Podcast: Trendem v pojištění právní ochrany jsou sousedské vztahy


			Podcast: Trendem v pojištění právní ochrany jsou sousedské vztahy
14.11.2018 Spektrum, Podcasty

V aktuálním dílu podcastu odborného portálu oPojištění.cz se budeme věnovat pojištění právní ochrany. Jeho základním úkolem je podporovat pojištěného při prosazování jeho právních zájmů a nést riziko vzniklých nákladů, popřípadě je zmírnit. K mikrofonu jsem si pozval generální ředitelku pojišťovny D.A.S.  Jitku Chizzola, která nás provede úskalími tohoto specifického pojišťovnického produktu.

Stále uspěchanější svět na nás klade čím dál vyšší nároky a vystavuje nás větším a komplikovanějším nástrahám. Nejde přece jen o osudové katastrofy, které nám žití obrátí totálně vzhůru nohama, ale i o situace, které, pokud v nich jste sami či nemáte dost peněz, abyste si zaplatili někoho, kdo vás jimi provede, vám mohou minimálně dost otrávit život.


Mohlo by vás zajímat: Podcast: IDD všude, kam se podíváš


Tyto okolnosti někdy nedokážeme řešit vlastními silami, případně nám někdo může klást značné překážky při získání našich oprávněných nároků. A právě proto je zde pojištění právní ochrany, které prosazuje právní zájmy jak jednotlivého občana, tak i ty, které souvisejí s podnikatelskou činností.

Sjednáním právní ochrany si zabezpečíte právní poradenství a platby za advokáta, soudní řízení, zpracování znaleckých posudků či služby tlumočníka. Úhrada nákladů na řešení případu je stanovena až do výše 1 000 000 Kč.

V aplikaci Castbox lze podcast s Jitkou Chizzola najít ZDE.


Děkuji vám, paní ředitelko, že jste si udělala čas pro otázky odborného portálu oPojištění.cz. Na úvod se zeptám, pojištění právní ochrany je speciální pojištění a jako takové zahrnuje i speciální typy produktů. Mohla byste je charakterizovat? 

Naším nejznámějším produktem je ochrana řidiče motorového vozidla. To je náš standardní, nejvíce využívaný produkt ve všech zemích, kde D.A.S. působí. Je to logické. Pojištění právní ochraně vzniklo v podstatě kvůli dění v motorovém průmyslu, konkrétně je spojené s francouzskými závody v Le Mans, Lidé však nemají starosti a obavy pouze v oblasti motorových vozidel, ale pomáháme i v rodinném právu, podnikatelských záležitostech, máme produkty, které se zaměřují na obce, školky a školky. 

Jak je to s výlukami? Mohla byste zmínit, co do nich řadíte? 

Nejraději bychom žádné výluky neměli, ale to bychom nesměli být pojišťovna (úsměv). Každé riziko se samozřejmě musí kalkulovat. U nás máme ve výlukách standard. Jedná o alkohol, drogy při řízení auta a u smluvních sporů máme čekací dobu tři měsíce. Obecně můžu říci, že se snažíme, abychom výluk měli co nejméně.


Mohlo by vás zajímat: TOP 30 pojišťovacích makléřů za rok 2017 v Česku dle oPojištění.cz


Jak je pojištění právní ochrany vnímáno v zahraničí? Hraje důležitější roli než u nás, nebo je vývoj podobný? 

Produkt pojištění právní ochrany oslavil minulý rok sto let své existence. Jak jsem zmínila, vzniklo v Le Mans, a to v souvislosti s automobilovými závody, při kterých se stávaly časté nehody. Následně vznikaly spory, zdali bude pojišťovna škodu hradit, či nebude. No a na základě toho vznikla oblast D.A.S., čili francouzsky 'La Défense Automobile et Sportive – Ochrana automobilového sportu.

