Podle aktuální statistiky pojišťovny DA Direkt mají na možný vznik dopravní nehody nebo nebezpečné situace na silnici podstatný vliv tři „rozptylovací“ faktory. Patří mezi ně značná četnost používání chytrých telefonů, podrážděná nálada v autě a strach řidiče z ostatních účastníků silničního provozu. Na tyto faktory prý připadá až 60 % dopravních nehod způsobených rozptýlením.
Statistické údaje prokazují, že mladší řidiči jsou fenoménem rozptýlení více ohroženi než starší řidiči. Pozoruhodné je, že vybavení auta technickými přístroji, jako jsou palubní počítač nebo Head-Up-Display[1], vede k tomu, že řidiči v takto vybavených autech způsobují častěji dopravní nehody. Důvod je v tom, že obsluha těchto přístrojů zřejmě značně přispívá k rozptýlení. Ovšem příčinou rozptýlení č. 1 jsou chytré telefony.
Mohlo by vás zajímat: Ľubor Vrlák prozradí, jaká je obchodní strategie pojišťovny YOUPLUS
Největším rozptýlením je samotný chytrý telefon. Téměř polovina dotázaných jej používá velmi často během jízdy (43 %). Je v zásadě jedno, zda se za jízdy telefonuje nebo se dokonce prohlížejí obrázky a zprávy na sociálních médiích. Vždy totiž obsluha telefonu odvádí řidiče od sledování silničního provozu, tedy rozptyluje ho.
Je rovněž zajímavé, že podle průzkumu každý čtvrtý řidič využívá během jízdy mapy Google umístěné na chytrém telefonu jako navigační systém. Kromě toho více než jedna třetina německých řidičů je při jízdě rozptylována prostřednictvím zvukových záznamů a videozáznamů (podcast) a audioknih.
Peter Stockhorst, předseda představenstva pojišťovny DA Direkt, k výsledkům ze statistik a z následného dotazování uvedl, že nebezpečí plynoucí z rozptýlení řidiče se hrubě podceňují nebo dokonce neuznávají. Důsledkem je silně rostoucí riziko dopravní nehody. Proto je pro bezpečnou jízdu velmi důležité nejdříve vysvětlit, které případy rozptýlení mohou v silničním provozu nastat a co na řidiče v autě číhá.
[1] Head-Up-Displayem se např. rozumí systém, který je schopný prezentovat řidiči data bez nutnosti sklánět hlavu na přístrojovou desku a který mu zároveň umožňuje sledovat dění na silnici - před vozidlem. Data jsou zpravidla promítána na přední sklo, aby se neztrácel kontakt s okolním děním.
Komentáře
Přidat komentář