Za základní závěr vyplývající z této zprávy lze pokládat zjištění, že pandemie COVID-19 urychlila digitalizaci retailových finančních služeb. I když kompletní údaje o tržních podílech FinTech[1], BigTech[2] a finančních společnostech již působících v retailových digitálních finančních službách nejsou k dispozici, tak přesto se dá tvrdit, že BigTechs a větší FinTech dále rozšířily svoji přítomnost či stopu ve finančních službách.
Mohlo by vás zajímat: ČAP Insurance talk: U mikrofonu Dušan Quis
Ve zprávě se dále uvádí, že expanze firem označovaných jako BigTechs a firem poskytujících FinTech do finančních služeb může přinést benefity, jako jsou nákladová efektivnost a širší finanční inkluze dříve méně zapojených skupin. Zpráva ale také varuje před potenciálem tržní dominance. Na některých trzích je míra koncentrace vysoká, ale neexistuje dosud důkaz o jejím všeobecném vzestupu.
Negativní implikace pro finanční stabilitu by mohly na některých trzích vzniknout ze závislosti na omezeném počtu firem BigTech a poskytovatelů FinTech, z komplexity a neprůhlednosti jejich partnerství a potenciálních motivací pro přebírání rizik stávajícími finančními institucemi z toho důvodu, aby udržely ziskovost. Mohla by se také projevit rizika v oblasti ochrany spotřebitele vyplývající z větší závislosti na technologii a z problémů ve sféře ochrany osobních údajů. Kromě toho omezený počet poskytovatelů cloudových služeb by mohl zvětšit dopad jakékoli provozní zranitelnosti.
Mohlo by vás zajímat: Platby Ruska v rublech: Jaké jsou dopady na zahraniční pojistitele
FSB pak dodává, že růst hlavně BigTech podtrhuje potřebu řešit mezery v oblasti údajů, které v současné době komplikují či brání posouzení finančních rizik takových firem a posouzení jejich systémové důležitosti. Nedostatek takových údajů pak ztěžuje příslušným úřadům rozhodnutí, zda a jak regulovat BigTechs.
V dané zprávě FSB jsou představeny též druhy postupů či jednání, které příslušné úřady provedly během pandemie COVID-19. Jedná se o opatření, která mohou mít dopad na tržní strukturu a roli různých firem při poskytování digitálních finančních služeb. Tyto úkony, resp. opatření, se týkají finanční stability, hospodářské soutěže, soukromí osobních údajů a otázek správy a řízení, tj. governance. FSB klade dále ve sledované zprávě důraz i na spolupráci mezi příslušnými orgány působícími v oblasti financí a je-li to případné, tak i na jejich součinnost s orgány kompetentními v oblasti hospodářské soutěže a ochraně osobních údajů.
Mohlo by vás zajímat: ČBA: Zájem o hypotéky neklesá. Plánuje ji 13 % Čechů
Závěrem je na místě uvést, že zveřejněná zpráva FSB má svodný charakter, což je dáno i rolí FSB v globální regulaci finančních služeb. Zainteresovaným osobám však lze doporučit její prostudování. Přínosem může být například ta její část, která se věnuje hnacím silám digitalizace ve finančním sektoru v průběhu pandemie COVID-19, a to jak na straně nabídky, tak i poptávky.
[1] Samotná FSB tento pojem – FinTech – vymezuje takto: technologie umožňující inovace ve finančních službách, jež mohou vyústit v nové podnikatelské modely, aplikace, procesy nebo produkty s podstatným účinkem na poskytování finančních služeb. Ovšem FinTech se rozumí i spíše malé firmy, které kombinují/propojují finanční sektor s novými technologiemi.
[2] FSB rozumí BigTechs velké technologické společnosti, které expandují do přímého poskytování finančních služeb nebo produktů velmi podobných finančním produktům.
Komentáře
Přidat komentář