Překvapení: Pojišťovny mnohdy mají velké chyby ve výkazech


			Překvapení: Pojišťovny mnohdy mají velké chyby ve výkazech
26.11.2010 Pojistný trh

Nejasností a nesrovnalostí v údajích, které pojišťovny hlásí regulačním orgánům, je hodně. Někdy je tato "informační mlha" větší, jindy menší. Je však snahou, aby se tato mlha rozptýlila, uvedl na semináři společnosti Ness Czech s.r.o. Václav Křivohlávek z Vysoké školy finanční a správní. Jeho slova jsou o to závažnější, že jde o odborníka, který dohlížel na pojišťovny v době, kdy dohled ještě spadal pod ministerstvo financí. (Dnes je to úkolem České národní banky.)

A protože za veškerými výkazy jsou vždy informační technologie, tak se pohledem IT na toto ožehavé téma podívala Kateřina Lhotská ze společnosti Ness Czech s.r.o. A ukázalo se, že vinu za špatné reporty nelze vždy házet jen na pojišťovny...


Ohromné množství dat

Komplikací je ohromné množství dat. Jak si z nich vybrat? Jak zvolit ta správná?

"Cílem reportingu je vytvořit komplexní systém infromací a ukazatelů, charakterizujících činnost společnosti ve srozumitelné a uživatelsky přístupné podobě," vysvětlil úvodem Václav Křivohlávek. Cestou, jak toho dosáhnout, je zlepšit informovanost a komunikaci mezi vlastníky, manažery, zaměstnanci a dalšími zainteresovanými stranami," zdůraznil.

Příkladem může být Solvency 2. Stále se v této souvislosti hovoří o kapitálových požadavcích na pojišťovny, ale zakopaný pes je někde úplně jinde. Solvency 2 totiž zavádí zcela nový systém řízení pojišťoven. Jeho základ je v řídícím a kontrolním systému.

"Jedna část se týká souladu s českými předpisy, další se vztahuje k řízení rizik a pak je tu třetí část, kterou je vnitřní kontrola a audit. Umožní to posoudit stav pojišťoven na základě reportů," uvedl Křivohlávek.

Pojišťovny si možná v tuto chvíli ještě neuvědomují nebezpečí, které jim hrozí. Bude to ČNB, která bude na pojišťovnách vyžadovat spoustu informací, ale pokud společnost nemá správně nastavený systém na jejich získávání, bude to pro ni problém. Řídící a kontrolní systém navíc musí být srozumitelný i dohledu ze zahraničí. To vše s platností od 1. ledna 2011!


Komunikovat s IT

Pojišťovny data předloží v termínu, ale nikdo si už nevšímá, zda jsou předkládaná data správná. Přitom jde o povinnost, která je daná zákonem.

"Je potřeba si s IT vysvětlit obsah základních pojmů. A nepustit IT k jejich tvůrčí aktivitě. Příkladem může být způsob registrace pojišťovacích zprostředkovatelů," uvedl konkrétní příklad Křivohlávek s tím, že IT zcela "vypadl" požadavek na automatické vyškrtnutí zprostředkovatele ze seznamu, pokud tuto činnost nevykonává. (I proto existuje v současné době 150 000 registrací!)

Jednou z takových mlh, jež přetrvávají, je i ta, která je na stránkách České asociace pojišťoven. Čísla, převedená z 31.12.2009 nesouhlasí s těmi, která jsou uvedena jako výchozí k 1.1.2010. Odborníci na můj dotaz, zda je něco takového možné, potvrdili, že zřejmě jde o mlhu, která se ještě nestačila rozplynout,

Rozplyne se vůbec někdy?


Jak věřit svým očím

"Chybovat lze všude a ve všem. Může například dojít ke kalkulaci na více místech. Nebo se pro změnu opomene uvedení produktu na trh," vysvětlovala nástrahy, jež hrozí při reportování, Kateřina Lhotská.

Základem je bezesporu porozumění datům. Příklad, který uvedeme, je dostatečně výmluvný.

"Nejmenovaný makléř dostal od pojišťovny report o nových smlouvách. Stala se však drobná chybička - dotyčný zaměnil pojistné za pojistnou částku a domáhal se své provize. Byla 70krát vyšší, než obvyklá... Naštěstí se chyba našla a výplatě se zabránilo," konstatovala Lhotská.

Pojišťovna při podezřelém požadavku začala pátrat a zjistila, že ve skutečnosti došlo k "triviální" záměně dvou čísel. Mnoho lidí však hledáním chyby strávilo hodně času, takže škoda, která tím byla způsobena, není zanedbatelná, dodala.

Je třeba zdůraznit, že kvalita reportingu je daná kvalitou dat a kvalitou jejich zpracování.


Jak na reporty

Existovat by měly datové slovníky - tedy přesné a neměnné definice odborných pojmů, včetně tzv. "přechodových můstků mezi pojmy".

Definice musí být vytvořeny společně s IT, to proto, aby tomu všichni rozuměli.

Pojišťovny by měly pečlivě sledovat, jak data vznikají, jak se do hlášení dostávají a co z toho má vyjít. A když něco není v pořádku, řešit prvotně to, co by mohlo ohrozit reputaci pojišťovny. Rozdíly odstranit nebo kompenzovat," uzavřela Lhotská a dodala: "Kvalitní reporting je podmínka nutná, nikoliv však postačující. Chceme především kvalitní informace, což nám zajistí až teprve důvěryhodný reporting. To je takový, který nám dává správná data, kterým rozumíme a která popisují skutečnost ve správných souvislostech. "

Zdroj:

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články