Velká voda zase udeřila, mnohdy i na stejných místech


			Velká voda zase udeřila, mnohdy i na stejných místech
18.5.2010 Škody

Nejprve praktické rady od ČSOB Pojišťovny. Jde o základní body správného postupu v případě vzniku pojistné události související s přírodní katastrofou:

1. Pořiďte dokumentaci

Pokud je to vzhledem k situaci možné, pořiďte fotodokumentaci poškozených věcí. Ta pomůže urychlit následnou likvidaci a komunikaci s pojišťovnou.

2. Zabraňte dalším škodám

V rámci svých možností zabraňte vzniku dalších škod. Může jít například o zakrytí poškozené střechy fólií, umístění zábran před dveře domu zamezení dalšího zaplavení domu (pytle z pískem, zajištění odčerpávání vody, odstraňování bahna a následné vysoušení) a další opatření, které zamezí dalším škodám.

3. Nahlaste škody na pojišťovnu

Jakmile to bude možné kontaktujte svoji pojišťovnu a ohlaste jí vzniklé škody. Pro tyto účely máme zřízenou bezplatnou linku ČSOB Pojišťovny: 800 100 777. Pojišťovna k rychlému vyřízení likvidace bude potřebovat zejména tyto dokumenty:

  • číslo pojistné smlouvy (není-li známo, je třeba uvést rodné číslo osoby, která pojištění sjednala)

  • stručnou charakteristiku škody, ke které došlo

  • kdy k této škodě došlo

  • jaký je rozsah škody

  • jaké je na vás spojení (telefon/mobil)

  • pokud je dům neobyvatelný, uveďte prosím adresu, na které budete k zastižení

4. Začněte s úklidem

Pokud je objekt volně přístupný (není již zaplaven), můžete začít s úklidem a základními opravami. Není nutné čekat až na příchod pracovníka pojišťovny. Rozsah škod máte zmapován, provedli jste soupis věcí, u kterých došlo k poškození a proto můžete začít odstraňovat následky nepříjemné situace.

5. Nezbavujte se drahých, ale zničených věcí

Poškozené movité věci větší hodnoty nevyhazujte do příchodu technika likvidace (nábytek, elektronika atd..)

6. Buďte opatrní

Mějte na paměti, že uklízení zejména živelních škod znamená práci ve zhoršených hygienických podmínkách.

7. Zálohy lze domluvit

Budete-li chtít vyplatit zálohu ještě před likvidací pojistné události, sdělte to technikovi likvidace, který k vám přijde udělat prohlídku. Standardní likvidace probíhá na základě předložených faktur, případně rozpočtem.

 

První hlášení škod: Česká pojišťovna

Česká pojišťovna eviduje prvních zhruba 500 hlášení pojistných událostí svých klientů z oblastí, které postihla velká voda, nejčastěji z Frýdecko-Místecka a Karvinska. Dosud jsou to jen menší škody ze zaplavených sklepů, kde voda již opadla. První velká vlna registrací škod mnohem většího rozsahu se očekává již koncem tohoto týdne. Podle prvotních odhadů mobilních techniků České pojišťovny, kteří jsou již v terénu, se čeká 20 – 30 tisíc pojistných událostí. Již dnes je zřejmé, že na mnoha místech bude situace horší, než v roce 1997.

Protože voda ještě neopadla, dají se počty škod i vyplacená pojistná plnění předpokládat pouze velmi orientačně. Hrubě odhadované pojistné plnění se zatím pohybuje kolem půl miliardy korun. Ze zkušeností nejen loňského roku lze však říct, že původní odhady úhrad za záplavy byly na konci kalamity násobně vyšší.

Nejvíce škod Česká pojišťovna očekává na Karvinsku – zhruba 5 tisíc, na Ostravsku a Novojičínsku kolem 2500. Na Novojičínsku se bohužel částečně opakují záplavy z loňského roku v obcích Kunín a Životice. Na Frýdecko-Místecku je podle prvního zmapování odhadováno hlášení zhruba tří tisíc škod, podobně je to na Přerovsku, kde byly po 13 letech opět a tentokrát zhruba ze 70 % zatopeny známé Troubky a dokonce z 80 % obec Tovačov. Další škody se očekávají z hranic na Moravě, Teplic nad Bečvou Postiženo je i Vsetínsko, tam se počítá se zhruba 4 tisíci škod, nejvíce ve Valašském Meziříčí, Rožnově pod Radhoštěm… Některé oblasti spolu s deštěm také sužují prudké poryvy větru, které strhávají větve na komunikace či vozidla. Kalamita se dotkla i některých pracovníků České pojišťovny, kteří vyrazili do terénu na první obhlídky a velká voda je „uvěznila“ v Karviné, z níž se dostali až v nočních hodinách.

Česká pojišťovna již kontaktovala obecní úřady a starosty v postižených obcí, aby měli dostatek informací pro občany. Jsou distribuovány letáky s pokyny i formuláře pro hlášení škod. Jako v loňském roce dojde k přesunu mobilních techniků i likvidátorů z ostatních oblastí do Moravskoslezského kraje, prohlídky se budou provádět i o víkendech. Na druhou stranu klienti nemusejí mít obavy, že by cokoliv zmeškali. Česká pojišťovna doporučuje, aby v klidu vyřešili svoji situaci, protože na hlášení škody mají čas, mohou ji nahlásit ještě do čtyř let od jejího vzniku.

 

Odhad škod - pojišťovna Generali

Podle prvních odhadů pojišťovny Generali bude letošními povodněmi zasaženo větší území severní Moravy než při posledních povodních v polovině loňského roku. První hrubé odhady počítají přibližně s 1500 škodami, které nahlásí pouze klienti pojišťovny Generali. Jejich předpokládaná výše se aktuálně pohybuje na hranici 120 miliónů korun.

Celkový počet a výše škod úzce souvisí s vývojem počasí v následujících dnech a týdnech. Při povodních v roce 2009 bylo zasazeno téměř celé území ČR a nejvíce právě severní Morava. Pokud se počasí do konce týdne umoudří, bude letošní jarní velkou vodou zasaženo převážně území severní a jižní Moravy. Dnes už ale téměř jisté, ze severní Morava bude zasažena více než v 2009.

Vzhledem k panující situaci eviduje pojišťovna Generali prozatím minimum nahlášených škod. Je to logické, lidé se nejdříve snaží ochránit své zdraví a svůj majetek. Podle našich letitých zkušeností hlásí klienti podobné škody s tři a vícedenním zpožděním. Například v případě zatopení domu je nutné počkat, až voda opadne, a teprve poté je možné začít se sčítám škod. Mezi prvními nahlášenými škodami převažují právě zatopené domy, sklepy, či škody na motorových vozidlech.

ČSOB Pojišťovna, Česká pojišťovna, Generali

 

Share/Bookmark

Zdroj: pojišťovny

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články