Volvo chce převzít plnou odpovědnost za svá samořiditelná auta


			Volvo chce převzít plnou odpovědnost za svá samořiditelná auta
19.11.2015 Technologie

Nástup osobních aut s autopilotem je blíže, než si mnozí myslí. Automobilka Volvo chce být v tomto směru vzorem a do vývoje investuje obří částky. Volvo však chce jít ještě dál a za případné vzniklé škody chce převzít odpovědnost.

Na konferenci s názvem Budoucnost samořiditelných automobilů, která se konala před několika týdny ve Washingtonu DC, prohlásil prezident automobilky Volvo Håkan Samuelsson, zásadní věc. Značka aut, která si dlouhodobě zakládá na bezpečnosti, má v plánu převzít odpovědnost za rozhodnutí, která udělají jejich stroje v autonomním (samořiditelném) módu.

Ve své řeči rovněž upozornil na potřebu užší spolupráce automobilek a regulátorů. Musí nejprve společně najít odpovědi na otázky týkající se právní odpovědnosti v případě zásahu ze třetí strany. Třetí stranou se u tohoto druhu automobilů rozumí další účastník silničního provozu, hacker, ale i samotný řidič (přesněji řečeno pasažér, který se rozhodne řídit). Volvo je ochotné přijmout plnou odpovědnost, jen pokud bude rozhodování plně v kompetenci palubního počítače. Zasáhne-li „řidič“ do řízení a způsobí-li tím  autonehodu, považuje se to také za zásah třetí strany.


Čtěte také: Už ani v autě se člověk nevyhne hrozbě kyberútoku. Hackeři unesli jeep i s řidičem.


Naprostá většina vystupujících se na konferenci shodla mimo jiné na tom, že zavedení automobilů se schopností samořízení přijde na silnice mnohem dříve, než se předpokládalo.  

Tento vývoj se pak výrazně dotkne i prodeje pojištění. Pokud člověk sedící za volantem (v případě, že ho vůbec bude mít k dispozici) nebude odpovědný za chování jeho vozu, neponese tudíž odpovědnost ani za škody, které vůz způsobí. Změny, které tato technologie přinese, budou jistě revoluční.

I zde však existuje mnoho odpůrců a kritiků technologie, kteří se opírají o vědecké práce týkající se rozhodování vozu. Když se bude muset například automobil sám rozhodnout, zda v bezvýchodné situaci zabije člověka na ulici nebo v automobilu, jak se rozhodne?

 

 

Ukázka autopilota v automobilu od Tesly.

Zdroj: oPojištění.cz

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články