Sloupek Kateřiny Lhotské: Argumenty záhadné Freesurance


			Sloupek Kateřiny Lhotské: Argumenty záhadné Freesurance
19.9.2018 Komentáře

Nemám ve zvyku reagovat na komentáře pod mými sloupky. Nicméně pod tím, ve kterém jsem se zamýšlela nad nově vznikající pojišťovnou Freesurance, se objevil rozsáhlý komentář od pana Tomáše zastupujícího tým Freesurance (jen na doplnění – pokud někdo hovoří za nějakou společnost, tak by to napříště chtělo i příjmení), který mne přímo oslovuje. A tak jsem se rozhodla udělat výjimku a reagovat na jednotlivé body (komentář Freesurance je uveden vždy kurzívou). Předchozí článek naleznete ZDE.

„Dobrý den Kateřino, děkujeme za Váš článek. Rozhodně se cítíme být štikou, protože naším cílem je zcela od základů změnit trh pojištění, a to nejenom u nás, ale postupně i ve světě. Nemyslíme si, že Češi sní o pojištění. Možná ano, ale většinou to budou spíše noční můry. Taky se nedomníváme, že bychom byli naivní. Pouze věříme v to, že lidé mohou měnit svět k lepšímu.“

K tomu není co dodat. Je pozitivní, že se najde někdo, kdo má nějaký cíl a k němu chce směřovat. Záleží ovem také na způsobu, který společnost pro realizaci té „změny světa k lepšímu“ zvolí. Poněkud staromilsky si totiž myslím, že nelze „změnit svět k lepšímu“ za použití nepravdivých argumentů. Takový svět je totiž jen jinak špatný než ten původní.


Mohlo by vás zajímat: Ničivé požáry v Kalifornii stály pojistitele 845 milionů $


„Freesurance je startupem v oblasti InsurTech. Tedy projektem, který propojuje pojišťovnictví s technologiemi a jeho smyslem je vytvořit službu několikrát lepší, než je stávající stav. V tom nejsme první na světě a mnoho podobných projektů vzniká současně s naším. Jsme však prvními na světě, kdo přišel s konceptem bez-poplatkové pojišťovny a věříme, že stejně tak jako dnes používáme bez-poplatkové účty u bank, tak bude v budoucnu možné si sjednat pojištění, aniž by klient musel hradit jakékoliv poplatky nebo náklady nad rámec čisté ceny rizika."

Z toho „InsurTech“ je na základě dostupných informací vidět možná i docela dobré „Tech“, ale ono „Insur“ silně pokulhává. „Bezpoplatková pojišťovna“ je totiž sice líbivé heslo, ovšem jeho skutečné naplnění je poněkud diskutabilní. Nejspíš se shodneme na tom, že nějakou správu i tato „bezpoplatková“ pojišťovna potřebuje (něco stojí provoz technologií, musí se třeba likvidovat škody, lidi pro ni také nebudou pracovat jen za poděkování apod.).

Pokud Freesurance nechce tyto náklady dávat do ceny pojištění, tak to bude muset celé živit z něčeho jiného. Nejspíš je jejich záměr brát to z výnosů z finančního umístění rezerv. Jaký by asi musel být jejich objem, aby to uživilo celý provoz, a ještě by generoval nějaký zisk (investoři budou chtít vedle „změny světa“ nejspíš i vydělat)? Navíc v prostředí poměrně přísných pravidel velmi omezujících investiční možnosti pojišťoven? Jestli vidím v něčem slabé místo celého záměru, tak je to právě toto.


Mohlo by vás zajímat: Allianz oznámila partnerství s Mezinárodním olympijským výborem


„První fáze našeho projektu se inspirovala společností Robinhood. Doporučujeme přečíst si o jejich úspěchu. Tato společnost dokázala před svým spuštěním zaujmout během roku 1 000 000 lidí, a to pouze prostřednictvím jednoduché stránky a prostého sdělení, že Robinhood umožňuje bez poplatků obchodovat s akciemi. Stejný princip jsme zvolili i my, jelikož věříme, že to je nejspolehlivější cesta, jak ověřit zájem o naše služby a především způsob, jak neplýtvat penězi na vývoj něčeho, co lidé nechtějí. O to víc nás těší, že se nám náš záměr daří a lidé chtějí změnu."

Takže jde v podstatě o takový „průzkum bojem“. Ostatně proč ne…

„Dominantním prvkem našeho projektu je cena. Jak jste již zmínila, je několikanásobně nižší než u tradičních pojišťoven. V rámci Vašeho rozboru jste si položila otázku, jaké jsou náklady pojišťoven. My jsme si nejprve položili otázku, jaká je cena rizika. Kromě toho, že jsme investovali do hezkých stránek, tak jsme si předně najali tým pojistných matematiků a nechali si vše důkladně ověřit.

Výsledkem je potvrzení, že cena rizika je přibližně desetinová oproti běžné ceně pojištění. Informace o tom, za co pojišťovny utrácejí jsme nehledali na internetu, ale šli jsme přímo za kompetentními Insidery z řad pojišťoven. Jedině tak je možné zjistit konkrétní a hlavně reálná čísla."

Ono je celkem jedno, z které strany se k výpočtu přistupuje. Pokud ale někdo napíše, že je schopen pojistit to samé jako „tradiční“ pojišťovny za desetinu a pak dodá, že oproti nim uspoří 34 % na provozu, 20 % na provizích a 34 % na zisku, tak bych docela bych ráda viděla někoho ze současných hráčů na trhu, kdo opravdu má takto vysoké náklady a generuje takto vysoký zisk.

A i kdyby existoval, tak pokud chce Freesurance měnit trh, tak se nemůže porovnávat s nějakým okrajovým extrémem, ale s rozhodující většinou trhu. A z tohoto pohledu tvrdit, že pojišťovny utrácí 34 % z pojistného za provoz a 34 % si nechávají jako zisk, je lež jako věž. Pokud chce Freesurance opravdu měnit „svět k lepšímu“, tak by mohli začít tím, že svoji stránku přepracují a nebudou na ní uvádět nepravdivé informace.


Mohlo by vás zajímat: Zajímavost: Lloyd´s překvapuje pojištěním marihuany


„Jako každý startup budeme využívat pro růst našeho projektu podporu od investorů. Počítáme s tím, že se investice budou pohybovat v řádech stovek. S tímto již máme bohaté zkušenosti, jelikož za námi již stojí projekty, které jsou úspěšné, a které mění lidem život k lepšímu."

Že jsou zapotřebí investoři je jasné. A že budou zapotřebí stovky (zřejmě měli na mysli milionů) investic je také jasné.

„Pokud se o nás budete chtít dozvědět více, tak Vám mohu doporučit přečíst si sekci „O nás“ na našem Facebookovém profilu, která je veřejná od spuštění našeho projektu. Případně velmi rádi zodpovíme jakýkoliv Váš dotaz. S postupem času budeme zveřejňovat další podrobnosti o našem projektu a věříme, že Vás mile překvapíme."

O mne vůbec nejde. Alo doufám, že nebudou nemile překvapeni především ti, kteří dnes na výzvu Freesurance reagují.

Kateřina Lhotská
vedoucí oddělení analýz a finančních produktů, Creasoft s.r.o.
člen Finanční akademie Zlaté koruny

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články