Na otázku, zda jsou schopni odpojit se mimo pracovní hodiny od práce, odpovědělo kladně jen 35 % dotázaných. To jinými slovy znamená, že plných 65 % lidí přiznává, že pracuje i o dovolené, víkendu či po večerech. „Moderní technologie a digitalizace umožňují jednoduchý přístup k práci kdykoli a odkudkoli. V době pandemie digitalizace a práce z domova řadě odvětví pomohly pokračovat v činnosti bez zásadních omezení. Na druhé straně firmy ale musejí chránit své zaměstnance před prakticky nepřetržitou prací. Z dlouhodobého pohledu vede práce o víkendech či dovolených k poklesu efektivity a vyhoření zaměstnance,“ okomentovala výsledky průzkumu Andrea Linhartová Palánová, expertka na řízení lidských zdrojů z PwC Česká republika.
Mohlo by vás zajímat: Za zdraví jsme si připlatili o desetinu více
Zaměstnancům přitom nový fenomén práce z domova vyhovuje. Pouhých 9 % lidí, kteří v době pandemie pracovali z domova, se chce naplno vrátit do kanceláří. Drtivá většina pracovníků (72 %) vítá mix práce z domova a z kanceláře, 19 % lidí uvádí, že by nejraději pracovalo pouze z domova. Velkou roli ve vnímání práce z domova přitom hraje dojíždění, práci z domova preferují více lidé z městských aglomerací se složitější dopravní situací.
Pracovní prostředí umožňující díky digitálním nástrojům větší flexibilitu musí být v souladu s dobrým duševním zdravím zaměstnanců. Pouze čtvrtina lidí přitom uvedla, že se jejich zaměstnavatel o duševní pohodu stará.
Pokračující digitalizace a automatizace procesů v blízké době trh práce výrazně promění. To si uvědomují i zaměstnanci, 39 % z nich se domnívá, že jejich současná pracovní pozice bude během 5 let zastaralá. „Pokračující digitalizace a automatizace bude pracovní trh měnit, řada pracovních pozic, tak jak je známe nyní, zanikne. Zaměstnanci na tyto změny budou muset reagovat a osvojovat si nové znalosti a dovednosti. A ty firmy, které chtějí být úspěšné, jim v tom musejí pomáhat,“ vysvětlila Andrea Linhartová Palánová.
- 39 % lidí očekává, že jejich pozice bude za 5 let zastaralá
- 56 % lidí považuje rozvoj za automatickou součást osobní odpovědnosti zaměstnance
- 75 % lidí chce pracovat ve firmě s pozitivním sociálním přínosem pro společnost
Lidé si přitom nutnost změn uvědomují a jsou na ni připraveni. Plných 77 % tvrdí, že je připraveno učit se nové věci a 74 % říká, že rozvoj by měl být automatickou součástí osobní odpovědnosti zaměstnance. Dvě pětiny se domnívají, že už v době pandemie se výrazně zvýšily jejich digitální schopnosti.
Mohlo by vás zajímat: Tomáš Síkora: CreaSoft vytvořil první srovnávač životního pojištění v Česku
Tzv. ESG (environmentální a sociální aspekty činnosti firem) jsou i pro české firmy jedním z hlavních témat současnosti. ESG přitom zdaleka není jen o ochraně životního prostředí, ale i o sociální udržitelnosti, spokojenosti zaměstnanců, rovnováze mezi prací a osobním životem. „Pokud má firma spokojené zaměstnance, stane se atraktivním zaměstnavatelem a bude si moci na měnícím se trhu práce vybírat. To jí následně pomůže i k růstu a lepším finančním výsledkům. Pokud nebude na změny připravena, může přijít o talentované kolegy a nové bude získávat jen těžko,“ uzavřela Linhartová Palánová. Ostatně, 75 % dotázaných tvrdí, že chtějí pracovat ve firmě s pozitivním sociálním přínosem pro společnost.
Mohlo by vás zajímat: PwC CEO Survey: Více než polovina českých firem plánuje zvýšit počet zaměstnanců
Průzkum „Naděje a obavy 2021“ uskutečnila PwC mezi 32,5 tisíci lidmi zahrnujícími dělníky a kancelářské pracovníky, vlastníky firem, pracovníky na dohodu, studenty i nezaměstnané hledající práci. Průzkum proběhl v 19 zemích světa: Austrálii, Kanadě, Číně, Francii, Německu, Indii, Japonsku, Kuvajtu, Malajsii, Nizozemí, Polsku, Kataru, Saudské Arábii, Singapuru, Jižní Africe, Španělsku, Spojených arabských emirátech, Velké Británii a USA.
Komentáře
Přidat komentář