Zpočátku se jednalo o takový „startup“, který vedli nadšenci a který posléze získal licenci pojišťovny. Pojištění právní ochrany začalo tedy ve Francii, přidalo se Švýcarsko, země Beneluxu a další. V těchto státech má náš produkt nejbohatší historii. Největší propojištěnost je pak v Německu. Je totiž známo, že Němci mají svá práva rádi a hodně za ně bojují. Ve srovnání se zmíněnými státy a jejich stoletou historií, je pojištění právní ochrany v Česku pouze 23 let, a z tohoto rozdílu plynou veškeré rozdíly.

Obecně se dá poznamenat, že jsme v takové paradoxní situaci. Podle průzkumů pojištění právní ochrany jako produkt roste nejen v celé Evropě, ale i u nás.  S pozitivním vývojem ekonomiky mají lidé obavy o své nabyté majetky. Že by však sami uvažovali o využití produktů pojištění právní ochrany v případě nenadálé události, to říci nelze. Strach mají převážně z nákladů na právní služby.

Dalo by se říci, na jakou částku se u vás v průměru soudní řízení vyšplhá? A kolik stojí hodina právní pomoci? 

To je těžké vyjádřit. Máme tu možnost v cca 80 procentech případů pomoci našim klientům v rámci týmu asi pětatřiceti právníků, které zaměstnáváme. Ten zbytek řeší spolupracující advokáti mimo naši společnost anebo právníci, které si určí samotný klient. A pokud se bavíme o externích službách, tak ty jsou pochopitelně cenově vyšší než pomoc, kterou nabízíme v rámci našeho týmu.  Je to v podstatě celoevropský trend založený na známém Paretově pravidlu 80/20. Konkrétní částky tak nelze vyčíslit, ale ten princip platí.


Mohlo by vás zajímat: Zemětřesení v ČSOB! Vladimír Bezděk končí ke konci října ve všech funkcích  


Dalo by se nějak obecně popsat, na jakou oblast se nejčastěji vaši právníci zaměřují? Co se nejvíce řeší u soudu? 

Jde o dvě roviny. Ta první se týká poradenské mimosoudní činnosti, protože jak často říkám, než se něco podepíše, je dobré se o tom detailně poradit. V této oblasti se naši právníci nejčastěji zaobírají auty, reklamacemi, pracovním právem atd. Soudní rovina většinou obsahuje případy týkající se obchodních smluv, podnikatelského práva obecně a podobných záležitostí.

Co nás však stojí nejvíce práce, jsou sousedské vztahy. Zní to trochu překvapivě, ale opravdu spory sousedů jsou velmi častými případy, které řešíme. Asi to bude souviset s dobou, kdy lidé spolu přestávají komunikovat, a když už dojde k rozporu, tak to je opravdu „na just“, tedy …právo je na mé straně, a já mám pravdu a budu se soudit… Tohle je fenomén, který v poslední době v Česku významně roste. Podnikatelé se většinou chtějí domluvit, fyzické osoby však opravdu chtějí soud. Většinou se tento typ sporu táhne dlouhá léta. 

Vzpomněla byste si na nějaký zajímavý případ, který jste nedávno řešili? 

Je jich samozřejmě hodně a těžko jeden vypíchnout. Když jsem zmiňovala problematiku sousedských vztahů, tak v této souvislosti mě napadá oblast katastru. Bohužel ne všechny katastrální mapy a knihy jsou historicky zaneseny správně. Je pak časově a také finančně velmi náročně dokazovat, že zrovna tyto pozemky byly za pra, pra, pradědečka takto a ne jinak. 

Jakým způsobem pojišťovnu právní ochrany vnímají čeští právníci? Nedívají se na vás takříkajíc trochu skrz prsty?

