Společnosti Boeing hrozí náhrada škody v historické výši


			Společnosti Boeing hrozí náhrada škody v historické výši

Havárie dvou letadel Boeing 737 Max vyvolala celosvětovou pozornost a vedla k zastavení provozu těchto strojů. Zákonitě vznikla otázka, zda Boeing nebyl hnán touhou po zisku a nezanedbal dokonalé testování všech systémů. Mnohé ukazuje na to, že k chybám došlo, což připouští i samotná společnost Boeing. Tím pádem se mohou letecké společnosti a pozůstalí odvolat na pojištění odpovědnosti za výrobek a vznést žaloby v miliardové výši. Navíc je nutno počítat se stornem či určitým stornem celkově objednaných 4 700 letounů Boeing typu 738 Max 8.

Zřícení obou letadel typu 737 Max 8 v Indonésii a Etiopii by se mohlo vyvinout v největší právní případ ohledně náhrady škody v letecké historii. Tento názor zastává prof. Elmar Giemulla, právník, expert na letecký provoz a honorární profesor pro právo leteckého provozu na Technické univerzitě v Berlíně.  Podle jeho názoru je příčinou obou tragických havárií zjevná konstrukční vada, čímž je dána odpovědnost výrobce.

Dále je nutno počítat s tím, že podle amerického práva se asi uplatní náhrada škody plnící represívní funkci („punitive damage“). Boeing možná věděl o riziku již před první havárií v Indonésii, ale s určitostí po tomto neštěstí, tedy několik měsíců před druhou havárií. Prof. Giemulla vyjádřil též názor, že Boeing v zásadě riskoval, že dojde k další havárii. V takovém případě jsou prý soudy v USA nemilosrdné.


Mohlo by vás zajímat: ČBA: Proč je sektorová daň špatný nápad


Ke zvláštnostem soudního řízení v USA patří, že náhrada škody v civilním právu je v mezinárodním srovnání už tak dost vysoká, ale může být ze sankčních důvodů americkým soudem zdvojnásobena či ztrojnásobena. V případě Boeingu 374 Max 8 půjde prý spíše o ztrojnásobení. Cílem je docílit přes náhradu škody účinného potrestání.  

Vedle prokázané finanční škody může být v USA žalována též nemajetková újma za ztrátu člověka, která může na jednu osobu dosáhnout až milionové úrovně. Nárok na náhradu škody z odpovědnosti za výrobek mají nejen pozůstalí, ale též letecké společnosti, kterým vznikají náklady například ze zákazu provozu letadel.

Musejí totiž pronajmout náhradní letadla, nebo předělat letové plány. I v této oblasti by mohly naběhnout miliardové škody. Tím, že 370 letadel Boeing 737 Max 8 provozovaných ve světě zůstává nyní na zemi, musí například cestovní koncern Tui počítat vzhledem k přechodnému výpadku letadel s dodatečnými náklady ve výši téměř 3 mil. EUR týdně.


Mohlo by vás zajímat: 2018: Generali Group zvýšila čistý zisk o 9,4 %


Největším evropským provozovatelem typu 737 Max je letecká společnost Norwegian, která má 18 letadel tohoto typu. Určitě vznese žalobu na náhradu škody.

Zatím jsou prý z prvotních analýz údajů zřejmé značné podobnosti, pokud jde o průběh letu obou zřícených letadel. Otázkou je, k čemu dojde závěrečná zpráva, která by mohla být hotova do 30 dní. Delší zákaz letů Being 737 Max by byl prý pro společnost Boeing povážlivý. Ta docílila v roce 2018 nejvyšší obrat v historii, a to ve výši 101 mld. USD.

Zisk činil 10,6 mld. USD. Typ 737 Max 8 byl prodejním šlágrem koncernu. Od roku 2017 získal Boeing na tento letoun 5 111 objednávek a zatím dodal 350 kusů. Přitom se přímý konkurenční model A320  vyráběný evropskou společností Airbus prodává lépe. Airbus má 6 500 objednávek a dodal leteckým společnostem od roku 2016 již 687 letadel.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články