7 právnických typů, jak se vyhnout promlčení pojistné události


			7 právnických typů, jak se vyhnout promlčení pojistné události
16.11.2015 Spektrum

Makléř samozřejmě není povinen ani oprávněn radit klientovi v právních záležitostech, od toho jsou jiní odborníci, ale je důležité o problematice vědět a vést klienta včas k potřebným krokům. Na co by se při škodné události nemělo zapomínat, aby nedošlo ke zbytečnému promlčení? Na to odpověděla konference společnosti JJMC, s.r.o.

 

1) Škodnou událost je potřeba ohlásit co nejdříve

Není důvod ke zdržování oznámení pojistné události, kvůli tomu, že nejsou například k dispozici veškeré podklady. Pojišťovna může začít šetřit pojistnou událost a uvést proces do pohybu. Dodatečné podklady lze dodávat průběžně.

2) U pojištění odpovědnosti je třeba oznamovat škodnou událost i tehdy, pokud pojištěný svou povinnost k náhradě neuznává

Pokud k tomu dojde, klient by stejně měl své pochybnosti a námitky zaznamenat do oznámení škodné události. Škodná událost zkrátka nastala a pojišťovna by o ní měla být informována. Je potřeba aby pojištěný postupoval v souladu s povinnostmi uloženými, jak občanským zákoníkem, tak pojistnými podmínkami. Pojistné podmínky totiž často ukládají celou řadu prevenčních povinností, kdy se očekává od pojištěného, že bude již předem postupovat tak, aby pojistná událost vůbec nenastala.

3) To je nutné neopomenout hlavně u firemní klientely

U firemních klientů je potřeba apelovat na to, aby se prevenční pojistné podmínky dostaly na ta správná místa, k těm lidem, kteří je mají zajistit. Pokud smlouva skončí ve finančním útvaru v deskách, tak k provedení povinností nedojde a firma se tak může dostat do zbytečných problémů

4) Postupovat v souladu s povinnostmi uloženými OZ a pojistnými podmínkami

Pojistným podmínkám je třeba věnovat pozornost vždy, když pojistná událost nastane a klient si musí vše ohlídat, protože není nic horšího, než když nesplněním nějaké povinnosti, kterou klient normálně splnit mohl, mu bylo kráceno pojistné plnění nebo dokonce odmítnuto.

5) Pojistitel by měl vést šetření o pojistné události bez zbytečných průtahů

Většina případů musí být vyřešena do tří měsíců od ohlášení. Pokud pojistitel nedokáže vyřešit pojistnou událost v tomto termínu, tak by měl informovat pojištěného proč, tak nemůže učinit. U událostí, jejichž vyšetřování se protáhne na dva roky a více, je třeba sledovat, zda nehrozí, že dojde k překročení promlčecí lhůty

6) V případě hrozby promlčení vyhledat služby advokáta

Doba, od které běží lhůta promlčení a celková promlčecí lhůta nemusí být úplně jasná. Často dochází ke spekulacím a než se vystavit riziku promlčení nároků, je vhodnější co nejdříve kontaktovat advokáta, který tento aspekt odborně ohlídá.

7) Nenechávat žalobu na poslední chvíli

Je jasné, že tomu se chce každý vyhnout, ale často je třeba podat žalobu preventivně. Jak jsme si řekli, nelze spoléhat na stanovení promlčecí lhůty a rovněž není možné spoléhat na prohlášení likvidátora, že promlčení nenamítne. Nemá totiž právní závaznost a likvidátor sám o sobě není k takovému rozhodnutí oprávněn. Musel by si vyžadovat nějaké další schválení a to by nejspíš nedostal, kvůli odvolání pojišťovny na péči řádného hospodáře.

Zdroj obrázku: plzen.cz

Zdroj: JJMC, s.r.o.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články