Myslím si, že ne. Právníky a advokáty u nás jsme vnímáni pozitivně a navíc máme také velmi dobré vztahy s advokátní komorou. Zkrátka a dobře postupem času přišli na to, že jim dáváme práci. V našem týmu zaměstnáváme samozřejmě vystudované právníky, kteří řeší největší kauzy. Ale také se často stává, že nás kontaktují advokáti z venku a chtějí s námi spolupracovat. Mají u nás totiž jistotu, že jim okamžitě vše zaplatíme a že s námi nejsou žádné problémy.


Mohlo by vás zajímat: Specialista ČP patří mezi 10 nejlepších obchodníků globální skupiny Generali


Jak hodnotíte současnou obchodní strategii pojišťovny D.A.S. a případně jaké inovace připravujete?

Strategii nám určují rakouská matka a také německá skupina ERGO, které patříme. Cíl je jasný… růst a zisk. Co se týče obchodních inovací, tak to máme ve svých rukou. Pečlivě posloucháme naše klienty a děláme si časté průzkumy. Na základě toho pak přizpůsobujeme paletu našich služeb. Když si vzpomenu, že jsme v roce 1995 začínali s autem, a nyní máme opravdu širokou řadu služeb, tak mi to přijde až neuvěřitelné. Obchodní inspiraci čerpám u zahraničních kolegů, převážně se pak soustředím na menší, srovnatelnější státy, je jasné, že Anglie nebo Německo jsou na jiné úrovni.

Jaký je podle vás obecně ten nejvýraznější problém, který brzdí vývoj tuzemského pojistného trhu?

Je přebyrokratizováno! To brzdí nejen český, ale i evropský pojistný trh. Jako pojišťovna se totiž musíme řídit dvojími předpisy. Legislativou EU a tuzemskými normami. V poslední době navíc regulatorní trend neustále roste. Stačí jen zmínit GDPR nebo IDD. A netýká se to samozřejmě jen pojišťovnictví. Všechny trhy jsou tímto trendem zasaženy. Myslím si, že bez této byrokracie by naše společnost a ekonomika mohly být dál.

Každá mince má však dvě strany. Na IDD se mi například líbí, že zredukuje počet asi 170 tisíců zprostředkovatelů, kteří jsou vedeni v registru ČNB. Také kvituji, že poradci budou muset nově vykazovat určitý stupeň odborných znalostí.

Jak vnímáte také trend poslední doby, který se týká ochrany klienta za každou cenu a někdy i „proti“ jeho vůli? 

Když se na tuto problematiku podíváme pohledem instituce, která danou službu nabízí, tak zjistíme, že klienti zkrátka a dobře číst stohy povinných materiálů nechtějí. A na tohle regulátor zpočátku vůbec nemyslel. Jsem si jista, že jeho původní záměr byl zcela jiný, než jaký pak byl uveden do praxe. Ale myslím si, že už i v Bruselu začínají přicházet na to, že takto direktivně spotřebitele uchopit a vést nemusí úplně fungovat. Mám indicie, že se tato politika bude měnit, jen mám obavu, že to bude trvat příliš dlouho.

Ochrana spotřebitele souvisí s finančním vzděláním klienta. Jak byste zhodnotila úroveň finanční edukace Čechů ve srovnání s okolními zeměmi?

Finanční gramotnost Čechů je ve srovnání s vyspělými západními zeměmi stále velmi malá. Nechali jsme si vypracovat průzkumy trhu a z nich jsme zjistili, že lidé sice vědí o problémech, ale přesto si nedokáží plně uvědomit následky různých nekorektních úvěrů, nevýhodných hypoték. Když se podívám třeba na skandinávské země, tak tam finanční výchova začíná už ve školkách. Navíc současný pozitivní ekonomický vývoj, kdy se lidé mají nejlépe v historii naší země, nahrává tomu, že chtějí mít více, než si reálně můžou dovolit.

