Plk. Lerch v úvodu shrnul dosavadní vývoj dopravní nehodovosti a připomněl i statistické výsledky dopravní nehodovosti let minulých za období letních prázdnin.
Dopravní nehodovost – prázdniny 2012 a 2013 | ||||
2012 |
2013 |
porovnání |
v % | |
počet nehod |
13 662 |
14 231 |
+569 |
+4,16 |
usmrceno |
140 |
136 |
-4 |
-2,86 |
těžce zraněno |
626 |
617 |
-9 |
-6,28 |
lehce zraněno |
4 648 |
4 940 |
+292 |
+6,28 |
odhad hmotné škody v mil. Kč |
818,20 |
821,52 |
+3,31 |
0,41 |
„Jako výrazné riziko prázdninového provozu chápeme nárůst intenzity dopravy na dopravně významných silničních tazích, zvýšený pohyb cyklistů a chodců v silničním provozu a v neposlední řadě také vysoké denní teploty,“ uvedl plk. Lerch. Ve vztahu k řidičům jsou rizikovými faktory únava, nesoustředěnost, nevěnování se řízení vozidla a v prázdninovém období také ve větší míře konzumace alkoholu a jiných návykových látek, která je často spojena s účastí na společensko-kulturních akcích. Doporučení řidičům pak vychází z apelu na zodpovědné chování každého z nás, tedy usedat za volant odpočatý, seznámit se s plánovanou trasu, vyrazit s časovým předstihem a při první známce únavy zastavit na vhodném místě k odpočinku.
Prázdniny 2013 – nejčetnější příčiny Dopravních nehod | ||
Pořadí |
Nejčetnější příčiny |
Počet nehod |
1. |
řidič se plně nevěnoval řízení vozidla |
2430 |
2. |
nesprávné otáčení nebo couvání |
1086 |
3. |
jiný druh neoprávněného způsobu jízdy |
1010 |
4. |
nedodržování bezpečné vzdálenosti za vozidlem |
994 |
5. |
nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky |
874 |
6. |
nezvládnutí řízení vozidla |
750 |
7. |
nedání přednosti proti příkazu DZ Dej přenost |
650 |
8. |
jízda po nesprávné straně vozovky, vjetí do protisměru |
490 |
9. |
nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky |
382 |
10. |
vyhýbání bez dostatečně boční vůle |
379 |
„Opatření Policie České republiky spočívají především ve zvýšeném dohledu na bezpečnost silničního provozu v rizikových místech a zatížených komunikacích. Počínaje tímto pátkem startuje na našem území dopravně bezpečnostní akce se zaměřením na víkendový provoz vyhlášená policejním prezidentem, trvat bude následující tři víkendy. Stranou naší pozornosti nezůstanou ani řidiči autobusové dopravy,“doplnil ředitel Lerch.
Neméně důležitá je také prevence u cyklistů. Kromě řádně vybaveného kola, je vhodné používat cyklistickou přilbu. Důvod je jasný. Jen v posledních pěti letech bylo na silnicích usmrceno 314 cyklistů, přičemž 275 z nich přilbu nemělo.
cyklisté |
usmrceno | ||
rok |
s přilbou |
bez přilby |
celkem |
2009 |
7 |
65 |
72 |
2010 |
7 |
63 |
70 |
2011 |
5 |
45 |
50 |
2012 |
10 |
54 |
64 |
2013 |
10 |
48 |
58 |
„Takové číslo je alarmující. Je potřeba si uvědomit, že přilba může zachránit život. Kdo ji nepoužívá, hazarduje se životem,“ konstatuje šéf BESIP Martin Farář. Statistiky nejsou pozitivní ani v počtu těžce zraněných osob. Jen v letošním roce se těžce zranilo 147 osob holdujících cyklistickým radovánkám. Může za to především poměrně teplý průběh zimního období a brzký začátek cyklistické sezóny. „Bohužel, z pohledu statistiky nás ty nejtragičtější měsíce teprve čekají. Červenec a srpen dlouhodobě vykazují nejvíce usmrcených cyklistů,“ dodává Martin Farář. Proto asi není pochyb, že by cyklisté měli přilbu v každém případě upotřebit.
cyklisté |
těžce zraněno |
lehce zraněno | ||||
rok |
s přilbou |
bez přilby |
celkem |
s přilbou |
bez přilby |
celkem |
2009 |
81 |
349 |
430 |
583 |
2002 |
2585 |
2010 |
76 |
317 |
393 |
544 |
1752 |
2296 |
2011 |
100 |
343 |
443 |
799 |
2126 |
2925 |
2012 |
129 |
337 |
466 |
857 |
2196 |
3053 |
2013 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Policie ČR, BESIP
Komentáře
Přidat komentář