Postřehy Evy Gmentové: Je dron jen hračka?


			Postřehy Evy Gmentové: Je dron jen hračka?
19.10.2017 Spektrum

Předpokládám, že aspoň někteří z vás si při pohledu na podzimně zbarvené listí stromů pomyslí, stejně jako já, že by bylo krásné podívat se na tu barevnou paletu shora. Kdo je kovaný v elektronických hračkách, ten i ví, jak si takový sen splnit. Ale popořadě.

Jedno sobotní pozdní odpoledne jsem si hověla na lehátku na chatě v lese a užívala si ticha, které mi okolní les poskytuje, když mě najednou vyrušil jakýsi neznámý zvuk, který se ozýval shora. Jsem zvyklá, že mi nad hlavou klesají letadla k Ruzyni, anebo naopak stoupají od Ruzyně (podle toho, odkud fouká vítr), a že občas přeletí malé letadlo k místnímu letišti; tenhle zvuk jsem ale neznala.

Jako kdyby mi nad hlavou vrčel vysavač. A tak jsem zvedla hlavu a šla mezi stromy hledat zdroj nepříjemného hluku. A on to dron. Opravdu dron?? Zasvěceným již došlo, že moje chata je v leteckém koridoru, a tudíž vidět dron byl pro mě šok. Vydala jsem se hledat toho opovážlivce. Byl to sousedův zeť. Po mém upozornění, že létá, kde nemá, dron po chvíli utichl. Doufala jsem, že ne proto, že uletěl a letecká katastrofa je na spadnutí, ale že je zpět v krabici.


Mohlo by vás zajímat: Zdanění slovenského pojišťovnictví: Nejde o evropský standard!


Nemyslete si, že jsem taková hvězda, že jsem se jednou ráno vzbudila a věděla jsem, kde smí nebo nesmí létat dron. To opravdu nejsem. Když za mnou poprvé přišel klient, že si koupil dron a že je bude prodávat, a tudíž je chce pojistit, neměla jsem ani ponětí o tom, co to dron je. V životě jsem takové slovo neslyšela. Nezajímám se o technické vymoženosti, natož o hračky. Jedinou technickou hračku, co mám, je auto. Má první cesta z tohoto jednání vedla k počítači a k vyhledávači, kde jsem zjistila, že dron je věcička nabitá elektronikou, která létá. Ovšem jako makléř, který má tu hračku pojistit, jsem s takovou definicí nemohla vystačit.

Zákon o civilním letectví a vyhláška stanovují povinnosti provozovatelů dronů, mezi něž patří povinnost pro dron používaný pro komerční účely uzavřít pojištění odpovědnosti za škodu a její limit, neboť se ve skutečnosti jedná o letadlo s pilotem. V zákoně je také upraveno, kde všude mohou drony létat, respektive kde létat nesmějí.


Mohlo by vás zajímat: TOP 30 pojišťovacích makléřů za rok 2016 v Česku dle oPojištění.cz


Nepochybuji o tom, že kdokoli z vás, kdo tuto vyhlášku četl, si musel ťukat na čelo, protože mít dron jako hračku ve chvíli, kdy budeme dodržovat zákon a vyhlášku, naprosto ztrácí význam. De facto bez omezení může dron létat pouze nad pozemkem vlastníka dronu; kdekoliv jinde již potřebuje povolení. Jsou místa, jako třeba u mě na chatě, kde kromě povolení majitelů pozemků musí být dron k letu vybaven povolením úřadu pro civilní letectví, protože létá v leteckém koridoru.

Pochybuji, že by to povolení úřad vůbec vystavil. Pro ty, kdo nestudovali vyhlášku, podotýkám, že dron nesmí létat nejen v leteckém koridoru a blízko letišť, ale ani nad jakoukoli infrastrukturou, silnice nevyjímaje, ani nad jakoukoli zástavbou, a v neposlední řadě nad hlavou jakékoli osoby. Proto představa, že si koupím dron a pošlu ho, ať se mi podívá, zda je na mém oblíbeném hřišti volno, je naprosto scestná a nerealizovatelná.

Dron je sice hračka, ale není radno si s ní zahrávat. Samozřejmě v případě použití dronu pro komerční účely může létat tam, kde je obecný zákaz, ale jen v případě, že dostane povolení. Pro komerční účely musí mít pilot, tj. ten, kdo dron ovládá, pilotní zkoušky. Získat pilotní zkoušky a každoročně je obnovovat není zrovna procházka růžovým sadem, ale přesně to vyplývá z definice dronu jakožto letadla. Nabízí se otázka, proč vůbec někdo povolil prodávat drony pro nekomerční účely?


Mohlo by vás zajímat: Škody způsobené deštěm v Německu dramaticky rostou


Dron, jak už jsem uvedla, je vlastně letadlo; tím za něj nese, stejně jako za jakékoli jiné letadlo, odpovědnost provozovatel. V případě komerčního použití úřad přímo nařizuje provozovateli povinnost uzavřít pojištění odpovědnosti za škodu. V případě nekomerčního užití je povinnost dána pouze u velkých typů dronů. Rozlišení je dle hmotnosti, ale to neznamená, že provozovatel malého dronu za škodu neodpovídá.

Mně na té chatě okamžitě proběhlo hlavou: co když panu zeti dron ulétne a způsobí letecké neštěstí? Vidět hned nějakou katastrofu je profesionální deformace, ale ruku na srdce, asi by nikdo z nás nechtěl být v kůži toho, komu se to povede. A to nezmiňuji situaci, kdy je dron vybaven fotoaparátem nebo kamerou – rázem se nám z dronu stává dopravní prostředek, který něco přepravuje.


Mohlo by vás zajímat: Frankfurt vábí britské pojistitele. Co nabízí?


Pak už se z dronu-hračky stává velký problém a pojišťovací zprostředkovatel začne okamžitě vypočítávat rozsah krytí, který by klientovi vlastnícímu dron měl doporučit. Pokud je vybaven například kamerou, pak nemusí jen ulétnout nebo spadnout celý dron, ale může při letu třeba ztratit přenášenou kameru. Představa, že jedu lesní cestou na kole a na hlavě mi přistane kamera z dronu, mě nadšením zrovna nenaplňuje.

Asi není záležitostí makléřů nebo pojišťoven vytýkat úřadu pro civilní letectví, že hrubě opomněl povinnost provozovatelů menších dronů uzavřít pojištění odpovědnosti za škodu. Ale je naší věcí upozornit klienta, který si takovou hračku pořídí, že by měl myslet nejen na ochranu dronu, neboť to není levná hračka, ale především na svou vlastní ochranu jako provozovatele letadla a tudíž dopravního prostředku, protože hraní s dronem ho může i zruinovat.

Ing. Eva Gmentová, LL.M.

Specialista na vzdělávání v oblasti korporátního pojištění

Zakladatelka E.G.I. Education Grow Insurance

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články