Telematika: O personalizované sazby pojištění je v Německu zájem


			Telematika: O personalizované sazby pojištění je v Německu zájem
15.10.2020 Zahraničí, Produkty

Ukazuje se, že individualizované pojistné sazby mají u zákazníků v Německu dobrou odezvu, protože projevují živý zájem. Podle aktuální studie digitálního svazu Bitkom realizované mezi 1004 spolkovými občany ve věku od 18 let považoval každý druhý (přesně 48 %) personalizovanou nabídku pojištění za spravedlivější, protože každý sám za sebe nese v silnější míře hlavně vlastní riziko. A to je dobrá zpráva pro tarify „spravované“ telematikou.

Mezi mladými do 29 let dokonce podle ankety 54 % dotázaných vítá posouzení rizik touto cestou. Každý třetí (37 %) přitom míní, že z takto postaveného pojištění by profitoval. Ve zmíněné skupině do 29 let si to myslí 44 % oslovených. Nicméně 10 % pojištěných respondentů (6 % respondentů do 29 let) usuzuje, že v případě individualizovaných sazeb pojistného by možná už nemohli sjednat žádné pojištění. A 47 % všech oslovených (a 37 % oslovených ve věku 18 až 29 let) mají starost s tím, že by takový tarif mohl vést ke zvýšení pojistného.


Mohlo by vás zajímat: TOP 30 pojišťovacích makléřů za rok 2019 v Česku dle oPojištění.cz


Přesto chce třetina dotázaných klientů, aby se politika využití dat o motoristech pro pojišťovny zjednodušila. Ve skupině do 29 let s tím souhlasí dokonce 38 % respondentů. „Pojišťovny by měly silně investovat do toho, aby mohly ve větší míře využít data k tomu, jak nabídnout svým zákazníkům takové nabídky, které jsou žádané,“ konstatoval Achim Berg, prezident digitálního svazu Bitkom. „Digitální technologie dovolují pojistitelům kalkulovat rizika přesněji než v minulosti, kdy byly k dispozici jen neúplné údaje jako věk a profese klienta, jež se braly za základ pro kalkulaci pojistného. Pokud bude zajištěno, že klient dá svůj souhlas k aktivní práci s jeho daty a nikdo nebude diskriminován, může každý jednotlivec jen získat.“

Nový obchodní kanál – smartphone?

V tomto směru by se novým obchodním kanálem pro pojišťovny mohl stát v nadcházejících letech chytrý mobil. I když doposud přes něj uzavřelo pojištění jen 6 % občanů Německa, každý třetí si už umí představit, že by tak učinil v budoucnosti. Vyplynulo to z ankety konané letos v červenci. Také se ukázalo, že 23 % respondentů by rádi na mobilu využívalo aplikaci, která by jim umožňovala přehled nad všemi jejich pojištěními a s nimi spojenými parametry či plněními. I tady ale hraje rozhodující roli věk, upozorňuje Bitkom. Mladší ročníky 18-29 let mají o takovou aplikaci obzvlášť zájem, ve skupině 30-49 let klesá chuť na 27 %. Mezi respondenty 50-64 let už chce takovou možnost využít jen pětina (22 %), a u seniorů od 65 let by chtělo aplikaci na mobilu jen 9 % z nich.


Mohlo by vás zajímat: Klient ve středu zájmu! Soukromá spotřeba bude klíčová pro uzdravení ekonomik


Prakticky každý pátý Němec (18 %) by chtěl vyřizovat své pojistné události dokonce nejraději výhradně digitálně přes mobil. „Ukazuje se tak, že od nákupů přes kontakty s bankou se vyvinul chytrý mobil ke všeobecné centrální platformě. Ten samý vývoj zažijeme i v oblasti sjednávání pojistných smluv a při likvidaci vzniklých škod,“ předpovídá Achim Berg.

Trend individuálních sazeb

Individualizované pojistné tarify zůstávají v branži pojištění stále ještě spíše ojedinělou specialitou. Ukazuje to třeba telematika. Pokud ale budeme věřit ratingové agentuře Assekurata, získávají telematické tarify v pojištění aut stále více na významu. Nicméně postoje a přísliby spojené s telematikou se zatím mezi pojišťovnami velmi liší. To ztěžuje přehled pro zákazníky i pojišťovací zprostředkovatele, aby správně posoudili kvalitu telematických sazeb.


Mohlo by vás zajímat: Razantní pokles kriminality i nehodovosti neměl dlouhého trvání


Anketa společnosti Sirius Campus Marktuntersuchung došla v únoru 2020 k závěru, že se sice každý čtvrtý (26 %) ze 40 milionů pojištěných motoristů již sice setkal s nabídkou individuálního tarifu, ale jen každý desátý dotázaný vyjádřil velký zájem na takto osobní sazbě pro auto podle svého chování za volantem. K takovým příznivcům se řadí hlavně mladí motoristé do 25 let, kteří jsou i ve svém zákaznickém chování mobilnější a mají vyšší ochotu měnit pojišťovnu. Asi 3 % všech klientů v pojištění auta už má vlastní zkušenost s telematikou a podle ní určené sazby pojistného aktuálně také stále jezdí.

I když doposud ochránci osobních dat nemají s telematikou v pojištění vozidel žádný problém, není zatím podle Davida Stachona, CEO přímého prodeje Cosmos Direkt při Generali, prostor pro tento druh tarifikace velký prostor. Nicméně i on věří, že se bude telematický trh nadále měnit a vyvíjet. „U nás v Německu nemáme dosud takový objem trhu jako v Itálii nebo ve Velké Británii. Nicméně i u nás sledujeme už stoupající statistiky.“

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články