Nedávno byl publikován v Journal of Cognitive Engineering an Decission Making nový text, jenž se zabýval právě touto problematikou, a navrhl, aby se odpovědi na tyto otázky hledaly u pilotů letadel.
Přestože autonomní auta jsou koncipována tak, aby uměla reagovat na konfliktní situace, nehody a srážky se mohou vyskytnout, nebudou-li lidé pořádně trénováni na takové situace. To je názor Stephena M. Casnera z NASA a Edwina L. Hutchinse z University of California San Diego.
Casner prohlašuje, že toto téma je stále více relevantní, protože také stále více aut je vybavováno autonomními prvky a zařízeními, jako jsou například elementy zaměřené na dodržování jízdního pruhu nebo automatické brzdění. „Tím, že není prováděn standardní trénink řidičů pro tato vozidla, výrobci aut předávají průměrným řidičům komplex vybavení a musí jen „věřit v to nejlepší,“ tvrdí oba autoři.
Mohlo by vás zajímat: Vladimír Krajíček: Klienti si přestávají uvědomovat vlastní odpovědnost
V současné době se objevuje náznak trochu koordinovaného pokusu o výcvik řidičů aut s autonomními prvky. Dozvědí se, jak tyto systémy fungují a jak ovlivňují chování řidiče. „Dnešní strategie vypadá asi tak, že do příručky o vozidle se přidají dodatečné stránky a výrobci budou doufat, že manuál řidiči vytáhnou z přihrádky v palubní desce a pečlivě si ji prostudují,“ komentuje poslední vývoj Casner.
Casner a Hutchins argumentují, že zatímco autonomní prvky ve vozidlech zredukují běžné kolizní scénáře na silnicích, nedostatek vyškolených řidičů může vést k výskytu jiných nových typů nehod.
Aby demonstrovali svoji hypotézu, zmiňují příběh autopilota v letadlech. Před desítkami let, když byla poprvé instalována do kokpitu letadel automatizace, bylo běžné jen malé školení pilotů, jak tyto systémy pracují. A to vedlo ke vzniku nových rizik, jelikož piloti nebyli na tyto systémy trénování. Logicky tak následovalo zvýšení a zintenzivnění nácviku práce s takto automatizovanými procesy.
„Dřívější analýza ukázala řadu nečekaných závěrů,“ píše se ve stati obou autorů. „Zjistili jsme, že piloti byli někdy překvapeni chováním automatizovaných prvků, a nebyli schopni předpovědět, co tak komplexní systém provede dál. Paradoxně schopnost predikovat, jak se automatizace dále zachová, zřejmě vyžaduje více znalostí o fungování automatiky, než jsme původně očekávali.“
Mohlo by vás zajímat: Globální srovnání: Ceny pojištění za první kvartál 2019 vzrostly
Oba tvrdí, že lidé potřebují školení nejen o tom, jak technologie pracuje, ale i o reakcích lidského faktoru a všeobecném konceptu práce v týmu člověk-automat.
Článek ukazuje, že zkušenosti získané před téměř 50 lety v letadlech mohou předznamenat, co se stane, když společnost nezačne vzdělávání řidičů aut s autonomními prvky o tom, jak tyto stroje fungují.
Autoři poukazují na studie, které dokládají, jak řidiči nechávají často svoji pozornost unést jinam a jak nerozumějí fungování automatiky. Zatímco oceňují diskuse o některých těchto tématech u výrobců aut, v pojišťovnách nebo ve vládních strukturách, docházejí ovšem k závěru, že se objevuje jen málo skutečných plánů, jak poskytnout řidičům trénink, který potřebují.
Casner a Hutchins nabízejí jako první „výkop“ sadu minimálních standardů toho, co mají řidiči vědět předtím, než poprvé sednou do částečně automatizovaného vozu.
Komentáře
Přidat komentář