Projekt sledoval zejména havárie, které se udály za poslední tři roky a kvůli eliminaci náhodných jevů vyhodnocoval existenci alespoň dvou na sobě navzájem zcela nezávislých dopravních nehod s těžkými následky. „Tato místa byla porovnána i s četností dalších, drobnějších dopravních nehod v dané lokalitě. Z celkového množství těchto nehodových míst byl sestaven žebříček 20 nejrizikovějších oblastí,“ představil projekt člen správní rady Allianz Nadačního fondu Tomáš Vysoudil. „Stejně budeme postupovat i v dalších letech, protože Allianz Automapa bude neustále aktualizována,“ dodal Vysoudil.
Podle jaké metodiky byla hodnocena riziková místa?
Pořadí závažnosti jednotlivých nehodových lokalit bylo stanoveno podle čtyř hlavních kritérií, mezi něž patří počet nehod, při kterých došlo k smrtelnému, nebo těžkému zranění, závažnost těchto zranění, počet osob, které úrazy utrpěly a počet ostatních nehod v dané lokalitě.
Černé prvenství mají střední Čechy
V 20 nejkritičtějších lokalitách se vyskytuje nejčastěji Středočeský kraj - 4x, Plzeňský a Olomoucký kraj 3x, dvakrát pak Zlínský, Královehradecký, Jihomoravský a Jihočeský kraj a po jedné lokalitě má Karlovarský a Ústecký kraj. Ostatní kraje se mezi nejkritičtějšími místy nevyskytují vůbec.
„Přestože jde povšechně o velmi rozdílné oblasti i nehody, z celkových čísel je možné identifikovat několik obecnějších závěrů i specifik pro jednotlivá místa. Většina nehod v kritických lokalitách se stala ve dne, na suché vozovce a karambol zavinil řidič motorového vozidla, který nebyl pod vlivem alkoholu,“ uvedl Tomáš Vysoudil.
Odhalena specifická místa alkoholových, nočních a „mokrých“ nehod
Ale byly samozřejmě výjimky – alkohol se skutečně „podepsal“ na 13 nehodách, ve dvou lokalitách hned dvakrát, a to v Plzeňském kraji na silnici I/22 ve Spáňově a v Královehradeckém kraji na silnici I/33 v Jaroměři. Většina nehod se stala ve dne, jedno území však bylo výjimečné a všechny nehody se tu staly v noci, a to na silnici I/26 v Babylonu v Plzeňském kraji. Jak již bylo uvedeno, většina nehod se stala na suché vozovce, ale i zde najdeme výjimky, kdy úplně všechny, případně dominantní část nehod, byla na mokré vozovce. Například ve středočeských Makotřasech, to bylo 6 nehod z 8, v Jaroměři 3 nehody ze 4.
Srážky s chodci a pevnými překážkami
Rizikové lokality se obvykle nacházely mimo zastavěné území a také u těch městských byl chodec jako účastník nehody spíš výjimečný. Ale existují místa, kde všechny vážné nehody byly pouze s chodcem – a to v Ústí nad Labem, ve Vizovicích, Valašských Kloboukách, Hlinsku a Chrudimi.
Jedním z významných faktorů, které zvyšují závažnost následků dopravních nehod, jsou nechráněné, nebo špatně chráněné pevné překážky. Přestože většinou se takové nehody vyskytovaly spíše výjimečně, existují lokality, které jsou z tohoto úhlu pohledu zvláště nebezpečné. Znovu se ve výčtu objevují Makotřasy, pevná překážka „překážela“ v 5 nehodách z 8, v Jaroměři a v Bělé pod Pradědem ve 3 ze 4 bouraček.
Příloha I
20 nejrizikovějších lokalit ČR v letech 2008 - 2010
silnice |
počet nehod |
počet nehod |
SZ |
TZ |
LZ |
katastr | ||
číslo |
Kraj |
celkem |
se SZ+TZ |
|||||
1 |
7 |
Středočeský |
20 |
8 |
2 |
6 |
8 |
MAKOTŘASY |
2 |
27 |
Plzeňský |
24 |
7 |
3 |
6 |
3 |
ŠVIHOV |
3 |
50 |
Zlínský |
35 |
6 |
3 |
4 |
1 |
STARÉ HUTĚ |
4 |
47 |
Olomoucký |
35 |
5 |
0 |
10 |
10 |
LIPNÍK NAD BEČVOU |
5 |
47 |
Zlínský |
26 |
5 |
0 |
8 |
10 |
BEZMĚROV |
6 |
16 |
Středočeský |
30 |
5 |
2 |
5 |
7 |
NOVÁ VES |
7 |
11 |
Královehradecký |
10 |
5 |
0 |
5 |
3 |
TŘEBECH. POD OREBEM |
8 |
43 |
Jihomoravský |
20 |
4 |
4 |
4 |
7 |
ČERNÁ HORA |
9 |
7 |
Středočeský |
10 |
4 |
2 |
5 |
3 |
SLANÝ |
10 |
6 |
Karlovarský |
7 |
4 |
3 |
2 |
1 |
BŘEZOVÁ |
11 |
D1 |
Středočeský |
13 |
4 |
1 |
4 |
4 |
SOUTICE |
12 |
D1 |
Jihomoravský |
18 |
4 |
1 |
3 |
1 |
ROUSÍNOV |
13 |
33 |
Jihočeský |
4 |
4 |
1 |
3 |
0 |
JAROMĚŘ |
14 |
27 |
Plzeňský |
17 |
4 |
0 |
4 |
3 |
PLASY |
15 |
20 |
Jihočeský |
21 |
4 |
0 |
4 |
1 |
ČESKÉ BUDĚJOVICE |
16 |
30 |
Ústecký |
40 |
4 |
1 |
3 |
1 |
ÚSTÍ NAD LABEM |
17 |
44 |
Olomoucký |
5 |
4 |
0 |
4 |
0 |
BĚLÁ POD PRADĚDEM |
18 |
35 |
Olomoucký |
20 |
3 |
1 |
7 |
12 |
OLOMOUC |
19 |
27 |
Plzeňský |
12 |
3 |
3 |
5 |
0 |
KLATOVY |
20 |
11 |
Královehradecký |
9 |
3 |
5 |
1 |
3 |
ROUDNICE |
Vysvětlivky zkratek: SZ = smrtelná zranění; TZ = těžká zranění a LZ = lehká zranění
Příloha II
Pro všechny rizikové lokality – 5 z každého kraje - byl zpracován nehodový list, kde jsou uvedeny základní informace k rizikovým místům s počty obětí a zraněných a dalšími identifikačními znaky nehod, včetně mapek z databáze jednotné vektorové dopravní mapy (JVDM).
Informace o všech nehodových územích jsou rozděleny podle krajů a najdete je v sekci Allianz Automapa na této adrese www.allianzfoto.cz
Nejnebezpečnější lokalita České republiky je ve Středočeském kraji
Silnice I/7, Makotřasy
V tomto území se stalo osm, tedy nejvíce ze sledovaných závažných nehod, jejichž důsledkem byla celkem dvě smrtelná, 6 těžkých a 8 lehkých zranění. Všechny nehody se staly ve dne, pět jich skončilo srážkou s pevnou překážkou, 6 na mokré vozovce za deště nebo mrholení. Sedm z nich se odehrálo před křižovatkou s III/00715. O tom, že jde o velmi nebezpečnou lokalitu, svědčí i to, že je zde evidováno dalších 17 méně závažných nehod.
Komentáře
Přidat komentář