Petr Baný: Pojišťovny jsou schopny účelově snížit cenu o 80 %


			Petr Baný: Pojišťovny jsou schopny účelově snížit cenu o 80 %
13.11.2009 Rozhovory

Pociťují pojišťovny dlouho očekávané oživení ekonomiky? A jak vypadá konkurenční boj v praxi? O tom všem je velmi zajímavý rozhovor s generálním ředitelem a předsedou představenstva pojišťovny Triglav Petrem Baným.

*Jsme na začátku oživení ekonomiky?

Podle ČSÚ jsou vidět první známky oživení trhu. Podle ČNB a ostatních subjektů, které „předpovídají“ hospodářský vývoj, by tuzemská ekonomika měla v prvním kvartále 2010 růst. Uvidíme, zda jsou jejich odhady správné. V Triglav pojišťovně, a.s. již vnímáme oživení v některých oblastech (například u stavebních firem).

*Jak vnímáte vývoj pojistného trhu?

Podle statistiky ČAP rostl neživotní pojistný trh za první tři kvartály roku 2009 o 1%. Myslím, že musíme být v době ekonomické recese vděčni za jakýkoliv růst. V současné době jsme však bohužel svědky doslova „krvavého boje“ o klienty.

Některé pojišťovny jsou za nového klienta schopny snížit cenu o 80%, někdy i více. To je šílené a vrátí se to jako bumerang. Za Triglav pojišťovnu, a.s. mohu říci, že preferujeme pozvolný růst a do podobných „bojů“ nezasahujeme. V minulých letech jsme sice patřili mezi „dravé“ pojišťovny, nyní se však koncentrujeme kromě růstu také na profit.

*A pokud jde o spolupráci s makléři?

Dobrá spolupráce s makléři je z našeho pohledu klíčová. Makléřská produkce je pro nás rozhodující. Hýčkáme si klíčové sjednatele, kteří s naší společností spolupracují. Ostatním poskytujeme standardní servis. Musím zde nicméně říci, že kvalita makléřů na pojistném trhu je velmi rozdílná. Člověk se někdy nestačí divit. Naší dlouhodobou strategií je spolupracovat s těmi, kteří vnímají změny na pojistném trhu jako výzvu a dokážou využít nástrojů, které jim nabízíme. Chceme růst společně s nimi.

*Bylo by dobré zveřejňovat provize, či nikoliv?

Myslím, že u životního pojištění by to stálo za úvahu. Především provize v investičním životním pojištění jsou nehorázné. Jinak, tedy v neživotním pojištění, je to věc mezi obchodními partnery, jak si vztah nastaví. Nemáme zkušenost s žádnými extrémy v oblasti provizí u neživotního pojištění na českém pojistném trhu.

*Jak vnímáte nový zákon o pojišťovnictví, který začne platit od ledna – má kromě dobrých také nějaké špatné stránky?

Na tuto otázku nedokážu odpovědět jednoznačným způsobem. Navíc ještě chybí například obezřetnostní vyhláška, která vše ještě „přitvrdí“. Celkově z toho mám dojem, že se v pojišťovnictví chystá „způsob bankovního dozoru“. Je asi logické, že stát a regulátor chtějí mít trh pod větší kontrolou. Zda jsou zvolená opatření ta správná, to se teprve ukáže.

Jednu věc však vnímám velmi pozitivně, a to větší regulaci a kontrolu outsourcingu v pojišťovnictví, která povede k větší ochraně klientů.

Děkuji Vám za rozhovor.

Dagmar Šístková

 

Share/Bookmark

Zdroj: Dagmar Šístková

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články