Proč by měli být řidiči na autonomní auta trénováni podobně jako piloti?


			Proč by měli být řidiči na autonomní auta trénováni podobně jako piloti?
6.6.2019 Spektrum

Odborníci se zabývají otázkou, zda a jak by měli být řidiči školeni a trénováni pro užívání autonomních zařízení před tím, než skutečně sednou „za volant“.

Nedávno byl publikován v Journal of Cognitive Engineering an Decission Making nový text, jenž se zabýval právě touto problematikou, a navrhl, aby se odpovědi na tyto otázky hledaly u pilotů letadel.

Přestože autonomní auta jsou koncipována tak, aby uměla reagovat na konfliktní situace, nehody a srážky se mohou vyskytnout, nebudou-li lidé pořádně trénováni na takové situace. To je názor Stephena M. Casnera z NASA a Edwina L. Hutchinse z University of California San Diego.

Casner prohlašuje, že toto téma je stále více relevantní, protože také stále více aut je vybavováno autonomními prvky a zařízeními, jako jsou například elementy zaměřené na dodržování jízdního pruhu nebo automatické brzdění. „Tím, že není prováděn standardní trénink řidičů pro tato vozidla, výrobci aut předávají průměrným řidičům komplex vybavení a musí jen „věřit v to nejlepší,“ tvrdí oba autoři.


Mohlo by vás zajímat: Vladimír Krajíček: Klienti si přestávají uvědomovat vlastní odpovědnost


V současné době se objevuje náznak trochu koordinovaného pokusu o výcvik řidičů aut s autonomními prvky. Dozvědí se, jak tyto systémy fungují a jak ovlivňují chování řidiče. „Dnešní strategie vypadá asi tak, že do příručky o vozidle se přidají dodatečné stránky a výrobci budou doufat, že manuál řidiči vytáhnou z přihrádky v palubní desce a pečlivě si ji prostudují,“ komentuje poslední vývoj Casner.

Casner a Hutchins argumentují, že zatímco autonomní prvky ve vozidlech zredukují běžné kolizní scénáře na silnicích, nedostatek vyškolených řidičů může vést k výskytu jiných nových typů nehod.

Aby demonstrovali svoji hypotézu, zmiňují příběh autopilota v letadlech. Před desítkami let, když byla poprvé instalována do kokpitu letadel automatizace, bylo běžné jen malé školení pilotů, jak tyto systémy pracují. A to vedlo ke vzniku nových rizik, jelikož piloti nebyli na tyto systémy trénování. Logicky tak následovalo zvýšení a zintenzivnění nácviku práce s takto automatizovanými procesy.

„Dřívější analýza ukázala řadu nečekaných závěrů,“ píše se ve stati obou autorů. „Zjistili jsme, že piloti byli někdy překvapeni chováním automatizovaných prvků, a nebyli schopni předpovědět, co tak komplexní systém provede dál. Paradoxně schopnost predikovat, jak se automatizace dále zachová, zřejmě vyžaduje více znalostí o fungování automatiky, než jsme původně očekávali.“


Mohlo by vás zajímat: Globální srovnání: Ceny pojištění za první kvartál 2019 vzrostly


Oba tvrdí, že lidé potřebují školení nejen o tom, jak technologie pracuje, ale i o reakcích lidského faktoru a všeobecném konceptu práce v týmu člověk-automat.

Článek ukazuje, že zkušenosti získané před téměř 50 lety v letadlech mohou předznamenat, co se stane, když společnost nezačne vzdělávání řidičů aut s autonomními prvky o tom, jak tyto stroje fungují.

Autoři poukazují na studie, které dokládají, jak řidiči nechávají často svoji pozornost unést jinam a jak nerozumějí fungování automatiky. Zatímco oceňují diskuse o některých těchto tématech u výrobců aut, v pojišťovnách nebo ve vládních strukturách, docházejí ovšem k závěru, že se objevuje jen málo skutečných plánů, jak poskytnout řidičům trénink, který potřebují.

Casner a Hutchins nabízejí jako první „výkop“ sadu minimálních standardů toho, co mají řidiči vědět předtím, než poprvé sednou do částečně automatizovaného vozu.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články