Ze vše stran se na ně doslova hrnou mediální masáže – kup si to, kup si ono. Čelit těmto nástrahám je velmi těžké. A naopak podlehnout a půjčit si nevýhodné peníze, je strašně jednoduché. Nemáte představu, co přesně podepisujete, přesto smlouvu podepíšete a už to jede. Výsledkem je dluhová past a exekuce. Je v podsadě smutné, že stát tento základní typ vzdělání nijak významně neřeší.


Mohlo by vás zajímat: INSIA pojistila fotbalového reprezentanta Jakuba Jankta


Na ředitelských pozicích není obecně v pojišťovnictví moc žen. Jak tento fakt vnímáte? A jaká vlastnost vám pomohla v tomto mužském světě řídit pojišťovnu už téměř 25 let? 

Máte pravdu, příští rok to bude už 25 let, co pojišťovnu D.A.S. řídím. Uteklo to jako voda. Co se týče žen na vedoucích pozicích v pojišťovnictví, tak je mi to velmi líto. Velký počet žen je na postech druhého levelu, což znamená vedoucí oddělení atd. Těžko říct, proč tomu tak je. U mě osobně to probíhalo tak, že před 25 lety jsem vyhrála konkurz, který byl otevřen v Mnichově a ve Vídni, v rámci něhož se hledala osoba, co by dokázala vybudovat společnost právní ochrany pro Česko. Přiznám se, že zpočátku jsem to brala spíše jako takovou legraci a do výběrového řízení jsem šla vyloženě s tím, že to zkusím.

Když jsem s nimi komunikovala před začátkem pohovoru, tak jsem uvedla své italské jméno Chizzola, a zároveň jsem se chtěla utvrdit v tom, jestli si uvědomují, že jsem žena. Na post CEO v pojišťovnictví nebo bankovnictví totiž v roce 1994 aspirovali jen muži. Na to mi řekli, že to mám určitě zkusit, že to není žádný problém.

Po nějaké době se mi ozvali z centrály a dali 24 hodin na rozmyšlení, zdali do toho jdu. A já šla. V té době jsem žila spokojeně se synem ve Vídni, a když jsem tuto nabídku přijala, tak jsme se přestěhovali do Prahy, ve hře bylo i Brno kvůli blízkosti s Rakouskem, no a už jsem v tomto byznyse téměř 25 let. 

Mohla byste popsat principy, se kterými přistupujete ke svým zaměstnancům? Co byste obecně v tomto kontextu poradila všem, kteří vedou ať už jednoho člověka nebo celé týmy pracovníků? 

Být příkladem, pomáhat, naslouchat a hlavně důvěřovat. Celá D.A.S. je na důvěře postavena. Všem svým zaměstnancům předávám poměrně vysoké kompetence a naše firemní kultura je opravdu na značné úrovni. 

Máte nějaké profesní krédo, které vám ve vaší kariéře vždy dobře posloužilo?

Ničeho se nebát (úsměv). 

Na závěr se nemůžu nezeptat, vaše zaměstnání je časově jistě náročné, přesto, čemu se nejraději věnujete ve svém volnu? 

Na prvním místě bych asi zmínila golf, ten hraji 22 let a opravdu mě chytl.  Mám také dvě malá vnoučata a pejska. 

Děkuji Vám za rozhovor.


Chizzola 2Jitka Chizzola

Generální ředitelka D.A.S. pojišťovna právní ochrany, a.s.

Narodila se v Olomouci. Střední školu ekonomickou absolvovala v Havířově. Na konci sedmdesátých let se přestěhovala do Vídně, kde se prosadila v oblasti obchodu.

Pracovala na vedoucích pozicích obchodního či marketingového charakteru ve společnostech Minolta Export, KSV von 1870 Österreich nebo Vossen Frottier G.m.b.H.Österreich.

V roce 1994 se zúčastnila výběrového řízení na pozici CEO společnosti D.A.S. pro Českou republiku. Konkurz vyhrála a na této pozici zůstává dodnes.

Zdroj: oPojištění.cz

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články