Britské pojišťovny chtějí nulovou odpovědnost řidiče v plně autonomním autě


			Britské pojišťovny chtějí nulovou odpovědnost řidiče v plně autonomním autě

Úplná automatizace vozidla by měla znamenat nulovou odpovědnost pro jejich řidiče. To je základní pravidlo pro budoucí automatizované řízení, které představila Asociace britských pojistitelů (ABI) a výzkumná společnost Thatcham Research.

„Dojdeme do okamžiku, kdy řidiči, jak je známe dnes, budou jen pasažéři ve vozidle, jež se bude řídit samo. Pro tuto dobu chceme garantovat motoristům, že nebudou činěni odpovědnými za chybu, kterou auto nebo nějaká součástka v něm udělá,“ prohlásil Laurenz Gerger, expert na pojištění vozidel při ABI.

„Standardy jsou nastavovány na mezinárodní úrovni. Způsob, jakým jsou implementovány ve Velké Británii, musí zahrnovat striktní požadavek, aby auta nebyla na silnicích provozována jako autonomní, dokud budou ve skutečnosti stále ještě potřebovat lidskou intervenci do řízení,“ dodal Gerger.


Mohlo by vás zajímat: Pojišťovna roku: Vyhlášen 19. ročník odborné ankety. Galavečer 14. května 


Ve společné zprávě ABI a Thatcham Research bylo zdůrazněno, že výrobci vozidel nesmí zařadit svá auta do kategorie autonomních, pokud může řidič ještě převzít kontrolu nad řízením v případě nebezpečí. To znamená, že plná automatizace by měla přinést 100% odpovědnost za řízení, a tedy schopnost zvládnout jakoukoli možnou podmínku v provozu, překážku nebo nastalý scénář.

„Budoucnost motorismu je extrémně vzrušující a blíží se velmi rychle,“ řekl Matthew Avery, ředitel výzkumu v oblasti pojištění v Thatcham Research. „Potenciál záchrany života v plně automatizovaném autě je jasný, ale při jeho zavádění na britské silnice je třeba postupovat opatrně, aby se předešlo vážným nehodám. Ty by mohly podkopat důvěru veřejnosti v tuto novou technologii. To současně znamená, že musíme ujistit veřejnost, že až taková plně autonomní éra přijde, nebudou odpovědní za aktivitu skutečně autonomního vozu.“


Mohlo by vás zajímat: Odbory a pojistitelé varují: Regulace zvyšuje zátěž pracovníků v pojišťovnictví


ABi ve spolupráci s Thatcham předaly své stanovisko právníkům. Věří, že kromě jasné kategorizace vozidel by měla být snadno přístupná a porovnatelná data, která pojistitelům a záchranným složkám ujasní, zda kontrolu nad autem v době nehody měl člověk nebo technologie.

„Bezpečný přechod k autonomnímu řízení vyžaduje jasné definice, aby pomohly spotřebitelům pochopit jejich vlastní roli a roli jejich auta v odpovědnostních otázkách. Pro případ nehody musí být dostupná data, aby pomohla stanovit pojišťovně a příslušným složkám, kdo co udělal špatně,“ uzavřel Laurenz Gerger z Britské asociace pojišťoven.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články