„Pojišťovny po celém světě nyní masivně investují do transformace svých ekonomických modelů, aby mohly využít prorůstové příležitosti. Důležité je, že tyhle příležitosti se v různých regionech světa trochu liší,“ říká Karel Svoboda, Associate Partner týmu pojišťovnictví ve společnosti EY. „Před pojišťovnictvím se otevírají nové možnosti: nové způsoby práce, nutnost jasnějšího definování smyslu, efektivnější využívání technologií, šance profitovat ze specifického potenciálu pojišťoven, které můžou pečovat o dobrou „finanční kondici“ klientů.“
Výhled na rok 2019: životní versus neživotní pojišťovny
Růst celého pojišťovnictví, tedy životního i neživotního, je obecně v celosvětovém měřítku slabý. Nicméně velice dobře se daří neživotnímu pojištění na americkém kontinentě a v Asii. Životní pojišťovny se globálně potýkají s regulačními požadavky, zastaralými formami prodeje a nedostatkem produktů, které by vyhovovaly měnícím se potřebám klientů.
Pojišťovny by měly: rozšířit svou nabídku o nové produkty, které budou pečovat o dobrou „finanční kondici“ klientů, navazovat spolupráci s InsurTech společnostmi, tj. s inovativními technologickými startupy zabývajícími se pojišťovnictvím, zavádět inovace a vyvíjet nové produkty. Neměly by se tedy omezovat pouze na zajišťování souladu s předpisy a na digitální transformaci jako cestu k inovacím a rychlejšímu zavádění produktů na trh.
Mohlo by vás zajímat: ČAP: Pojistný trh meziročně narostl o 6 miliard korun!
Neživotní pojištění zaznamenalo výraznější růst, nicméně i na tento sektor může nepříznivě dopadnout předpokládané dlouhodobé zpomalení globální ekonomiky. Proto je nutné se již dnes zaměřit na příležitosti, které se tomuto sektoru nabízejí: využívání moderních technologií jako je umělá inteligence, která umožňuje provádět přesné analýzy, internet věcí, přizpůsobování služeb rostoucím očekáváním klientů, navazování spolupráce s InsurTech společnostmi při zavádění inovací a hledání nových cest na trh.
Hlavní imperativy podle zprávy EY Insurance Outlook 2019, na něž by se pojišťovny měly zaměřit, aby si zajistily růst a ziskovost, jsou:
1. Digitální transformace, která není jednou z alternativ, ale nutným předpokladem jak pro optimalizaci nákladů, tak pro klíčové investice do inovací
V důsledku současného extrémního tlaku na marže je efektivita nákladů, věčný cíl všech pojišťoven, důležitější než kdy v minulosti. Pojišťovny po celém světě bez ohledu na region musí věnovat velkou pozornost stavu svých provozních modelů a zavádět technologie, které jim ušetří náklady a zlepší jejich hospodářské výsledky. V souvislosti s transformačními programy by pojišťovny měly uvažovat především o následujících technologiích:
- umělá inteligence (zlepšování zákaznické zkušenosti nákladově efektivním způsobem, optimalizace řízení jednodušších pojistných událostí, např. pojistných událostí na motorových vozidlech),
- internet věcí (sjednávání pojistných smluv s použitím dat v reálném čase, redukce/eliminace pojistných událostí prostřednictvím spojených služeb),
- blockchain (ověřování pravosti, sjednávání pojistných smluv, likvidace pojistných událostí).
Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Brexit, aneb dost bylo fňukání
2. Prodej pojišťovacích služeb: osobní kontakt i digitální technologie, nikoli jen jedno, nebo druhé
Klienti očekávají, že s pojišťovnou budou ve větší míře uzavírat transakce online, protože jim to zajišťuje větší transparentnost a lepší zákaznickou zkušenost. Průzkum EY ale také ukázal, že důležitější investiční rozhodnutí konzultují s odborníky. Řada amerických i evropských pojišťoven investuje do startupů InsurTech, protože to je podle nich cesta, jak zlepšit prodej pojišťovacích služeb a optimalizovat náklady.
Pojišťovny se často potýkají s tím, jak by vlastně měly fungovat v dnešním přetechnizovaném světě, ve kterém rozhodující roli hrají technologie, a jak by měla vypadat jejich spolupráce s InsurTech společnostmi. Podle zprávy EY je klíčové rozhodnutí, které funkce a činnosti bude pojišťovna zajišťovat interně a které outsourcuje. Dále je důležité „digitalizovat“ zákaznickou zkušenost klientů a předložit jim zracionalizovanou multikanálovou nabídku doplněnou o nové druhy poradenských služeb, které posílí jejich důvěru i loajalitu vůči pojišťovně.
Mohlo by vás zajímat:
3. Životní pojišťovny: nejen pojištění, ale služby zajišťující dobrou „finanční kondici“
Je zřejmé, že o životní pojištění a o pravidelnou výplatu renty je dnes menší zájem než v minulosti. Hlavním důvodem je změna priorit klientů: například pro mileniály už není tak důležité hmotné bohatství (a jeho zvyšování prostřednictvím investice do pojištění), ale dávají přednost zážitkům, například cestování a rekreaci.
Zpráva EY poukazuje na to, že produkty životního pojištění musí projít zásadní proměnou, aby byly životaschopné. Pojišťovny musí klientům nabídnout něco, co je pro ně srozumitelné, něco, co chtějí a co ocení. Správná reakce na mezigenerační změnu vyžaduje komplexní strategii zaměřující se na podporu holisticky pojímané dobré „finanční kondice“ klientů. Pojišťovny musí přijít s novými produkty, které budou finančně dostupné a budou pokrývat všechny aspekty „finanční kondice“, tj. budou poskytovat nejen pojistnou ochranu, ale i výplatu důchodových dávek, zdravotní pojištění, nebo dokonce i běžné řízení financí. Pro přijetí těchto produktů bude důležitá efektivní komunikace s klienty a jejich vzdělávání.
„Pro společnosti orientované na spotřebitele bude v budoucnu klíčová „digitální důvěra“. To bude základ, od kterého se bude odvíjet hodnota firmy,“ říká Karel Svoboda a dodává: „Aby pojišťovny měly digitální důvěru klientů, musí začít skutečně myslet digitálně. Jedině tak budou schopné využít nové příležitosti a reagovat na rostoucí očekávání klientů.“
Podrobnější informace včetně zpráv v angličtině jsou k dispozici na ZDE
Čtěte také: Kancelář ombudsmana ČAP: Nezávislá instituce pro mimosoudní řešení sporů v NP
O průzkumu
Zpráva s názvem Building a Better Working Europe byla publikována v rámci série průzkumů EY zabývajících se atraktivností Evropy pro zahraniční investory. Zpráva mapuje hlavní trendy ovlivňující globální pojišťovnictví a rovněž disruptivní síly a inovace charakteristické pro toto odvětví.
Uvedené údaje shromáždila nezávislá agentura CSA, která v září a říjnu minulého roku telefonicky oslovila reprezentativní vzorek 200 vrcholových manažerů HR (tj. vedoucích pracovníků v oblasti lidských zdrojů (CHRO), viceprezidentů (VP), ředitelů a vedoucích náborových pracovníků korporací a malých a středních podniků). Získané poznatky vycházejí z konkrétních zkušeností při zajišťování zahraničních investic a odrážejí aktuální stav podmínek v dané oblasti.
Komentáře
Přidat komentář