Elektrokol v Česku přibývá. A s nimi i úrazů


			Elektrokol v Česku přibývá. A s nimi i úrazů

Popularita elektrokol láme rekordy. Poptávka po nich převyšuje nabídku a prodeje jen za loňský rok stouply o 50 %. Podle statistik má každý třetí prodaný bicykl elektropohon. Spolu s jejich rostoucími počty na cestách však přibývá i zranění spojených s jejich provozem, někdy dokonce fatální.

Struktura českých elektrocyklistů
Původně si pořizovali elektrokola starší či stárnoucí příznivci tohoto sportu, aby mohli nadále provozovat svůj koníček. K nim se ale postupně přidávala i další skupina nepříliš sportovně založené populace ve středním a starším věku, jimž elektropohon pomáhal zkusit široce rozvinutý rekreační sport a bez extrémní námahy se podívat tam, kam by se jinak nedostali. Nápomocné k tomu byly a jsou četné půjčovny, z nichž mnohé jsou v těch nejatraktivnějších turistických destinacích Česka. Samozřejmě rozmachu nahrává i hustě budovaná a značená síť cyklostezek. Loni se však během covidové pandemie a různých omezení přidávala k původně typickým uživatelům elektrokol (55+) i mnohem mladší skupina. Podle prodejců přicházejí nakupovat lidé ve věku 40 let se zájmem o dražší a speciální modely.


Mohlo by vás zajímat: Balancování na hraně: Brexit a finanční služby


Na výběr přitom mají (alespoň podle katalogů, protože mnohé obchody jsou vyprodané) širokou škálu různých elektrokol. Lze si vybrat stroje pro muže i ženy, kola určená do terénu, krosová nebo trekingová kola, případně kola určená pro městský provoz, z nichž mnohá jsou dokonce skládací. Podle informací ze sítě je největší zájem o elektrokola v cenovém rozmezí 35 až 55 tisíc korun. Během pandemie byla mnohem více využívána i jako dopravní prostředek do práce. Loni se v ČR prodalo na 120 000 elektrokol. Prodejci předpokládají, že do 2 let převáží odbyt elektrokol nad klasickými.

Úrazy z elektrokol se množí

Vcelku pozitivní příklon populace k pohybu venku s sebou však nese i negativní stránky. Na jedné straně souvisí s elektrokoly jako takovými. Ta jsou mnohem těžší a mají jiné jízdní vlastnosti. Vzhledem k vyšší rychlosti jsou rovněž hůře zvladatelná, zejména pro osoby bez zkušeností nebo s chabou fyzickou kondicí. Další problém nastává právě proto, že jsou tato kola snadno dostupná, takže se provoz na cyklostezkách a dalších komunikacích značně zahušťuje. V horách, kde si lze elektrokolo půjčit doslova v každém středisku, se na hlavních trasách střetává i s cyklisty bez pohonu, koloběžkami, lidmi na bruslích, běžci a chodci. A to je další potenciál karambolů a střetů.


Mohlo by vás zajímat: Tři druhy pojišťoven z pohledu pojištění osob (2. díl)


Podle Centra dopravního výzkumu jde počet smrtelných obětí elektrokol za poslední tři roky už do několika desítek. Stojí za nimi nezvládnutá rychlost a jezdecké chyby, ale i alkohol. Mimochodem loňský rok byl co do úmrtí cyklistů na cestách nejtragičtější a za nezanedbatelnou částí bylo právě elektrokolo.

„V úrazovém pojištění jsou nejnáročnější pojistné události spojené se zraněními hlavy a páteře. Jejich léčba trvá nejdéle a také trvalé následky bývají nejvážnější, včetně ochrnutí a odkázání postiženého na doživotní péči,“ konstatuje Daniel Červenka, ředitel likvidace škod UNIQA pojišťovny. „Přitom právě případy nehod elektrokol bohužel často končí právě úrazy hlavy a páteře.“

Problémem je, že čeští cyklisté, zejména ti starší, nenosí za jízdy na hlavě přilbu, která je schopná při nárazu zabránit až 80 % závažných poranění hlavy. Je-li úraz těžký a spojený s následky, jsou náklady pojišťovny často v řádu milionů korun. Dalšími velmi častými úrazy jsou zlomeniny rukou a nohou. Někdy si přitom jezdci dokonce zlomí obě horní nebo obě dolní končetiny najednou.


