Postřehy Evy Gmentové: Buďme rádi, že nemáme Alpy


			Postřehy Evy Gmentové: Buďme rádi, že nemáme Alpy
14.2.2018 Spektrum

Určitě jste si všimli, že v zimním období se úsek D1 mezi Humpolcem a Velkým Meziříčím každoročně stává velkým vrakovištěm. Hromadné nehody způsobené sněžením a námrazou už jsou na naší nejvytíženější dálnici tak běžné, že nikoho nepřekvapí.

V rádiu a televizi nám radí, že na D1 nemáme vyjíždět s poloprázdnou nádrží, bez teplého oblečení a bez zásob občerstvení, protože co kdybychom zůstali stát v koloně. Odevšud slyšíte rady, jak máte jet opatrně a jak máte spustit blikačky, když vidíte na dálnici problém. Asi před šesti lety, kdy ležel sníh od prosince do března, jsem s sebou dokonce vozila písek, ale na to, že v koloně před hromadnou nehodou budete stát víc než deset hodin, na to se připravit nedá. Stejně jako se nelze nachystat na to, že řidiči na zmrzlé dálnici nepřizpůsobí jízdu stavu vozovky a dojde k hromadné nehodě. Můžete se jen modlit, aby to odnesly pouze plechy.


Mohlo by vás zajímat: Lídři českých firem srší optimismem. Problém tu ale je


Dálnice na Vysočině je v zimě prostě zrádná. A je zrádná už skoro padesát let. Ale je to jen Vysočina, nejsou to Alpy… Neumím si představit, že by D1 vedla přes Alpy. Často jezdím přes Brennerský průsmyk a v zimním období, a často i na jaře, je silnice namrzlá, zasněžená. Přesto jsem se zde nesetkala s nehodou, natož s hromadnou. Brennerská dálnice je položená výše než naše D1, a přesto je bezpečnější.

Nezávidím policistům, kteří na D1 slouží. Najít při hromadných nehodách viníka, rozmotat to klubko více než deseti nabouraných vozidel a určit, kdo nehodu způsobil, musí být v mnoha případech neřešitelný rébus. Nezávidím ani hasičům z blízkých posádek, kteří při nehodách na D1 zasahují; jejich práce je řehole. Určitě si začátkem léta oddychnou a s příchodem zimy jim přibudou další vrásky. Co kdyby dálnice místo Vysočiny vedla přes Alpy? To by teprve byly nehody, to by teprve byly hromady šrotu. To by snad pojišťovny konečně zdražily pojištění vozidel.


Mohlo by vás zajímat: Poradenství v číslech: MLM a Pool (počty PPZ)


Jen mi hlava nebere, že každoročně komentujeme hromadné nehody, ale místo účinných opatření jen radíme motoristům, čím se mají před tím, než najedou na D1, vybavit. Proč jen čekáme, až se něco stane, proč nezakážeme vjezd nákladním vozům ve špatném počasí, případně nezakážeme nákladním vozidlům předjíždění? Proč se v tomto úseku nezřídí rozmrazovací postřik nebo se nevymyslí jiné opatření, aby k nehodám nedocházelo? Od té doby, co se dálnice dostavěla, je v tomto úseku při špatném počasí vždycky problém. Každoročně. Nyní, když dálnice prochází už několikátým rokem rekonstrukcí, proč není tato část vybavena jiným asfaltem?

Možná si pomyslíte, že jsem jen teoretik, který o asfaltu a o povrchu dálnic nic neví. A máte pravdu, jsem jen teoretik, ale za tu dobu, co dálnice stojí a co na ní vznikají stovky nehod, už mohli naši vědci, stavební inženýři a silničáři něco vymyslet. Jsme země, kde se dnes a denně přihlašují nové patenty, máme chytré lidi, kteří si umí poradit a kteří přemýšlejí, ale co se týče dálnice, tam je stav zamrzlý jako D1.


Mohlo by vás zajímat: Amazon a Warren Buffett zakládají zdravotní pojišťovnu


Žádné novinky, žádné změny, žádná vylepšení. Tak dlouho se rekonstrukce plánovala, a přesto nevznikl ani další pruh, který by možná pomohl aspoň tomu, aby se dálnice rychleji vyklidila a kolony se rozjely. Možná by stačilo porozhlédnout se v jiných zemích. A možná by stačilo, aby pojišťovnám a motoristům došla trpělivost.

Ale jak znám naši dopravní infrastrukturu, tak se spíš dočkáme uzavření dálnice na zimu než nějakého řešení, které by karambolům při nevlídném počasí předcházelo. Co bychom dělali, kdybychom místo dálnice přes Vysočinu měli dálnici přes Alpy? Asi bychom ji měli jen na letní provoz. A přestože Alpy miluju, jsem ráda, že je u nás nemáme, protože bych si přes zimu nezajela ani do Brna.

 

Ing. Eva Gmentová, LL.M.

Specialista na vzdělávání v oblasti korporátního pojištění

Zakladatelka E.G.I. Education Grow Insurance

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články