Nehod ubude, budou ale dražší, říká prognóza
Díky předpokládanému poklesu počtu nehod o pětinu až třetinu do roku 2040 klesnou pojišťovnám náklady na škody o 19-25 %. Na druhou stranu ale budou růst nálady na opravy v rozmezí 4-6 %.
Odvážná prognóza se opírá v asociaci GDV o předpoklad širšího zapojení asistenčních systémů v autech, především v oblasti vývoje systému nouzových brzd, a dále parkovacích asistentů a asistentů pro řazení vozidel. Už nyní přinášejí asistenční systémy měřitelný pozitivní efekt na počet vznikajících škod. „Sledujeme trend, že u vozidel s asistenčními systémy dochází asi tak k o pětinu nižšímu počtu škod,“ informoval Jörg Rheinländer, člen představenstva německé pojišťovny HUK-Coburg v citaci německé tiskové agentury dpa.
„Nové asistenční systémy činí jízdu autem bezpečnější, jejich rozšiřování je ale pomalé a při opravách zvyšují ceny,“ doplnil Jörg Asmussen, šéf německé asociace pojišťoven GDV.
Mohlo by vás zajímat: Vladimír Přikryl: Argumenty proti obhajobě monopolu zdravotního pojištění cizinců
Ovládnou elektromobily svět?
Druhým velkým trendem dneška je přechod ze spalovacích motorů na elektropohon. Podle analýzy pojišťovny Allianz jsou opravy elektroaut ještě stále dražší než tradičních vozidel. To se však bude podle tvrzení aktuárské poradenské společnosti Meyerthole Siems Kohlruss (MSK) měnit: „Elektroauta budou ve střednědobém a dlouhodobém horizontu výhodnější než auta se spalovacím motorem. V zásadě jsou elektroauta podstatně jednodušší, což činí konstrukci výhodnější. U spalovacích motorů jsou náročné hightech pohony, převodovky a systémy na odvod výfukových plynů,“ vypočítává jednatel MSK Onnen Siems.
Telematika je spravedlivá a nedá se ošálit
To pojistní matematici sdružení ve svém profesním Spolku aktuárů (DAV) vidí potenciál do budoucna v telematických tarifech pro pojištění aut. Pojištění klienti by tak měli přímý vliv na své pojištění podle individuálního rizika. „S automobilovou telematikou se otevírají zcela nové perspektivy nejen pro zákazníky, ale i pro aktuárskou vědu s ohledem na popis relevantního rizikového chování každého motoristy,“ konstatoval prezident DAV Detlef Frank.
Namísto statických parametrů pro sazby nastupují časové řady senzorických dat. A každá jízda má svoji individuální délku a sémantickou strukturu. „Takové řady údajů nemají ani mezery, nejsou neúplné a ani chybné,“ popsal možnosti telematiky Detlef Frank. Na druhou stranu společenská akceptace telematiky v autopojištění není ještě na dostatečné úrovni, protože je částečně vnímána jako Velký bratr a neprůhledný matrix.
Mohlo by vás zajímat: Německé pojišťovny sází na hybridní pracovní model
V tomto bodu vidí Detlef Frank odpovědnost i na straně aktuárů, aby byli schopní transparentně vyjádřit souvislost mezi statisticky významnými paramenty a kontextem sémantiky škod tak, aby bylo možné dovodit automatické ocenění rizik telematikou. Frank jde ve svých úvahách dokonce ještě dál: „Snižující se škodní břemeno vyplývající ze změny rizikového chování motoristů by potenciálně mohlo mít pozitivní dopad dokonce i na celý kolektiv pojištěných ve formě klesajícího pojistného, pokud by se jednalo o trvale udržitelný trend a obrat přístupu.“
Celkově spatřuje Frank v telematice velkou šanci pro posun v digitalizaci pojistné techniky i obecněji. K tomu by navíc mohla diferenciace podle rizika a navázání zákazníka mezi odvětvími pojištění umožnit pojistitelnost dalších nebezpečí. „Telematika v pojištění aut je bezesporu základem pro budoucí pojistné produkty, u nichž by byly řešitelné mnohé už nyní známé výzvy,“ uzavírá prognózu Detlef Frank z DAV.
Komentáře
Přidat komentář