Luděk Menčík: „Firmy, které jsou schopné rychle zpracovat informace, budou vítězi“


			Luděk Menčík: „Firmy, které jsou schopné rychle zpracovat informace, budou vítězi“
15.3.2016 Rozhovory, Spektrum

Luděk Menčík, bývalý generální ředitel Marsh působí již téměř rok na pozici Head of Placement pro region Rakousko, střední a východní Evropa. V rozhovoru pro oPojištění jsme s ním probrali jeho působení v nové roli, legislativní změny v Čechách i evropských zemích a dozvěděli jsme se více i o jím založeném Czech Bow Tie Clubu.

 

Marsh se loni přestěhoval do nových prostor na pražských Vinohradech. Jak se aklimatizuje?

Já myslím, že dobře. Samozřejmě stěhovat firmu po 16 ti letech je složité. Žádný člověk nemá rád změny, kvůli čemuž byla řada obav, ale myslím si, že se lidé poměrně rychle aklimatizovali.

Bude to téměř rok, co jste odešel z postu generálního ředitele Marsh a začal jste působit ve funkci Head of Placement. Jaké cíle jste si minulý rok stanovil a jak jste po roce spokojený s výsledky?

Chtěli jsme více zviditelnit Marsh jako firmu, která je v tomto regionu největší a z této pozice by měli především těžit naši klienti ve formě nejlepších podmínek od pojišťoven. Mým cílem bylo, aby Marsh přestal být vnímán jako jednotlivé entity v jednotlivých zemích, ale abychom více fungovali jako tým a jedna firma, která v regionu zprostředkovává pojistné obchody v objemu přesahujícím 500 milionů dolarů pojistného. Myslím si, že se nám to původní vnímání Marsh daří měnit.

Jakým způsobem jste toho dosahoval?

Základem úspěchu je kvalitní komunikace mezi jednotlivými zeměmi a určitá míra disciplíny při dodržování firemních strategií. V každé zemi v regionu máme v rámci pobočky Marsh zřízenu funkci Country Placement Leader a tito lidé mi jsou matrixově podřízeni. Máme pravidelná setkání, vyměňujeme si informace a stanovujeme strategie pro spolupráci s jednotlivými pojišťovnami s cílem získat pro naše klienty ty nejlepší podmínky. 

Když byste měl ve střední Evropě porovnat rychlost vývoje pojišťovnictví a teď hovořím o legislativním i o praktickém vývoji, které země se rozvíjejí nejintenzivněji?

Řekl bych, že odpovídat na tuto otázku začátkem března 2016 je zajímavé, protože teď jsme všichni na stejné startovní čáře. Před pár dny, 23. února, začala platit nová direktiva Evropské unie IDD a dává všem státům EU dvouletou lhůtu na implementaci. Je v ní relativně velká volnost a na každé zemi bude záležet, jak jí uchopí. Implementace bude jistě mít i zásadní vliv na činnost makléřů.

Jak se staví Marsh ke kyberbezpečnosti? Všichni hovoří o novém hackerském průmyslu.

My se k tomu stavíme jako k vážnému riziku a obchodní příležitosti. Cyber riskem se Marsh permanentně zabývá již několik let. Například tento měsíc pořádáme seminář na toto téma ještě ve spolupráci se společnostmi, které nepodnikají přímo v pojišťovnictví, ale zabývají se přímo kybernetickou bezpečností a jsou dodavatelé velkých českých firem. Ruku v ruce s rizikem jde vždy analýza rizika, zabezpečení klienta, zjištění co může klient pro svou bezpečnost udělat sám a pojištění je už jen doplněk této ochrany. Samo pojištění nezajistí, aby se klient cítil bezpečně. Klient musí investovat do své bezpečnosti, do bezpečnosti dat. Zejména ty firmy, které disponují obrovským množstvím dat, která musí být nějakým způsobem zabezpečena.

Drží české firmy krok se západem v této oblasti zabezpečení a prevence?

Jsou tu velké rozdíly. Některé firmy se touto problematikou již celkem dlouho systematicky zabývají včetně zřízení speciálních útvarů. Na druhé straně najdeme společnosti, kde bych čekal podobný přístup, ale zatím se tímto problémem příliš nezabývají.

Co podle vás čeká pojistný trh v následujících letech?

