Německo: Pojišťovny stále podceňují demografický vývoj


			Německo: Pojišťovny stále podceňují demografický vývoj
14.5.2020 Zahraničí

V Německu pojistitelé stále dostatečně nedoceňují aktuální a budoucí demografický vývoj. Podle poslední studie agentury Oliver Wyman bude celá tzv. babyboomer generace (s datem narození do 1964) do roku 2030 v penzi, čímž se posunou více než tři miliony dodatečných zákazníků do věkové skupiny 60+.

Klasické cílové skupiny obyvatelstva ve věku mezi 20 a 60 lety ve stejné době oslabí o 4 miliony osob. Ovšem pojišťovnictví se na tuto blížící se realitu stále ještě dostatečně nepřipravilo. „Ještě nikdy jsme nebyli svědkem tak silného posunu milionů lidí během jednoho desetiletí podle produktů pojištění a zabezpečení na stáří. Bude pořádnou výzvou pro všechny pojišťovny, aby dokázaly kompenzovat účinek na obchod a změnit svou nabídku také podle potřeby seniorských generací,“ upozornil Dietmar Kottmann, partner a strategický poradce agentury Oliver Wyman a spoluautor studie.

Podniky budou muset přijít s novými koncepty flexibilního zajištění ve stáří také pro pokročilé seniory, a s novými nástroji účinnými v konkurenci nasyceného pojistného trhu. Studie očekává, že soutěž ještě přitvrdí a bude potřeba nových inteligentních zbraní: více dynamiky při adaptaci produktů a přizpůsobení cen, víceleté kalkulace k využití cenového prostoru ve prospěch zákazníka, ale také odborný a pečlivý přístup v managementu kmene.


Mohlo by vás zajímat: ČAP k 1Q 2020: Pojistný trh prozatím roste o 5,6 %. Kde už nastal propad?


V budoucím konkurenčním boji půjde u předních míst v žebříčku o lepší, přizpůsobené produkty a přesvědčivé prodejní argumenty. Noví zákazníci budoucnosti hledají transparenci, pohodlí a skutečně živou přidanou hodnotu, stejně jako vyšší výkony při řešení škod,“ konstatovat Rouget Pletziger, šéf Oliver Wyman a spoluautor studie.

Je otevřené, zda s tímto míněním bezvýhradně souhlasí také lidé v oboru. „Z mého pohledu není téma demografie námi podceňováno – považujeme ho za jedno z hlavních. Oba jmenované aspekty ze studie, totiž demografický vývoj kmene zákazníků i vývoj vlastní vnitřní organizace, jsou velmi významné pro naši strategii následujících 5 let. Podle nás je třetí výzvou také demografická struktura zprostředkovatelů. Je potřeba ji zmínit jako stejně důležitou,“ zdůraznil v reakci na studii Hennig Hackbarth, vedoucí koncernového vývoje pojišťovny Gothaer pro VWheute.


Mohlo by vás zajímat: ABI: Jak pojišťovat v případě budoucí pandemie?


„Všechny tři oblasti máme na stole. Zejména kulturní transformace směrem k vetší vlastní odpovědnosti, atraktivnost práce a důvěryhodná udržitelnost jsou pro nás důležité. Už v posledních letech jsme intenzivně pracovali na naší kultuře spolupráce a naší atraktivitě jako zaměstnavatele. A co je pro nás při tom důležité: měnící se přání a požadavky na nás jako zaměstnavatele pozorujeme zcela nezávisle na věku kolegů – spíše jako společenský megatrend. Demografie zde hraje roli jen jako „katalyzátor“,“ doplnil Hackbarth.

Ovládne pojišťovnictví Amazon?

Produktová a cenová srovnání jsou pro makléře dnes už běžnou součástí práce. Dalším krokem bude rozsáhlá nabídka produktů přes třetí subjekty. Jak předpovídá agentura Oliver Wyman, tyto báze do roku 2030 budou kontrolovat 30-60 % nového obchodu v nevýhradní oblasti.

