Samořídící auta jako taxíky? Uber už je testuje v Pittsburghu.


			Samořídící auta jako taxíky? Uber už je testuje v Pittsburghu.
24.8.2016 Technologie

Alternativní taxislužba Uber se nově pokouší o zkušební provoz samořídícíh vozů v americkém městě Pittsburgh. Spoluzakladatel a šéf této společnosti chce nahradit živé řidiče robotickými automobily. Ty jsou zatím pod fyzickou kontrolou specializovaného řidiče, který v případě potřeby zakročí.

Taxislužbu Uber provozují amatérští řidiči svými vlastními vozy. Zatím. Už od konce tohoto měsíce má projekt robotických taxíků začít naostro. Uber má v plánu vyslat do ulic sto upravených automobilů nazývaných semiautonomní vůz. Tyto vozy jsou vybaveny vším, co samořídící auto potřebuje. GPS, radary, optické radary-lidary, senzory a software. Během provozu nového samořídícího taxíku, má být přítomen i řidič, který bude dohlížet na správnou funkci systému a v případě potřeby převezme řízení.

Plně autonomní provoz přes řidiče zatím však není možný. Nejen kvůli legislativě, ale i z důvodu případného nebezpečí špatného vyhodnocení situace počítačem.

Uber se do této akce pustil také díky CEO automobilky Ford Marka Fieldse, který mu zapůjčil k testování nově předvedený semiautonomní automobil Ford Fusion s hybridním pohonem. Plně robotické automobily, by měl Ford podle Marka Fieldse vyrábět už v roce 2021.

Náhrada řidičů semiautonomními automobily je v plánu již delší dobu. Provází jí však problémy se zařazením do daňových a zaměstnaneckých kategorií. Podle Kalanickova, vlastníka společnosti Uber, pracují na samořídících taxících už dva roky. První vážnější spekulace o tomto pokusu se v médiích objevily na jaře 2015, když Uber projevil zájem o koupení mapové divize Here společnosti Nokia.

Když tehdy společnost Uber nabídla 3 miliardy dolarů, začalo být jasné, že se nejedná pouze o sci-fi. Nakonec ale byla přeplacena německými automobilkami (Audi, BMW, Daimler). Tento příklad dokládá, že jde opravdu o hodně. Podle některých analytiků půjde o trh s objemem okolo 50 miliard dolarů. Uber proto po neúspěšné akvizici investoval 500 milionů dolarů do vývoje vlastního mapového systému.

Vyšlo tak najevo, že roboticky řízené taxi je hlavní strategií firmy Uber. „Nejedná se o žádný vedlejší projekt. Tento segment velice pečlivě sledujeme a dokonce se dá říci, že jsme touto myšlenkou posedlí,“ prohlásil 19. srpna Kalanick.

Do spolupráce s Volvem na vývoj robotických aut taxi společnost vložila 300 milionů dolarů. Uber navíc založila start-up Oto, který se má těmito technologiemi zabývat.

Největší konkurent taxislužby, Lyft, dal proto automobilce General Motors 500 milionů dolarů, na výzkum technologií pro tuto oblast. Autonomní vůz vyvíjí i Google v podobě projektu Google car, Tesla motors a dokonce i Apple by se rád na tento trh dostal. Třeba i prostřednictvím koupě Lyftu.

Travis Kalanick je ke svému cíli poháněn především úspěšnou konkurencí. Na rozdíl od ostatních však tvrdí, že zavedení autonomních vozů do provozu je reálné mnohem dříve, než během pár desítek let. Na hlasy skeptiků Kalanick odpovídá: „Toto není záležitost vědy. Když k tomu přidáme komerční impulz, přijdou autonomní automobily do běžného provozu mnohem dříve. A o to nám také jde.“

Zdroj: iHNED.cz

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články