Já v následujících letech v pojišťovnictví očekávám převratné a nezvratné změny. A netýká se to samozřejmě jen České republiky a pouze makléřů. Pojišťovnictví se nám, bohužel, za posledních 30 let zase tak moc nezměnilo a troufám si tvrdit, že řada pojišťovacích firem není vůbec připravena na příchod nových velkých hráčů do našeho oboru. Mám na mysli velké technologické firmy, jako jsou například Google, Amazon, nebo velké telekomunikační společnosti. Ty firmy disponují vším, co je potřeba pro úspěšný vstup do oblasti pojišťovnictví, zejména pak do segmentu retailového pojištění a pojištění malých firem (SME). Jde hlavně o obrovskou databázi dat o potenciálních klientech a o jejich spotřebitelském chování. Disponují značnými finanční prostředky a jsou bezkonkurenčně nejlepší v rychlosti a kvalitě oslovení klienta. A samozřejmě jsou schopny i rychle analyzovat data a následně předložit dostatečně atraktivní a levnou nabídku. Pokud se v pojišťovnictví otáčejí miliardy dolarů pojistného ročně a zároveň ten obor funguje již desítky let bez skutečně revolučních změn, je to oblast, kam tito hráči vstoupí. S tím jde ruku v ruce i změna chování potencionálních klientů. Vidím to denně u svých dvou synů. Nová generace nechce ztrácet čas a vyřizuje své záležitosti on-line a za pochodu, třeba v metru. Pojištění není a nebude výjimkou. A konkurenční výhoda technologických firem je zřejmá.

V minulém týdnu uvedl generální ředitel O2, že se plánují pojišťovnictvím zabývat. Myslíte, že je to jedna z prvních vlaštovek ve vámi zmíněném vývoji?

Určitě. Disponuje všemi atributy pro vstup na tento trh. Díky obří databázi dat a informací, dokáže velmi dobře oslovit klienta. A to velmi rychle. Když dnes budete na svém mobilním telefonu nebo na internetu hledat pračku, tak když pak znovu otevřete internet, zobrazí se vám cílená reklama výrobců praček, protože jste neustále sledován. V té rychlosti oslovení klienta jsou velké technologické firmy špičkoví. Takže když budete v budoucnu hledat koupi bytu, tak si můžete být jistý, že velmi brzy budete mít také několik nabídek na pojištění bytu, a to ještě dříve, než se to dozví váš makléř nebo pojišťovna. Navíc online.  Pojišťovnictví se skutečně nijak dramaticky nezměnilo. Stále zpracováváme poptávky a děláme věci tradičním způsobem. Na začátku chceme od klienta potřené informace, ty dodáme pojišťovně, ta zpracuje nabídku. Je důležité si uvědomit, že nashromáždění informací, které dříve trvalo den dva, nebo i týden v případě zpracování rizikové zprávy, se dnes stáhne z internetu v řádu několika minut. To znamená, že rychlost zpracování nabídky pojištění se dramaticky mění a ty firmy, které jsou schopny rychle zpracovat data, analyzovat je a dát nabídku klientovi tak budou vítězi.

Není tajemstvím, že jste zakladatel a předseda Czech Bow Tie clubu. Jak Vás napadlo založit klub a jak se mu daří?

Klub jsem založil před dvěma lety, zejména pro lidi podobného ražení, kteří nosí motýlka nejen ke smokingu, ale i jako svůj normální pracovní úbor. Byla to také trochu recese. Náš klub se rozvíjí velmi pomalu, neboť je zatím tvořen lidmi, kteří mají velmi málo času. Mezi členy teď jsou například Hynek Kmoníček, který je dnes ředitelem zahraniční kanceláře prezidenta republiky, profesor Jan Pirk, známý kardiochirurg a přednosta IKEMu, dále ředitel jedné velké leasingové společnosti, pár kolegů z pojišťovnictví a všichni to jsou vesměs manažeři na středních nebo vyšších úrovních. Takže čas je pro všechny velmi vzácný.

Obzvlášť pyšní jsme na našeho člena Ondřeje Rabiňáka, studenta VŠE, který drží světový rekord v rychlosti vázání motýlků, oficiálně zapsaný v Guinness World´s Records (červen 2015). Na deseti figurantech dokázal uvázat motýlky za 2 minuty 20 vteřin (14 vteřin na jednoho, pozn.red.).

Bow tie club je tedy trochu recese, ale také je to způsob jak přijít na jiné myšlenky ve společnosti zajímavých lidí.

Děkuji za rozhovor

Zdroj: oPojištění.cz

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články