Mobily za volantem: Stále větší hrozba z pohledu samotných řidičů


			Mobily za volantem: Stále větší hrozba z pohledu samotných řidičů
2.8.2017 Spektrum, Legislativa

„Blbec za volantem“ s telefonem v ruce děsí české řidiče více než stav silnic, špatné počasí, hustota provozu a vysoká rychlost dohromady. Posílání SMS a telefonování za jízdy jsou podle řidičů hlavní příčinou nepozornosti při řízení, která pak může způsobit dopravní nehodu. Naopak jen okrajově znepokojují řidiče billboardy u cesty, poslech rádia či konzumace potravin za volantem. Jak lidé vnímají hrozby pro bezpečnost na silnicích, zjišťoval aktuální průzkum agentury STEM/MARK.

Spontánně zmiňovaným hlavním rizikem bezpečnosti dopravy jsou především osobnostní charakteristiky a chování řidičů (nepozornost, telefonování, bezohlednost, požití alkoholu atd.). Objektivní okolnosti, které řidiči naopak nemohou ovlivnit, jsou pak vnímány jako mnohem menší hrozba (počasí, stav silnic, hustota dopravy, billboardy u silnic).


Mohlo by vás zajímat: Kam nejezdit na dovolenou? Unikátní mapa ukazuje riziko terorizmu


Přímo nepozornost zmiňuje jako hlavní hrozbu 1/3 řidičů, telefonování za jízdy pak čtvrtina. Zhruba každý 6. dotázaný řidič pak spontánně zmiňuje bezohlednost nebo alkohol za volantem.

Alkohol za volantem největším „strašákem“ řidičů

Pokud respondenti vybírají z již předloženého seznamu rizik pro bezpečnost provozu, pak je největším hrozbou dle očekávání alkohol za volantem. „Nepochybně to souvisí s  dlouholetou kampaní proti této hrozbě i s vysokým počtem jím reálně způsobených nehod. Už od školních let máme všichni zafixováno, že alkohol za volant nepatří…,“ komentuje výsledky výzkumu Pavel Šimoník ze společnost STEM/MARK. Jen s malým odstupem následují agresivita a nepozornost řidičů. Na opačném pólu se ocitají hustota provozu nebo nepříznivé počasí (viz Graf 1).STEM, pozornost 1

Pozornost řidičů rozptylují moderní komunikační technologie nikoliv billboardy

Soustředění řidičů na řízení vozidla je v posledních několika letech vystaveno stále většímu tlaku moderních technologií. Nejde již jen o samotné telefonování za jízdy, ale i o sledování sociálních sítí, odesílání SMS či ovládání navigace. Běžné lidské aktivity jako konzumace jídla, kouření či komunikace se spolucestujícími mají podle řidičů na jejich pozornost mnohem menší vliv.

Totéž si myslí řidiči i o billboardech kolem silnic, jejich pozornost příliš nerozptylují (viz Graf 2). Tolerantnější k používání moderních technologií za volantem jsou mladí řidiči do 30 let (častěji tak sami činí) a obecně muži než ženy.STEM, pozornost 2

Výsledky výzkumu potvrzuje i dopravní psycholog Michal Walter: „Z tohoto výzkumu je evidentní, že si jsou řidiči moc dobře vědomí rizikových faktorů, které nejvíce ovlivňují jejich pozornost. Již výrazně méně to však reflektují zákonodárci, v opatřeních které realizují. Je paradoxem, že svoji pozornost soustředí například k billboardům, které jsou dle odborných studií jedním z nejméně významných faktorů ovlivňujících pozornost řidičů a mezi tím roste obliba mnohem riskantnějšího používání chytrých telefonů během řízení a to včetně komunikace na sociálních sítích."

Výzkumu agentury STEM/MARK uskutečněného prostřednictvím online dotazování na Českém národním panelu se zúčastnilo 512 českých řidičů ve věku 18 až 59 let. Sběr dat proběhl 10. - 14. 7. 2017

Zdroj: STEM/MARK

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články