Postřehy Evy Gmentové: Usmíření


			Postřehy Evy Gmentové: Usmíření
27.11.2018 Spektrum

Ačkoliv nejsem markeťák a této oblasti se věnuji z donucení, dnešní zamyšlení se ponese právě v duchu marketingu. Zaujala mě reklama firmy CZC, která se příznačně jmenuje Usmíření.

Obchod s elektronikou CZC má na tramvajích reklamní polepy se svými výrobky. To není nic neobvyklého. Ovšem není to obyčejná reklama, je to reklama na elektroniku, mobily, počítače a podobné výrobky se sloganem „V Alze to mají nejspíš taky“. Na reklamním polepu není na hlavním místě fotka nabízeného zboží, ale fotka dvou spojených dlaní: jedné lidské, druhé zelené, která patří mimozemšťanu Alzákovi. A nyní pochopíte, proč se reklama jmenuje Usmíření.

Nejenže je reklama vtipná, dle mého soudu je převratná. Převratná nejen v obchodě, ale i v naší době: teď narážím na politiku. Zvykli jsme si, že v současném světě každý každého očerňuje, konkurenci zejména. Konkurenci obchodní, osobní i politickou. V minulých měsících jsme si díky volbám užili dost a dost nevybíravé kritiky, a někdy i házení bláta a špíny.


Mohlo by vás zajímat: Quo Vadis Zhong An?


Většina reklam není o výhodách, možnostech a vylepšeních, ale o špinění konkurenta. Kupte naše výrobky, vyberte si nás, ne protože jsme lepší a máme lepší výrobky, ale protože ty jiné výrobky a jiné služby jsou špatné, horší, nedostatečné. Volte nás, ne proto, že my službu lidem bereme jako poslání, ale proto, že tamti jen lžou a kradou. Vyberte si mě, ne proto, že jsem v oboru nejlepší a budu za vaši firmu dýchat, ale protože ten druhý je flákač a „nemakačenko“.

Kam jsme se to vlastně posunuli? Jak podivně to vnímáme konkurenci? Ať je to obchod, politik, kolega, člověk nebo firma, je to jen někdo, kdo byl kdysi taky na startu a denně se snaží dál fungovat. Někdo s větším, jiný s menším úspěchem. Pravda, ten s větším úspěchem nám, českým povahám, hodně leží v žaludku.

A najednou někdo před Vánoci přijde s reklamou „Usmíření“. Usmíření s konkurencí. Konkurence v obchodě byla, je a bude. Bez konkurence by to přece nešlo. Jak bychom mohli růst osobně nebo obchodně, kdybychom neměli srovnání? Kdybychom neměli mety, kterých chceme dosáhnout? Kdyby někdo nebyl lepší než my, nebyl dál než my, nedokázal víc než my? Jak mít srovnání, když všichni budeme jen průměrní?


Mohlo by vás zajímat:Budoucnost začíná nyní: Mimosoudní způsoby řešení sporů


Nevnímám reklamu obchodu CZC jako snahu dosáhnout mety obchodu Alza, protože neumím posoudit, kdo z nich je lepší, horší nebo jiný. Vnímám tuto reklamu jako výraz vysokého a velkého uvědomění, že dvě velké firmy mohou fungovat na jednom trhu, a obě mohou fungovat dobře a mít své spokojené zákazníky. Někdo nakupuje jen v Alze, jiný jen v CZC, někdo tam i tam. To je normální a přirozené. Proč by měl tedy jeden obchod očerňovat ten druhý? Možná by reklama typu „máme lepší výrobky než Alza“ taky měla úspěch. Možná taky ne. Ale reklama usmíření je prostě průlomová a nemůžete si jí nevšimnout.

A podle mého je průlomová ve vnímání obchodu i světa. Ve vnímání života, a v té naší české kotlině zvlášť. Přeji si v tomto předvánočním čase, abychom přestali vnímat konkurenci jako něco, co tu nemá být. Ať je nám všem heslo „Usmíření“ výzvou.

Ing. Eva Gmentová, LL.M.
Specialista na vzdělávání v oblasti korporátního pojištění
Zakladatelka E.G.I. Education Grow Insurance

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Jiný úhel pohledu

Bohuslav Bohuněk,  5. 12. 2018

Protože já markeťák jsem a shodou okolností jsem k tématu už před časem taky psal článek, tak si dovolím připojit jiný úhel pohledu:
Právní optikou taková reklama zas až tak milá není a jedná se o druh parazitické reklamy označované jako opěrná reklama. „I přesto, že CZC se snaží o řekněme „přátelskou kampaň“, tak zde shledávám ze strany CZC soutěžní záměr. Důvod, proč používají značku Alza a další atributy s Alza spojené může být ten, že se snaží tzv. o značku Alza tzv. reklamně opřít a získat u koncových zákazníků více pozornosti i možného obchodního zájmu, než by získali bez značky Alza, která je lídrem trhu a investuje nemalé finanční prostředky do vlastní propagace,“ popsal pro MSM celý problém Petr Kůta z advokátní kanceláře KMVS. Podle něj by v kontextu ustanovení o nekalé soutěži šlo uvažovat o tzv. parazitování na pověsti, které je definováno jako „zneužití pověsti závodu, výrobku nebo služby jiného soutěžitele umožňující získat pro výsledky vlastního nebo cizího podnikání."…

Související články