Chodci jsou nejrizikovější skupinou na německých silnicích


			Chodci jsou nejrizikovější skupinou na německých silnicích
18.6.2019 Zahraničí

Ačkoli se v Německu přemisťuje po svých stále méně lidí, dojde každoročně na ulicích a silnicích k neštěstí u 30 000 z nich. Jsou stále proto nejproblematičtějším segmentem ve statistikách nehod. V Evropě je každým pátým mrtvým v silničním provozu chodec, v Německu to bylo loni 457 osob, což představovalo stále ještě 15 %. Jaké situace jsou nejnebezpečnější, jak velké je rozptýlení kvůli sledování mobilního telefonu, a jak v tom může pomoci technika, aby se nehodám předcházelo? Odpovědi na tyto otázky přináší poprvé studie realizovaná Centrem techniky při Allianz (AZT).

Nepište SMS za chůze!

I tak by se daly shrnout základní poznatky široce založené studie k bezpečnosti chodců na silnicích. Kdo se zabývá za chůze svým mobilem, podstupuje riziko. Taková samozřejmost však není známa každému účastníkovi silničního provozu, protože nehodové statistiky stoupají, zatímco v předchozích letech kontinuálně klesaly. Chodec má celosvětově 23% podíl na smrtelných obětech nehod.

V roce 2010 vytyčila spolková vláda v Německu cíl redukovat svá lokální čísla do roku 2020 o 20 %. Už nyní lze bohužel konstatovat, že toho nebude dosaženo. A to Německo se svým 15% podílem vychází ještě v mezinárodním srovnání relativně dobře.


Mohlo by vás zajímat: Polovina studentů soukromých VŠ studuje ekonomické obory


Nebezpečná tma

Jako nejrizikovější období označila mezinárodní zpráva k nehodovým statistikám „Bezpečně pěšky – mobilita a bezpečnost chodců“ vycházející z hluboké analýzy škodní dokumentace pojišťovny Allianz, dále z crash testů a reprezentativních anket, období dlouhé tmy od října do února. Zejména uvnitř obcí za soumraku a za svítání. Detailnímu rozboru bylo podrobeno 411 případů z celkových více než 800 nehod chodců v roce 2016.

I když jsou čísla od devadesátých let minulého století celkově klesající, tvoří skupina seniorů s 15 mrtvými na milion obyvatel i nadále nejrizikovější skupinu. Střetávají se v 65 % případů s osobním autem, zejména služebními vozidly, a ve 22 % případů s náklaďáky. Téměř půlka neštěstí chodců se stane při přecházení vozovky, 20 % při zahýbání vozidel a 23 % při couvání bez asistenčního systému v autě nebo při špatné viditelnosti dozadu. I při minimálních rychlostech 3, 6 nebo 20 km/h dochází přitom k těžkým nebo nejtěžším zraněním, nejčastěji na horní polovině těla a hlavě.


Mohlo by vás zajímat: Allianz má spadeno na kybernetická rizika. Jaká je její nová strategie?


I chodci se chovají rizikově

Ale i samotní chodci zvyšují riziko nehody. 67 % připustilo, že za chůze telefonuje, 45 % dokonce pořizuje fotky nebo videa, 45 % sleduje navigaci v telefonu, 43 % posílá SMS zprávy nebo prohlíží obrázky, poslouchá hudbu, případně hraje hry. To posledně jmenované ovšem 90 % chodců nedělá nikdy, ukázala studie.

Pomoci by mohla podle autorů studie inovativní technika ve vozidle, jako je včasné rozpoznání chodce na vozovce a snížení smíšeného provozu aut a chodců.


Mohlo by vás zajímat: Martin Podávka: Životní pojištění včera, dnes a zítra


Charta chodců potřebuje novelu

12. října 1988 byla ve Štrasburku schválena Evropským parlamentem tzv. evropská charta chodců. Ve světle posledního vývoje a poznatků volá nyní Allianz po novele „práv chodců“ (v originále pedestrian rights). Přitom je výslovně žádoucí zapojit politiky, zájmová sdružení, výrobce aut a všechny účastníky provozu. „Naléhavě potřebné“ jsou podle této výzvy vzájemná ohleduplnost, ale i povinná montáž asistentů řidiče do aut, jako například pro brzdění nebo couvání k prevenci nejtěžších nehod vznikajících mezi vozem a člověkem.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články