Vedle změn politických pociťuje pojišťovnictví také vliv demografických změn.
Tyto závěry zřejmě zazní na výročním zasedání s názvem „Pojišťovny na rozcestí“, které se pod záštitou společnosti Handelsblatt bude konat na jaře v Mnichově.
Zákonné nařízení o informační povinnosti vidí zástupci pojišťoven velmi kriticky. Podle nich je již samotný zákon netransparentní. Například hned paragraf číslo 2 znejistí každého držitele pojištění. Povinné oznámení nákladů na sjednání pojistky a prodejních nákladů musí být sdělováno v eurech. To způsobuje pojišťovnám na první pohled viditelnou újmu ve srovnání s ostatními finančními službami, při nichž jsou vyžadovány pouze procentuální údaje.
Při oznámení v eurech vzniká u klienta dojem, že se jedná o obchodníkovu provizi. Pojišťovny se ptají, jak mají zákazníci porovnávat produkty : vzájemně, nebo dokonce s nabídkou konkurence? Podle jednoho z jejich zástupců jde o porušování pravidel hry.
Aby byla zaručena dostatečná transparentnost, měl by se klientovi ukázat vliv kalkulovaných nákladů na výši výnosů.
„Po liberalizaci evropského trhu by neměly být tarify v centru zájmu pojistného odvětví, zejména zákazníků,“ tvrdí Dr. Gerhard Rupprecht z pojišťovny Allianz.“ Klient ocení výkony svého pojistitele často teprve tehdy, když se mu přihodí nějaké neštěstí, vysvětlil Rupprecht. Například v případech finančních škod by měly pojišťovny klientovi nabídnout rozsáhlá řešení problému.
Dal na zvážení otázku, zda při odděleném provozování pojistných odvětví na dnešním moderním trhu lze vůbec komplexně pečovat o zákazníka. Současné modely majetkového, životního a pojištění nemoci by měly být přebudovány na jeden universální provozní model.
Pokud jde o růst německého trhu, ten je podle odborníků způsoben akvizicemi a silným růstem velkých pojistitelů. Ale především akvizice stojí za silným růstovým trendem.