V generacích X, Z a Z, tedy u osob narozených po roce 1965 si lidé kladou stále více otázku, zda vůbec ještě potřebují vlastní vůz. Naopak je tomu u poválečné generace ve věku nad 55 let. Mladší ročníky jsou přitom otevřenější možnostem spolujízdy, sdílení aut a různým přepravním službám typu Uber. „Zdá se, že mladší lidí v mnohem větším množství porozuměli myšlence společné mobility,“ píše se ve zprávě ze studie.
U samořiditelných vozidel jsou Rakušané rozpolceni. Zatímco 59 % z celkových 1256 dotázaných uvedlo, že by rádi v takovém vozidle jednu chtěli sedět, 43 % respondentů naopak považuje autonomní jízdu za nejistou. „Rakušanům není autonomní přeprava v autech ještě moc blízká, což je způsobeno především v absencí osobní zkušenosti,“ objasnil tento závěr Matthias Kunsch, ředitel rakouské Deloitte.
Mohlo by vás zajímat: V. AML směrnice a její možné dopady na pojišťovnický sektor
Nízká důvěra pro sdílení dat z autonomních aut
Podle studie si přeje 85 % kontrolu vývoje a užívání autonomních vozidel ze strany úřadů. Třetina by ale nebyla ochotna svěřit komukoli data, která se shromažďují při jízdě. Zbytek vidí jako nejdůvěryhodnější v této otázce výrobce aut a státní zařízení.
Branže vozidel stojí před rozmachem elektromobility a digitalizace v nadcházejících letech. Experti z poradenské společnosti Deloitte však vidí na cestě ještě některé překážky. Elektroauta jsou sice „in“, nízké ceny pohonných hmot však lidi drží zpátky. U samořiditelných aut jsou to podle Deloitte zprávy o nehodách, které činí spotřebitele opatrnějšími a zdrženlivějšími. Většina navíc není ochotna za nové služby okolo aut platit něco navíc.
Komentáře
Přidat komentář