Mohlo by vás zajímat: Lucie Žulavská k revizi motorové směrnice: Pojistné procesy musí být on-line!


Krádeže elektrokol

Elektrokola nejsou levná, a proto se stávají terčem zlodějů. Nejvíce při jejich odložení během výletu. Ačkoli to není příliš praktické a pohodlné, vyplatí se během delší zastávky, kdy stroj nebude stále na dohled, ho nejen opatřit zámkem, ale také vyjmout baterii, případně sejmout i sedlo se sedlovkou. To samé platí pro uložení elektrokola doma, ve sklepě, v garáži či kočárkárně. Elektrokola jsou pojištěna stejně jako běžná kola v pojištění domácnosti a limit pro jejich plnění činí v UNIQA 20 % z celkové pojistné částky. Samozřejmě musí být i elektrokolo zabezpečeno pod zámkem. Individuálně se specifikací lze pojistit elektrokolo až do limitu 55 000 korun. Pro pojištění hodnotnějších kol může pojišťovna vyžadovat i speciální značení nebo modernější GPS monitoring zabudovaný v rámu.

Elektrokola jsou pojištěna z pojištění domácnosti UNIQA i na cestách, kdy jsou připevněna a zamčena na střešním nosiči v době od 6 do 22 hodin. Toto krytí platí v celé Evropě. Pro případ havárie a zničení kol na nosiči auta lze využít i speciální připojištění výbavy z havarijního pojištění.

Moderní nešvar: nelegální tuning elektrokol

Elektrokola v ČR a EU mají obvykle nastavené pohony tak, aby stroj vyvinul maximální rychlost 25 km/h. Jenže motor kola je zpravidla podstatně silnější. Lidé si často nechávají stroj upravit tak, aby zvládl mnohem vyšší rychlost. Většinou dvojnásobnou, tedy 50 km/h, ale ojediněle i vyšší. Podle BESIP je v ČR aktuálně odblokována rychlost elektropohonu u 100 až 200 tisíc elektrokol. Jenže zvládnout takové vozidlo ve vysoké rychlosti je často mimo možnosti uživatele. S nenošením přilby jde doslova o vražednou kombinaci.


Mohlo by vás zajímat: ČKP: POVIndex společnosti Broker Consulting se liší od celotržních dat


Bohužel Policie ČR se dozví zatím jen o části událostí, za nimiž je nepovolený tuning. Aktuálně nemá nástroje, jak elektropohon a rychlost změřit. Musí vycházet jen z odhadů, výpovědi svědků, brzdné dráhy, rozsahu následků apod. Získá-li po škodě takovou informaci pojišťovna, má právo krátit pojistné plnění, protože klient porušil základní zásadu: postupovat v souladu se všemi předpisy a takovým způsobem, aby pojistná událost nenastala. V reakci na tuto situaci se už ale připravuje nový zákon. Návrh z letošního března předpokládá, že pro silná elektrokola bude zapotřebí řidičský průkaz.

Zaviněné škody

Během jízdy na elektrokole může jezdec škodu nejen utrpět, ale také způsobit. V lepším případě na majetku, v horším i újmu na zdraví. Pro tento účel je dobré mít sjednané pojištění odpovědnosti – buď samostatné, nebo v rámci pojištění domácnosti jako její příslušník. V případě neúmyslné škody, kde se neprokáže přítomnost alkoholu, návykových látek či nepovolené úpravy elektrokola, může pojišťovna s úhradou vzniklé škody pomoci. Pojistná ochrana platí i v zahraničí. Pro cesty do ciziny lze sjednat pojištění odpovědnosti i v rámci cestovního pojištění.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Potřebujete peníze na rozšíření nebo založení vlastního podnikání?

Larry Fox,  15. 5. 2021

Nabízíme všechny druhy půjček za nízkou úrokovou sazbu 3%. Můžete si půjčit na jakékoli období od 1 do 25 let a půjčit si libovolnou částku od 2 000 do 50 000 000,00 GBP za jakýmkoli účelem. Můžete se přihlásit prostřednictvím whatsapp: +447451283532 nebo e-mailu: larryfox2017@hotmail.com

RSS

Související články