„Že firmy i přes veškeré nejistoty v tomto roce očekávají růst svých výnosů, je výborná zpráva. Vzhledem k tomu, že historicky za posledních deset let tento ukazatel v našich výzkumech silně koreloval s reálným děním v ekonomice, považuji tento výsledek za velmi povzbuzující. Optimismus má podle mě reálné opodstatnění: V ekonomice je hodně peněz, stále funguje odložená spotřeba nebo se výhledově se snižuje napětí v dodavatelském řetězci. Odráží to i přesvědčení, že se společnost už naučila s pandemií žít a fungovat,“ komentuje výsledky Jiří Moser, řídící partner PwC Česká republika.
Zmíněnou korelaci výsledků CEO Survey a reálné ekonomiky ilustruje srovnání křivek důvěry CEOs v růst výnosů a zpětně naměřeného růstu HDP za daný rok dle ČSÚ (pro 2021 a 2022 pracujeme s predikcí ČNB). Jedinou výraznější odchylku představoval rok 2020, protože dotazování probíhalo koncem roku 2019, tedy těsně před propuknutím pandemie COVID-19.
Zároveň ale uplynulý rok, který poznamenaly jak lockdowny, tak i velké výpadky logistiky nebo přímo zavřené výroby kvůli nedostatku materiálů, zapříčinil, že jsou tuzemští ředitelé vnímavější vůči hrozbám a rizikům, které mají potenciál omezit jejich podnikání.
Mohlo by vás zajímat: Ivan Špirakus: Srovnávače ŽP mají budoucnost. Jsou však stále na startovní čáře
Největší hrozbou bude v roce 2022 nedostatek kvalifikovaných pracovníků. Tuto obavu sdílí plných 94 % respondentů, což je nejvyšší hodnota, která byla ve třináctileté historii dotazování u této otázky zaznamenána. Jinými slovy: nikdy neměli šéfové z ničeho větší obavy než letos z nedostatku lidí. Na druhém místě skončila příbuzná obava taktéž související s napjatým trhem práce: růst mzdových nákladů, který se s 85 procenty stal “skokanem roku”.
„Současná doba je pro zaměstnavatele velmi složitá. Dosavadní výzvy na pracovním trhu se mísí s dopady pandemie, měnícími se prioritami a přednostmi nastupujících generací. A do toho všeho ještě vstupují volatilní ekonomické podmínky. Trend automatizace pracovních míst postupuje, ale prozatím je jasné, že boj o lidi pokračuje a že žádné jedno konkrétní opatření samo o sobě nevede do klidných vod. Čím dál víc je vidět, jak lidé vedle finanční stránky mnohem více zdůrazňují potřebu důvěry v zaměstnavatele a výslednou kvalitu života, kterou jim dané zaměstnání přináší,“ komentuje situaci Jiří Zouhar, partner PwC a lídr největšího auditního týmu v Česku.
Mohlo by vás zajímat: Ivan Špirakus: Nastává éra deglobalizace společnosti
Na předních příčkách se umístilo i několik rizik, které zaznamenaly velký meziroční skok směrem vzhůru. Je to konkrétně vysoká inflace (+ 31 %), volatilita cen energií (+ 30 %), volatilita cen surovin (+ 23 %) nebo bezpečnost dodavatelského řetězce (+ 22 %).
Jako jedno z řešení nedostatku pracovníků se může nabízet zavádění technologií, které nahrazují některé činnosti vykonávané dnes lidmi. Podle aktuálního průzkumu plánuje nahradit alespoň 5 % zaměstnanců v nadcházejícím roce téměř čtvrtina firem (24 %). Při pohledu do nedávné minulosti ale zjistíme, že tyto plány nejsou úplně nové: v roce 2020 mělo stejný záměr dokonce 26 % firem.
Otázkou potom je, nakolik se tato automatizace následně daří. Když se totiž ptáme, kolika firmám se automatizace zmíněného rozsahu (alespoň 5 % pracovních míst) podařila v uplynulém roce, dostáváme se k výrazně nižším číslům. Pro rok 2019 to uvádělo 13 % respondentů, za loňský rok potom 12 %.
Mohlo by vás zajímat: ČAP k výsledkům roku 2021: Trh meziročně rostl o 4,4 %
„Automatizace a digitalizace je dnes vyloženě nutnost k tomu, aby firma zůstala relevantní a přežila. A dnešní situace, kdy jsou schopní lidé na trhu velmi vzácní, to ještě zdůrazňuje. Lidé totiž chtějí dělat práci, která jim dává smysl, a to zpravidla manuální a jednoduché úkony nejsou. Ty už mají být dávno automatizovány, včetně například oblasti finanční funkce. Zároveň ale firma nemůže investovat jen do technologií, ale musí se také výrazně soustředit na rozvoj týmů, které s technologiemi budou pracovat. Dlouhodobě úspěšná se ukazuje být pouze tzv. citizen-led transformation, tedy změna vycházející zevnitř týmu, nikoli ze shora,“ vysvětluje Olga Cilečková, partnerka PwC Česká republika, která se zabývá digitalizací firem.
Komentáře
Přidat komentář