Zajímavost: Budou dvojité dveře mezi kokpitem a kabinou letadla povinné?


			Zajímavost: Budou dvojité dveře mezi kokpitem a kabinou letadla povinné?
18.4.2019 Zahraničí

Americkým zákonodárcům nedává spát noční můra z 11. září 2001. Nyní v rámci tlaku na zvýšení bezpečnosti letecké dopravy chtějí prosadit návrh zákona požadující po leteckých společnostech, aby mezi kabinou pro cestující a kokpitem pilotů byly nainstalovány druhé dveře do všech letadel v provozu.

Únos letadla zůstává i nadále přes všechna vylepšení hrozbou v globální letecké dopravě od 11. září 2001, kdy došlo k bezprecedentnímu teroristickému aktu namířenému proti Světovému obchodnímu centru a Pentagonu s využitím osobních letadel.  

Kongres už loni zavedl požadavek na „sekundární bariéru“, jejímž úkolem byla prevence narušení kokpitu ze strany únosců v době, kdy čerpají piloti přestávku na sprchu nebo jídlo. Ten se týkal nově vyráběných letounů pro komerční účely. Ale netýkal se již existujících strojů provozovaných na linkách. Nový návrh zákona představený začátkem února 2019 by tento požadavek rozšířil na úplně všechna letadla provozovaná pro přepravu osob.


Mohlo by vás zajímat: Pojišťovna roku: Vyhlášen 19. ročník odborné ankety. Galavečer 14. května


Druhé dveře by umožňovaly pilotovi zavřít nejprve dveře vedoucí do kokpitu předtím, než otevře další dveře vedoucí do ostatních prostor stroje. Současná opatření k ochraně letu vyžadují na tomto strategickém místě stanoviště obsluhujícího pracovníka nebo vozíku s jídlem.

Studie Federálního leteckého úřadu (Federal Aviation Administration) hodnotící současnou bezpečnost letectví došla k závěru, že kokpity pilotů jsou zranitelné ve chvíli, kdy některý z nich ho opouští. Navrhla sekundární / druhé dveře jako nejefektivnější a nákladově optimální formu ochrany. Podle odhadu předkladatelů návrhu by dodatečná instalace přišla asi na 5-12 tisíc USD na jedno letadlo.


Mohlo by vás zajímat: Autonomní vůz Uberu zabil chodkyni. Jak rozhodl soud?


Podle sdružení Airlines for America, které reprezentuje velké komerční dopravce, by mělo být rozhodnutí o instalaci druhých dveří plně na leteckých společnostech samotných. Podle nich se došlo během spolupráce výrobců v leteckého průmyslu a producentů bezpečnostních systémů k závěru, že druhé dveře jsou vhodná „pro některá letadla“. Asociace amerických pilotů iniciativu podporuje.

Po útocích 9/11 aerolinky posílily a vyztužily dveře do kokpitu a Bezpečnostní úřad pro Dopravu (Transportation Security Administaŕation (TSA) vyvinul nový pokročilý systém skenování pasažérů na letištích. Nicméně kritici zpochybňují efektivitu screeningu cestujících.

Nový zákon o druhé sekundární bariéře se nazývá Saracini Enhanced Aviation Safety Act podle Victora Saraciniho, jenž byl zabit během únosu jeho letadla během úroků 9/11. Vdova po něm, Ellen Saracini je velkým zastánkyní a ambasadorkou nové legislativy.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články