„Pojišťovny tady soutěží s cizími obory: stále snadněji lze pojistná řešení integrovat do jiných nabídek, a to i poskytovatelů mimo sektor pojišťovnictví přes digitální kanály,“ říká Pletziger. „A tyto platformy mění pravidla hry na obchod třetí strany. Jen když se na to důsledně připravíme, můžeme z takové modifikace profitovat. Polovičaté strategie z minulosti už v budoucnu fungovat nebudou,“ varoval Kottmann.

Mnohem větší boj budou pojistitelé svádět s vlastní silnou obchodní službou, aby zůstala pro zákazníky jako první volba partnera pro řešení rizik. „Dvě třetiny klientů jsou ochotny pro finanční nabídky šité na míru dát k dispozici svá data, ale jen zřídka pojišťovně. A téměř 60 % zákazníků by přijalo přes domácí banku i produkty jiných finančních institucí,“ uvedl Kottmann dále.


Mohlo by vás zajímat: Věštírna Martina Podávky: Bonus-malus je mrtvý. RIP!


Generace Z pojištění ignoruje

Pro generaci Z ve věku okolo dvacítky by se mohla taková komplexní řešení hodit. Vždyť pojištění pro ni není žádné téma. Mnohem více se mladí zajímají o jiné věci. Ve středu jejich zájmu je kariéra (53 %), studium (51 %), ale také cestování (44 %) a zakládání rodiny (39 %). K těmto závěrům dospěl výzkum firmy zaměřené na management a technologie BearingPoint.

Podle něj má jen třetina z oslovených sjednané odpovědnostní pojištění, čtvrtina pojištění léčebných výloh do zahraničí. Pouhých 15 % disponuje penzijním pojištěním a jen každý desátý respondent uvedl, že má pojištěnou domácnost. Většina mladých si doposud dělá minimálně starosti například s rizikovým životním pojištěním, rezervotvorným životním pojištěním nebo kybernetickým zabezpečením.

Ve shodě s tím jsou mladí v průměru také nedostatečně informováni o pojistných produktech. A k tomu je třeba přidat ještě fakt, že pojišťovnictví není pro tuto generaci obzvláště atraktivní ani jako zaměstnavatel. Podle studie si celých 40 % dotázaných neumí představit, že by – třeba i v budoucnu – pracoval pro někoho v této branži.


Mohlo by vás zajímat: Aktuálně o srovnávačích v Německu


Další výsledek výzkumu přinesl informaci, že jen každý pátý z generace Z by pro poradenství šel za pojišťovacím makléřem. Více než třetina oslovených preferuje konzultaci na webu pojišťovny (37 %) a další třetina by volila internetový srovnávač (33 %). Pokud by tedy podle agentury BearingPoint chtěla pojišťovna zasáhnout svojí nabídkou generaci Z, je třeba působit digitálně, a teprve poté by dostal šanci i osobní kontakt přímo v pojišťovně.

„Pro generaci Z je přirozené a samozřejmé, že všechny své záležitosti vyřizuje kdykoli a on-line. Pojišťovny tedy musí naléhavě na tento fakt adaptovat své digitální služby. Jen takové pojišťovny, které kladou důraz na modernizaci, na digitální komunikační cesty a sociální média, mohou získat generaci Z jako své klienty nebo dokonce zaměstnance,“ komentoval závěry studie Giso Hutschenreiter, partner a expert pro oblast pojištění v agentuře BearingPoint.

„Naše anketa ukazuje, jak děsivě málo generace Z ví o pojištění. Tady je třeba zapnout alarm v politice i v pojišťovnách. Jednoduchá rada je jasná: pojistitelé musí nově budovat komunikaci s touto cílovou skupinou přes digitální kanály,“ uzavřel Hutschenreiter výstupy ze studie.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články