4000 luxusních aut shořelo na nákladní lodi. Škoda přesáhne půlmiliardy dolarů


			4000 luxusních aut shořelo na nákladní lodi. Škoda přesáhne půlmiliardy dolarů
21.2.2022 Škody, Zahraničí

Požár vznikl na obrovské nákladní lodi Felicity Ace naložené luxusními automobily poté, co vyplula z německého města Emden, kde má Volkswagen velkou továrnu, do amerického přístavu Davisville ve státě Rhode Island. Loď plula pod panamskou vlajkou a provozovala ji japonská rejdařská společnost Mitsui O.S.K. Lines. Podle specializované společnosti Skytek by škoda mohla přesáhnout půl miliardy dolarů.

Plavidlo dlouhé 200 metrů převáželo 3965 vozidel koncernu Volkswagen. Na palubě byly zastoupeny luxusní značky Audi, Bentley, Lamborghini, Porsche a Volkswagen. Podle dostupných informací jen firma Porsche měla mít na palubě 1100 aut. Obrovský požár měl podle hasičů vypuknout v podpalubí a hořelo vše, co bylo pět metrů nad hladinou moře. Všech 22 členů posádky bylo v pořádku evakuováno. Zásah hasičských týmů významně komplikovaly elektromobily a jejich lithiové baterie, které oheň živily a které se nacházely v podpalubí. Plavidlo plulo nekontrolovatelně středním Atlantikem, je totiž tak obrovské, že se nevešlo do přístavu na blízkých Azorech.


Mohlo by vás zajímat: PwC: Šéfové českých firem za extrémní riziko považují nedostatek lidí


Zasahující hasiči se obávali vstoupit kvůli příliš vysokému riziku na palubu a hasili pouze z vnějšku. Problémem bylo, že na tento typ požáru nebylo možné využít vodní zdroje, protože to by loď přetížilo. Komplikací byl také fakt, že tradiční hasicí prostředky na zastavení ohně lithiových baterií nefungují a hořící elektromobily se musí doslova utopit ve speciálním kontejneru, ve kterém dojde k ochlazení baterky a zastavení reakce. Velkou neznámou byl i vznik škodlivin, které ovlivní okolí havárie. Převážně se jedná o prudce jedovaté plyny.

Podívejte se na záchranu námořníků z lodi Felicity Ace

Zdroj: YouTube

Podle specialistů na investiční riziko ze společnosti Skytek by celková hodnota vozů mohla přesáhnout hranici 500 milionů dolarů (cca 12 miliard korun). Vzhledem k tomu, že náklad je obvykle pojištěn na plnou hodnotu transportovaného zboží, a to zejména pokud se jedná o předměty vysoké hodnoty, lze předpokládat, že by pojištěná škoda v segmentu produktu námořní přepravy byla rovněž ve výši půl miliardy dolarů. Skytek také uvádí, že odhadovaná tržní hodnota samotné lodi je 24,5 milionu dolarů.


Mohlo by vás zajímat: Abeceda pojištění majetku s Pillow: L jako Loupežníci a Lapkové


Odborníci Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS) uvádí, že zatímco ztráty v lodní dopravě se za posledních deset let snížily o 50 %, požáry na palubách lodí zůstávají jedním z největších bezpečnostních problémů. Za posledních deset let jsou podle AGCS požáry třetí nejčastější příčinou škodních událostí v segmentu pojištění námořní přepravy. „Odvětví námořní dopravy zaznamenalo v posledních deseti letech výrazné zlepšení svých bezpečnostních výsledků a počet celkových ztrát je nyní rekordně nízký. Nicméně požáry na lodích přepravujících automobily, kontejnerových lodích a dalších plavidlech patří i nadále k největším rizikům v tomto odvětví,“ uvedl kapitán Rahul Khanna, vedoucí oddělení poradenství v oblasti námořních rizik ve společnosti AGCS.


Mohlo by vás zajímat: ČKP: Nejrizikovějším místem je silnice číslo 430 poblíž Rohlenky


„Zejména lodě přepravující automobily mohou být více vystaveny problémům s požáry a stabilitou než jiná plavidla a vyžadují propracovaný systém a vysoký důraz na řízení rizik. Pro usnadnění přepravy automobilů nejsou totiž vnitřní prostory rozděleny do samostatných sekcí jako u jiných nákladních lodí. Absence vnitřních přepážek může mít nepříznivý dopad na požární bezpečnost a malý požár jednoho vozidla nebo baterie se může velmi rychle vymknout kontrole. Vysoký objem vzduchu uvnitř otevřených nákladních palub poskytuje v případě požáru obrovskou zásobu kyslíku, a to všechno dohromady dělá z hašení tohoto druhu požáru velmi komplikovanou záležitost,“ dodal Rahul Khanna.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články