Každý čtvrtý Němec je nakloněn sdílení aut


			Každý čtvrtý Němec je nakloněn sdílení aut
22.2.2019 Spektrum, Zahraničí

Podle studie Car Sharing & Sharing Economy v rámci analýzy Trendmonitor Deutschland, které proběhla loni na podzim na vzorku 1015 osob, je každý čtvrtý dospělý obyvatel Německa (27 %) schopen si představit, že by se v budoucnu vzdal vlastního auta a místo toho využíval sdílení vozidel.

Nejotevřenější jsou této myšlence mladí řidiči (50 %) a také obyvatelé velkých měst (36 %). Nicméně většina (73 %) stále trvá na tom, že chce vlastnit soukromé auto. Přesto i tito zatvrzení majitelé připouští, že sdílení aut pro určité účely nebo v některých situacích může být užitečné a atraktivní – například pro cesty na letiště nebo při nějaké náhlé nečekané potřebě během dne.

Starší populace (nad 50 let), ženy a obyvatelé venkova patří v Německu spíše k odpůrcům sdílení. Zajímavý je nechuť žen: jen každá pátá by na sdílení přistoupila (21 %), zatímco muži jsou daleko více pro tento fenomén: do budoucna by se zapojilo do sdílení třetina z nich (33 %).

Podle preferencí, zda by sdílená auta měla být k zapůjčení na stálém místě, nebo zda by vyzvednutí záleželo na jeho aktuální pozici, se 54 % respondentů rozhodlo pro stacionární polohu, tedy obdobu dnešních půjčoven aut. Více než třetina (34 %) nepociťuje v tomto směru potřebu rozhodnout se a 12 % upřednostňuje mobilní model. U obyvatel ve věku do 30 let je ale situace obrácená: 42 % je pro mobilní systém a jen 27 % by chtěla chodit pro vůz na jedno známé k tomu určené místo.


Mohlo by vás zajímat: Export strojírenských firem v loňském roce vzrostl. Letos očekáván pokles


Jak se sdílí v Německu

V současné době jsou v Německu v provozu oba zmíněné modely – stacionární i mobilní, dále jejich kombinace, klasické autopůjčovny, sdílení v klubové podobě (uzavřená společenství sdílejících osob, tzv. peer to peer), případně spolujízdy. Každou z těchto forem využívá dnes od 3 do 5 % německé populace, přičemž počet zapojených obyvatel stoupá. Dosavadní zkušenosti s jednotlivými formami sdílení mají uživatelé vesměs pozitivní.

Sdílení a značky

Analyzována byla mezi účastníky studie také znalost značek automobilů, kteří sdílení nabízejí: nejvyšší stupeň znalosti mezi Němci v současné době vykazují dceřiná společnost Daimler Car2go (36 %), dceřiná společnost BMW Drive Now (20 %), dále Flinkster patřící německým drahám Deutsche Bahn (15 %) a městský svaz Stadtmobil (13 %). Další čtyři firmy jsou zatím německé populaci známy jen nepatrně.

U klasických půjčoven aut, jež nabízejí stále více i moderní služby mobility, vedou Sixt (83 %), Europcar (79 %), Hertz (73 %) a Avis (67 %). Ostatní značky následují až s velkým odstupem stupně znalosti.


Mohlo by vás zajímat: Přikryl a Čechová: Co přináší revize motorové směrnice?


Sdílená ekonomika je akceptována pozitivně

V zásadě je každý druhý Němec pozitivně naladěn ve vztahu k principu „sdílet a půjčit si namísto koupit a vlastnit“, přesněji 52 % z nich. Tři čtvrtiny oslovených respondentů jsou navíc přesvědčeny, že princip a myšlenky sdílení udělají v budoucnu další pokrok, zejména v některých segmentech. Zájem konzumentů se ukazuje – vedle oblasti sdílení kol, aut, případně už rozvinutého sdílení bydlení (AirBnB apod.) – i v dalších sférách: například pro velké domácí spotřebiče a stroje, zahradní techniku, vybavení na náročnější sporty a na dovolenou, fotopřístroje a kamery, videozařízení apod. Naopak menší zaujetí vyvolává sdílení nebo nájem v oblasti stravování a jídla nebo v oblasti pořizování větších kusů nábytku.

Je ale třeba podotknout, že nabídky sdílení jsou zatím také málo vyvinuté a příliš málo známé potenciálním uživatelům. Pro případné konzumenty jsou také často málo atraktivní a nejsou dotaženy tak, aby v nich viděli skutečný užitek právě pro ně. Obecně nejotevřenější je skupina lidí ve věku do 30 let. Nicméně s ohledem na všeobecnou otevřenost těmto myšlenkám do budoucna se dá předpokládat, že i starší Němci a další cílové skupiny se nebudou vývoji komerčního využití sdílené ekonomiky nijak bránit.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články