Z prohlášení vyplývá, že Komise pokládala za nezbytné vymezit typy nouzových opatření, která by mohla být přijata v případě, kdyby Spojené království opustilo EU neřízeným způsobem. Komise určila prioritní oblasti s možnými významnými dopady na občany a podniky.
Patří mezi ně otázky týkající se pobytu a víz, finančních služeb, letecké dopravy, cel, hygienických a rostlinolékařských předpisů, předávání osobních údajů a politiky v oblasti změny klimatu. Nouzová opatření by se přijímala pouze v omezených případech, měla by omezený rozsah a byla dočasná. Byla by přijímána jednostranně EU a musela by samozřejmě být v souladu s právem EU.
Mohlo by vás zajímat: Robert Kareš: Osm postřehů o mimořádném roce 2018
Pro lepší pochopení dané situace je třeba zdůraznit, že nouzová opatření přicházejí v úvahu, když dohoda o vystoupení nebude do 30. března 2019 ratifikována, nenastane žádné přechodné období a právo EU přestane ve Spojeném království platit od 30. března 2019. Druhý hlavní scénář vychází z toho, že dohoda bude ratifikována. Pak právo EU přestane ve Spojeném království platit až 1. ledna 2021, tj. po přechodném období v délce 21 měsíců.
V části akčního pohotovostního plánu, která se týká finančních služeb, je hlavní pozornost věnována investičním produktům, resp. derivátům, a roli centrálních depozitářů. Ve zmíněném prohlášení se uvádí, že Komise přijala následující akty, které by se aplikovaly od data vystoupení v případě tvrdého Brexitu:
- Dočasné a podmíněné rozhodnutí o rovnocennosti na pevně stanovenou omezenou dobu 12 měsíců, aby se zajistilo, že nedojde k okamžitému narušení centrálního clearingu derivátů.
- Dočasné a podmíněné rozhodnutí o rovnocennosti na pevně stanovenou omezenou dobu 24 měsíců, aby se zajistilo, že nedojde k narušení služeb centrálních depozitářů pro provozovatele z EU, které v současnosti využívají subjekty ze Spojeného království
- Dvě nařízení v přenesené pravomoci usnadňující po pevně stanovenou dobu 12 měsíců novace určitých OTC derivátových smluv, pokud je smlouva převedena z protistrany ve Spojeném království na protistranu v EU-27.
Tento přístup vychází z posouzení rizik ve finančním sektoru, které provedla Komise pro případ tvrdého Brexitu (bez dohody). Brala v úvahu stanovisko Evropské centrální banky a Evropských orgánů dohledu. Na základě tohoto posouzení se rozhodla, že pro zachování finanční stability v EU je nezbytný jen omezený počet ochranných opatření. Tato opatření by pouze zmírňovala rizika finanční stability v oblastech, kde připravenost operátorů na zvládnutí těchto rizik do data vystoupení je zřetelně nedostatečná.
Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Schíza pojištění bagatelních škod
K ostatním k finančním službám včetně pojišťovnictví Komise v podstatě znovu prezentuje v alternativním akčním plánu svá předchozí obecná vyjádření či doporučení. Pokud dohoda o vystoupení nebude ratifikována, tak poskytovatelé finančních služeb usídlení ve Spojeném království ztratí datem vystoupení právo poskytovat své služby v členských státech EU27 na základě evropského pasu.
Poskytovatelé finančních služeb ze Spojeného království a jejich protistrany v EU musí učinit takové kroky, aby při jakémkoli scénáři zajistili soulad s právem EU. Ve všech sektorech finančních služeb musí firmy přijmout rovněž opatření ke zmírnění rizik a musí zabezpečit, že klientům budou nadále poskytovány služby. Finanční společnosti musí své klienty aktivně informovat o přijatých krocích a tom, jak je implementují. Klienti finančních společností ze Spojeného království v členských státech EU27 musí být připraveni na scénář, kdy jejich operátor ze Spojeného království již nebude subjektem práva EU.
Komentáře
Přidat komentář