Nová doporučení dohledu byla vydána v červenci 2022 a nahradí standardy pro likvidaci škod na vozidlech nastavené v roce 2014. Podle jejich porovnání může budoucí metodika znamenat růst kompenzací za škody, jež budou pojišťovny vyplácet.
Mohlo by vás zajímat: TOP 30 pojišťovacích makléřů za rok 2021 v Česku dle oPojištění.cz
Analytici z poradenské společnosti Deloitte zdůrazňují zejména tyto faktory vedoucí k navýšení nákladů na opravy vozidel:
- Nárůst v hodinových sazbách autoservisů, zejména v menších městech s malou mírou konkurence. Doporučení až na malé výjimky zapovídá pojistitelům organizovat opravy aut mimo lokální trh, což zvýší váhu faktoru ceny práce.
- Zvýšení cen náhradních dílů u metody rozpočtu / odhadu nákladů. Doporučení zakazuje využití slev aplikovatelných v opravnách nebo prodejnách kooperujících s pojišťovnou. Pro opravy bude potřeba využít originálních náhradních dílů, a to bez ohledu na stáří a stav auta. To může v řadě případů vést k prodražení opravy a navýšení účtu.
- Snížení počtu dohod o rozpočtech a zvýšení nákladů za malé opravy s nižším pojistným plněním vyřizované standardním plným procesem likvidace škody, což zdražuje celý postup pojišťovny.
I když je zatím velmi obtížné odhadnout skutečný efekt nových doporučení finančního dozoru pro oblast škod aut na průměrnou výši škody, protože to přece jen bude záležet na rozhodnutí pojistitele o konkrétním přenastavení procesů, pojišťovny odhadují v průměru dopad na škodní inflaci u pojistné události auta asi na 8–10 %.
Mohlo by vás zajímat: Japonsko: Pojištění při kolapsu z vedra a pojištění pro případ osamělé smrti
„Povaha pojišťovacího obchodu je cyklická a plná úprava cen se promítne do nákladů v horizontu několika čtvrtletí. Škodní inflace bezpochyby zredukuje marži povinného ručení a ovlivní výsledky pojišťoven už příští rok,“ prohlásil na okraj opatření Marcin Warszewski, šéf pojišťovacích analytiků ve společnosti Deloitte Polsko.
Komentáře
Přidat komentář