Němci chtějí jasná pravidla pro bezpečnost autonomních vozidel


			Němci chtějí jasná pravidla pro bezpečnost autonomních vozidel

Němečtí pojistitelé především požadují, aby při jízdě s autonomním vozidlem byly jasně rozděleny úkoly mezi člověka a stroj. Pro řidiče takového vozidla musí být kdykoli rozpoznatelné, co jeho auto činí a v jaké míře se může věnovat jiným věcem. 

K tomu podle GDV potřebují němečtí pojistitelé závazné standardy, a to ještě předtím, než budou autonomní systémy zavedeny do praxe. Toto stanovisko zaujal na nedávné konferenci k automatizovanému a propojenému řízení vozidla, která se konala v Berlíně, prezident GDV Wolfgang Weiler.

Zatímco asistenční systémy řidiče podporují a v ideálním případě se starají i o to, aby zůstal pozorný, tak automatizovaná auta se budou minimálně občas řídit samostatně, a to včetně brždění, zrychlování apod. Řidič se pak může soustředit na něco jiného než na řízení a provoz.  

Automatizované systémy musejí být ovšem pro takový účel velmi vyspělé, aby řidič musel zasahovat jen zřídka, měl v takových případech dostatek času na reakci a aby se auto také bez pomoci řidiče bezpečně zastavilo. Prezident Weiler tuto problematiku podtrhl tímto vyjádřením: „Každý automatizovaný systém by musel řídit minimálně tak bezpečně jako člověk.“


Mohlo by vás zajímat: Pojištění kybernetických rizik: Na co manažer nesmí zapomenout?


V této souvislosti na konferenci zazněly zajímavé údaje. I když 90 % všech dopravních nehod vyplývá z chyb řidičů, tak je třeba si uvědomit, že řidič – člověk dnes způsobí dopravní nehodu se škodou na zdraví jen každých 2,5 mil. kilometrů nebo jednou za 180 let.

Šetření a výzkum prováděný pojistiteli ovšem prokázal, že řidiči, kteří vozidlo neřídí, potřebují delší dobu na to, aby po varování vozidla zjistili situaci a opětně se zapojili do provozu. K získání úplné kontroly nad vozidlem a získání přehledu o provozu je zapotřebí až 15 sekund.

Podle prezidenta Weilera nesmí technika zbavit řidiče předčasně příslušných úkolů a současně očekávat, že od provozu a řízení odpoutaný řidič bude během několika sekund znovu v pohotovosti, resp. připraven k převzetí řízení. Pokud nebudou například kvůli špatnému počasí fungovat příslušné senzory, tak by technika neměla zbavit řidiče řízení.


Mohlo by vás zajímat: Vienna Insurance Group uspěla v zátěžovém testu EIOPA


Na konferenci byla diskutována rovněž problematika ochrany osobních údajů a soukromí. Faktem je, že autonomní vozidla budou zaznamenávat řadu údajů a budou moci komunikovat s příslušnou infrastrukturou. V každém případě bude nezbytné zajistit soulad s platnou legislativou, zvláště obecným nařízením o ochraně osobních údajů (GDPR).

Na druhé straně při využití těchto údajů bude možné klientům předložit cílenější nabídku než dosud. Němečtí pojistitelé se na zmíněné konferenci vyslovili jednoznačně pro to, aby příslušné údaje zůstaly v rukou řidičů. Jen tak lze prý zajistit, aby všichni soutěžitelé – výrobci aut, technologické koncerny, opravny, automobilové kluby nebo pojistitelé – měli stejné šance nabídnout svým klientům nové služby. K tomu Weiler prohlásil, že je otevřené, kdo závod o přízeň klientů vyhraje.  Hlavní je, aby hospodářská soutěž byla férová, což musí zajistit zákonodárce.

Zdroj: GDV

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články