Bude elektrické Volvo EX90 historicky nejbezpečnějším autem? Snad…


			Bude elektrické Volvo EX90 historicky nejbezpečnějším autem? Snad…
4.11.2022 Zahraničí

Vůz označený jako Volvo EX90 nahradí dosavadní XC90 a stane se novou vlajkovou lodí značky. Automobilka slibuje neviditelný ochranný štít založený na lidaru zabudovaném v hraně střechy.

Největší nový produkt Volvo Cars, jenž chystá debut na polovinu současné dekády, se bude chlubit takovým bezpečnostním standardem, který jde za hranice všeho, co kdy Volvo představilo. Takové vybavení slibuje Jim Rowan, CEO automobilky. Prémiové velké SUV s označením EX90 nahradí dosavadní model XC90. Bude vybaveno neviditelným štítem zajišťujícím bezpečnost a redukujícím nehody, při nichž může dojít k vážným zraněním nebo usmrcení, až na jednu pětinu. Aby bylo Volvo schopno dosáhnout takového cíle, přidalo senzor lidaru, což je první počin tohoto druhu.


Mohlo by vás zajímat: Sestupný trend podnikatelských očekávání německých pojistitelů


LIDAR (Light Detection And Ranging) je metoda dálkového měření vzdálenosti na základě výpočtu doby šíření pulsu laserového paprsku odraženého od snímaného objektu. LIDAR lze použít například pro měření vzdálenosti, mapování terénu a pro další účely. Základní princip sonaru, radaru i lidaru je v podstatě téměř stejný: totiž měří čas mezi vysláním, odrazem a zachycením odrazu. Na základě této hodnoty pak logika vypočítává vzdálenost objektů kolem sebe nebo v určeném směru. Lidar osvětluje okolí světlem a měří odražené impulsy snímačem. Rozdíly v naměřených časech a vlnových délkách lze poté použít pro vytvoření digitální trojrozměrné reprezentace okolního prostoru.

Chytré auto

Systém lidaru s čidly bude zabudován ve hraně střechy modelu EX90 a bude obstarávat proměřování prostoru před vozidlem ve velké vzdálenosti s velkou přesností. „Rozdíl, který přináší lidar, je skutečně pro bezpečnost v reálném životě podstatný,“ konstatoval CEO Jim Rowan v září tohoto roku. „Náš nedávný výzkum ukázal, že přidání lidaru na auto může snížit těžké nehody až na 20 % současné úrovně a všeobecná schopnost předcházet všem kolizím může být zlepšena až o 9 %.“


Mohlo by vás zajímat: Pojišťovací Dr. Jekyll, nebo Mr. Hyde? Soud má jasno!


Technologie spojená s lidarem značky Luminar se stane postupně standardní výbavou vozidel Volvo. Umí detekovat chodce na vzdálenost až 250 metrů při běžných rychlostech na dálnici. A protože lidar není závislý na světle jako například kamery, funkční bude jak ve dne, tak i v noci. Celý monitorovací systém Volva EX90 bude vedle lidaru složen ještě ze vzájemně propojených 8 kamer, pěti radarů a 16 ultrasonických senzorů. Kromě představení bezpečnostního komplexu automobilka ještě neukázala žádné fotky nebo vizualizace exteriéru nebo interiéru auta, pouze jeho označení EX90. Kompletní prezentace vozu je plánována na 9. listopadu.

Řidič pod dozorem

Kromě lidaru čeká model EX90 ještě další premiéra. Monitorovací systém řidiče se stane rovněž standardní výbavou. Jde o systém senzorů využívající 2 kamer, jenž v reálném čase hlídá reakce řidiče a jeho chování za volantem. Senzory hlídají vzorce vidění a sledování u osoby řidiče. Měří, kolik času hledí šofér na situaci na silnici před ním, a rozezná, kdy jeho pozornost slábne, nebo kdy se zabývá něčím jiným než řízením. Měří se i způsob řízení. Pokud systém vyhodnotí, že za volantem není vše v pořádku, vydává varovný signál, jenž sílí podle toho, v jak závažné situaci se zrovna vůz nachází. Pokud řidič nereaguje, auto může samo zastavit po straně komunikace a současně vysílá varovné znamení pro ostatní účastníky provozu.


Mohlo by vás zajímat: Jak přispělo zdražování firem ke dnešní inflaci v eurozóně?


„Bezpečnostní senzory v interiéru auta jsou jedním z dalších milníků pro náš vývoj,“ uvedl Thomas Broberg, šéf bezpečnostního centra Volvo. Spolu s vedoucím automatizace Joachimem de Verdierem napsali ve své zprávě, že věří, že Volvo EX90 bude nejbezpečnějším Volvem na silnicích. Pokud se sečtou a zkombinují všechna opatření, vytvářejí odolný preventivní štít – a člověk nikdy neví, kdy se mu může hodit.  Podle Rowana jde o start do nové éry. Etapa s EX90, což bude první zcela nový model od představení XC40 v roce 2017, je zásadní součástí přestupu automobilky na čistě elektrickou značku do roku 2030. Model XC90 je po 8 měsících letošního roku evropskou trojkou v prodejích prémiových velkých SUV s odbytem 16 701 kusů (v porovnání se stejným obdobím 2021 jde o pokles o 6,4 %).

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články