Zatímco část jednodušších případů se daří odbavit telefonicky radou nebo zprostředkováním kontaktu, mnohem složitější je to při těžkých úrazech, hospitalizacích, operacích nebo repatriacích. Tady už se osvědčí jazyková vybavenost a odborná erudice personálu asistence zastupující zájmy postižených turistů v nouzi v různých koutech světa. Letošní letní sezóna ve srovnání s loňskou přece jen umožňovala snadnější cestování. Projevilo se to i v počtech zásahů. V období od června do srpna 2021 jich bylo zapotřebí 3 955, tedy téměř 3,5krát více než v porovnatelném období loni. Také cena asistenčních intervencí a služeb stoupla. Letos v létě činila 5 milionů korun, dvakrát více než za tři letní měsíce v roce 2020.
Mohlo by vás zajímat: Pojišťovna VZP vystupuje z České asociace pojišťoven
Mezi jednodušší žádosti o pomoc se řadí tzv. informační hovory řešící nemedicínské záležitosti jako jsou ztracená, poškozená nebo zpožděná zavazadla, problémy s letem, storna nebo škody na majetku s odpovědností pojištěného turisty. U medicínských intervencí se liší složitost podle závažnosti onemocnění nebo úrazu. Nejčastějšími jsou zažívací obtíže a záněty uší. Přibližně 50 případů se týkalo problémy se zuby, u nichž má UNIQA na rozdíl od většiny pojišťoven v ČR pojistné krytí bez omezení. Četné jsou i urologické potíže. Nejzávažnějšími případy jsou poranění hlavy, páteře, vícečetné zlomeniny, mrtvice nebo kolapsy organismu v souvislosti s vyčerpáním a jinými stávajícími diagnózami. Případů intervence v souvislosti s onemocněním covidem-19 registruje UNIQA za letošní léto celkem 24.
V zahraničí letos v létě zemřeli celkem 4 turisté s cestovním pojištěním UNIQA (loni nikdo). Dvě z úmrtí se přihodila ve Švýcarsku shodně v horách při pádu ze skály, jedno má na svědomí dopravní nehoda klienta v Maďarsku a zbývající smrt nastala jako přirozená v Turecku.
Mohlo by vás zajímat: Inflace přehledně. Neukrajuje jen z úspor, ovlivňuje i pojištění nebo dluhy
Na rozdíl od předcovidových sezón, kdy nejvíce asistence pomáhala v červenci, bylo jejích služeb zapotřebí letos i loni nejvíce během srpna. Žebříček destinací podle počtu případů se ale v porovnání s dobou před pandemií příliš nezměnil: stále je na špici Chorvatsko, následují Řecko a Bulharsko, Itálie, Egypt, Turecko a Španělsko. Nejčastěji žádali o pomoc zákazníci ve věku okolo 45 let, za nimi třicátníci, a dále rodiče pro děti ve věku okolo 10 let. Desítky intervencí byly ve prospěch kojenců, ale také pro turisty ve věku 70+. Nejstarším klientem, jenž potřeboval pomoc v Rakousku, byl muž ve věku 86 let.
Hospitalizace
Podíl případů, kdy bylo třeba postiženého léčit v nemocnici, činil letos v létě asi 5 % ze všech intervencí, nicméně hospitalizace stály asi pětinu veškerých nákladů vynaložených na zásahy. V průměru stála jedna hospitalizace asi 24 000 korun, třikrát více než loni. Nejčastěji se do nemocnice dostali turisté s neurologickými obtížemi a s úrazy či polytraumaty. Mezi destinacemi vedly při hospitalizacích Turecko, Rakousko, Chorvatsko a Francie.
Repatriace
Doprava postiženého zákazníka zpět domů bývá nejdražší součástí zásahu asistence k cestovnímu pojištění. Letos v létě bylo potřeba zorganizovat na 30 repatriací, z toho více než třetinu tvořily letecké transporty. Nejnákladnější je letecký speciál s využitím fixačního stretcher lehátka při úrazech nebo polytraumatech hlavy a páteře. Takový byl letos v létě vypraven jeden. Náklady jdou vždy do statisíců, ale mohou podle vzdálenosti a lokálních cen vyšplhat až do několika milionů korun. Zejména návraty z USA a Kanady jsou extrémně drahé, takové však letos zapotřebí nebyly. Levnější jsou transporty sanitkou s doprovodem lékaře nebo zdravotní sestry; vždy ale záleží i na vzdálenosti. Letošní letní repatriace se podílely na nákladech asistenčních intervencí více než z poloviny.
Mohlo by vás zajímat: Firmy trápí stále důmyslnější metody podvodníků
Nejzávažnější intervence
Oba letošní nejdražší případy, při němž v cizině pomáhala asistenční služba, se staly shodou okolností v Řecku. V prvním případě šlo o banální nepozornost při chůzi na chodníku, při níž si však klientka přivodila zlomeninu čéšky a musela být operována. Vzhledem k dalším pooperačním komplikacím doporučili lékaři pro návrat letecký transport na stretcher lehátku. Pojistné plnění činilo bezmála půl milionu korun. Druhý postižený klient byl hospitalizován s plicním edémem a dalšími neurologickými obtížemi. Během pobytu v nemocnici došlo i na srdeční komplikace. Léčení a speciální letecký transport zpět do ČR vyšel přibližně na více než 300 000 korun.
Komentáře
Přidat komentář