Opravy elektroaut jsou výrazně dražší. Pojistné by však stoupat nemělo


			Opravy elektroaut jsou výrazně dražší. Pojistné by však stoupat nemělo

Náklady na opravy elektroaut jsou podle zkušeností Allianz v Německu asi o 40 % dražší než u spalovacích aut. Experti z Technického centra Allianz sdělili magazínu Wirtschaftswoche, že požadují po výrobcích, aby vozidla konstruovali jinak, nebo náklady na pojištění vzrostou.

Rozhovor s novináři vedl Carsten Reinkemeyer, šéf bezpečnostního výzkumu v Technickém centru. Podle něj musí pojišťovna vědět, kolik činí náklady za opravu vozidla, protože na konci za ni zaplatí účet. Elektrovozy jsou při pořízení stále podstatně dražší než konvenční automobily, zatímco jejich provoz by měl být naopak výhodnější. To souvisí s tím, že jsou efektivnější a šetří energii. Elektrická energie je pro ně příznivější než benzín nebo nafta a údržba je méně náročná. Ovšem pokud se elektroauto rozbije nebo se projeví defekt, náprava je dražší než u běžných vozidel. Konkrétně tento poznatek vychází podle Carstena Reinkemeyera ze zkušenosti odborníků z Technického centra pojišťovny Allianz.


Mohlo by vás zajímat: ČAP Insurance talk: U mikrofonu Dušan Quis


O kolik jsou náklady na opravu vyšší, souvisí samozřejmě s konkrétním modelem elektromobilu. „Nicméně když bereme skutečné náklady škod, jež se mohou během opravy objevit, jsou elektroauta v tomto procesu asi o 40 % dražší než konvenční vozy. Jde o hodnoty, které sledujeme v tržním průměru,“ odhadl Reinkemeyer pro Wirtschaftswoche. Je třeba rozlišovat mezi vozy plug-in a čistě bateriovými auty. Hybridy zapříčiňují podstatně vyšší náklady na opravy než čistá E-auta. Souvisí to mimo jiné s tím, že plug-in automobily jsou rozšířené hlavně ve vyšších třídách, tedy dražších segmentech. Naproti tomu u čistě elektrických aut se jedná z velké části o kompaktní a malá vozidla. A při škodách jsou opravy velkých luxusnějších aut obecně dražší, takže hybridní vozy vycházejí nevýhodněji.


Mohlo by vás zajímat: Platby Ruska v rublech: Jaké jsou dopady na zahraniční pojistitele


Rozdíly je třeba ale zmínit i u techniky k pohonu: „V poměru k tržnímu průměru mají hybridní auta plug-in vyšší pravděpodobnost vzniku požáru, zejména jedná-li se konkrétně o kombinaci dieselového a elektrického pohonu,“ uvedl dále zkušenost techniků Reinkemeyer. Podle něj je příčina v tom, že naftová auta ve srovnání s benzínovými nebo čistě elektrickými auty mají v zásadě o něco vyšší riziko vzniku požáru.

Budou se baterie opravovat?

Reinkemeyer dále uklidňoval v podcastu pro Wirtschaftswoche zákazníky pojišťoven, kteří jsou majiteli elektroaut. Podle jeho mínění se nemusí obávat vyšších nákladů na pojištění, protože se u těchto vozidel zase vyskytují méně jiné škody. „Tím lze aktuálně zatím vyšší náklady na opravy kompenzovat,“ je přesvědčený bezpečnostní šéf Technického centra Allianz. Platí to podle něj pro současný stav; pro budoucnost nelze nic vyloučit. Mnohé závisí podle něj na konstruktérech automobilů. Ti by měli vyrábět tak postavená auta, aby po nehodách nebo jinak vzniklých škodách byly opravy snazší, a tedy náklady na ně příznivější. Je přesvědčen, že E-auta se dají vyrobit tak, aby odpadly komplikace a mechanici na nich mohli pracovat rychle a jednoduše. A takový příklad už v Technickém centru Allianz měli: náklady na opravu jednoho E-auta po crash testu byly dokonce nižší než u podobného spalovacího auta.


Mohlo by vás zajímat: ČBA: Zájem o hypotéky neklesá. Plánuje ji 13 % Čechů


Některé firmy používají ochranné kryty karosérie, jež lze snadno vyměnit. Náklady na opravu mohou tím klesnout až o 97 %. Je-li například možné opravit baterii odspodu tak, že se dočasně sejme odnímatelná ochranná deska, lze se vyhnout nákladnému odstrojování, vyjímání baterie nebo dokonce totální likvidaci baterie. Někteří výrobci totiž doposud požadují, aby byla baterie po aktivaci airbagu zlikvidována a nahrazena novou.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články