Žijeme v hektické době, v éře neustálého závodu s hodinami, minutami a vteřinami. Snažíme se stihnout i to, co se stihnout nedá. Spěcháme, protože nemáme čas. Je to právě spěch, který je podle průzkumu České asociace pojišťoven hlavním důvodem, proč řidiči překračují povolenou rychlost. Devět z deseti řidičů přiznává, že porušuje rychlostní předpisy a 43 % řidičů spěchá, protože dohání zpoždění.[1] Za posledních deset let způsobili řidiči v nepřiměřené rychlosti celkem 134 891 dopravních nehod. Z nich téměř polovina, tedy 51 488, skončila s následky.[2]
Národní den bez spěchu navazuje na úspěšný projekt 13 MINUT. Cílem je podnítit veřejnost k zamyšlení se nad nebezpečími, která přináší nepřiměřená rychlost a spěch za volantem. Jde o výzvu všem řidičům, aby zpomalili a přemýšleli o tom, zda skutečně potřebují kvůli spěchu riskovat své zdraví i zdraví ostatních. Na to všechno poukazuje nejen manifest Národního dne bez spěchu, ale i video se známými osobnostmi, sportovci a záchranáři, které u této příležitosti vzniklo. Můžete v něm vidět například režiséra Víta Klusáka, herce Petra Uhlíka a Jana Hájka, herečky Ester Geislerovou a Kláru Issovou nebo lékaře Marka Dvořáka.
Mohlo by vás zajímat: ČAP: Životní pojištění si Češi sjednávají až těsně před třicítkou
„V tento konkrétní den dáváme lidem trochu víc času, aby zpomalili a uvědomili si, že ne všechno je naléhavá situace a že je často lepší být někde o pár minut později než tam nedojet vůbec,“ vysvětluje Jan Matoušek, výkonný ředitel České asociace pojišťoven, která stála za zrodem iniciativy. Ta Česko zpomalila už v loňském roce. „Zájem veřejnosti nás přesvědčil o tom, že má smysl v této aktivitě pokračovat, a proto jsme v letošním roce oslovili i další partnery z řad firem, které tuto myšlenku mohou dále šířit mezi své zaměstnance a zákazníky.“
Stejně jako v loňském roce i letos se hlavním partnerem celé události stala Fotbalová asociace České republiky, která odloží svou hlavní událost během domácího fotbalového poháru. V přímém přenosu na ČT Sport bude pozdržen konkrétně výkop semifinále MOL Cupu mezi Opavou a Spartou. „Díky symbolickému pozdrženému výkopu semifinále MOL Cupu si nejen fanoušci, ale i my, kdo se ve fotbale pohybujeme, můžeme uvědomit, že sami leckdy kvůli spěchu zbytečně riskujeme. Budu rád, když tato iniciativa přispěje ke změně varujících statistik nehod a následků. Proto fotbalová asociace podruhé za sebou neváhala a k projektu se přirozeně hlásí," uvádí k účasti předseda FAČR Petr Fousek.
Mohlo by vás zajímat: Tomáš Kučera: Senioři jsou jako zlato
Mediální podporu projektu přislíbila kromě České televize také Evropa 2, Frekvence 1 nebo Bonton, kteří posunou vysílací čas vybraných pořadů. Zapojí se i kulturní instituce jako divadlo Cirk La Putyka, Aerofilms, JATKA 78 nebo Národní divadlo, které 3. dubna zpozdí své baletní představení s názvem bpm. Hra se zabývá tempem a tlukotem lidského srdce. Zúčastní se také vysoké školy VŠKK, část VŠE a FSE UJEP. Na zbytečný spěch upozorní v rámci své komunikace také některé firmy, jako např. BMW, MOL, DPD, Rekola, Vodafone, Rohlik.cz, Poetiko, iRobot nebo Intersnack. Například MOL bude mít v rámci spolupráce na programu speciální akci MOL MOVE, motivující řidiče k bezpečnému zastavení a odpočinku na čerpacích stanicích, aby se vyhnuli nebezpečnému řízení.
Připojí se i pojišťovny NN Životní pojišťovna, Allianz a Generali Česká pojišťovna. Projekt podpoří také složky integrovaného záchranného systému včetně Policie ČR. Iniciativu také symbolicky podpoří pražský orloj na Staroměstském náměstí v Praze. Jedny z nejslavnějších hodin světa se připojí ve středu 3. 4. v 10.00 hodin. Každou celou hodinu se na orloji odehrává procesí apoštolů, tedy postav dvanácti apoštolů objevujících se v okénku. Tento mechanizmus bude symbolicky pozastaven a smrtka odbije 138krát za každý život ztracený loni při rychlé jízdě.
Na přípravě kampaně se podílely agentury McCann Prague a Hero & Outlaw. Kompletní výčet partnerů bude k dispozici na webových stránkách projektu narodnidenbezspechu.cz.
Do projektu se ale může připojit každý, například sdílením manifestu nebo videa na sociálních sítích Facebook a Instagram.
Mohlo by vás zajímat: ČNB k odpovědnosti distributora za zjištění hodnoty pojištění v případě HAV
Data z Analýzy Portálu nehod rychlost za rok 2014 až 2023
- Celkový počet nehod způsobených rychlou jízdou mezi lety 2014 až 2023 je 134 891, to je 1/7 ze všech nehod.
- Z celkového počtu nehod způsobeno rychlostí v posledních 10 letech, tedy 134 891, téměř polovina těchto nehod – 51 488, končí následky pro účastníky nehody. Počet osob s následky (lehká, těžká zranění, smrt) při těchto nehodách je celkem 68 582. Z toho celkem 6 450 osob vyvázlo s těžkým zraněním a 2 123 končilo smrtí.
- V roce 2023 byl podíl nehod způsobených rychlou jízdou 13,56 % – konkrétní počet nehod byl 12 815. Počet nehod s následky za rok 2023 je 4 932.
- Rychlost je druhou hlavní příčinou smrti při nehodách, první je způsob jízdy, kam patří například nevěnování se řízení či nedodržení bezpečné vzdálenosti.
- Největší podíl nehod způsobených rychlou jízdou tvoří řidiči ve věku do 24 let, téměř 27 %.
- Největší počet nehod způsobených rychlou jízdou je ve všední dny 7. hodina ranní. Dá se tedy předpokládat, že nejvíce lidé spěchají ráno do práce. Nejvíce nehodovými měsíci jsou leden a prosinec.
- Celkem mezi lety 2014 až 2023 zemřelo na silnicích z důvodu rychlosti 2 123 osob.
- Mezi nejčastější příčiny nehod způsobených rychlostí patří např. nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky, nepřizpůsobení rychlosti dle viditelnosti, nepřizpůsobení hustotě provozu, nepřizpůsobení rychlosti technickému stavu vozidla atd.
[1] Data byla získána z výzkumu realizovaného v březnu 2021 společností Behavio na reprezentativním vzorku obyvatelstva ČR.
[2] Analýza Portálu nehod – rychlost v letech 2014 až 2023
Komentáře
Přidat komentář