Životní pojištění jako Trilogie, proč ne...


			Životní pojištění jako Trilogie, proč ne...
9.1.2023 Pojistný trh

Zamyšlení akreditované osoby nad tématem životního pojištění, jako celoživotního produktu. Jak může vypadat kreativní forma a obsah z pohledu následného vzdělávání na pojištění?

Pokud se podíváme na životní cyklus smluv v pojišťovnictví, najdeme zde příklady, kdy smlouva může trvat pouze jeden den a to v případě krátkého zájezdu na nákupy do Drážďan, nebo týden, když lyžujete v Alpách anebo 14 dní, když se koupete v Chorvatsku. V případě povinného ručení se jedná o dobu celé životnosti provozuschopného automobilu (V polovině roku 2022 dosáhlo průměrné stáří osobních automobilů 15,73 roku a celkové stáří všech motorových vozidel 18,73 roku, což činí nárůst od roku 2019 o cca 1 rok.). A jak je to v případě životního pojištění? Obvykle se jedná o dlouhodobou smlouvu, která provází pojištěného celý život anebo je ohraničena daňovou odčitatelností, tj. dosažení 60 let věku.


Mohlo by vás zajímat: Nejrizikovější oblasti výskytu nehod s alkoholem jsou jižní Morava a Plzeňsko


A protože je životní pojištění dlouhodobou záležitostí, vznikla myšlenka, vytvořit v rámci následného vzdělávání na pojištění trilogii – Tři fáze životního pojištění, která by zahrnovala tři základní fáze, které s tímto druhem smlouvy souvisí. A to je Sjednání smlouvy, Průběh smlouvy a Ukončení smlouvy.  Protože k tomuto tématu je třeba specialistu s praxí a zkušenostmi oslovil jsem produktovou specialistku životního pojištění ve společnosti INSIA a.s., paní Ivanu Brabcovou. Již jednou jsme využili pro spolupráci INSIA a.s. a požádali jejího generálního ředitele pana Ivana Špirakuse a natočili program Úvod do velkých pojistných rizik.

Ivana Brabcová

  • v pojišťovnictví od roku 1996.
  • začínala v Chmelařské pojišťovně -> po spojení s ČSOB Pojišťovnou téměř 10 letproduktovým manažerem životního pojištění -  činností byl vývoj nových produktů a tvorba produktů pro externí prodejní sítě
  • od 2008 na obdobné pozici v pojišťovně Allianz
  • od 2014 více v makléřské společnosti jako produktový specialista – hlavní pracovní náplní bylo srovnávání produktů životního pojištění na českém pojistném trhu a spolupráce s pojišťovnami na úpravách produktů stávajících
  • od 2019 produktový specialista – životní pojištění ve společnosti INSIA a.s.

Mohlo by vás zajímat: Pavel Wiesner je předsedou představenstva České podnikatelské pojišťovny


Na začátku jsme se dohodli, co by mělo být stěžejní v případě první části této trilogie (sjednání pojištění) a téma rozdělili do osmi samostatných lekcí. Přemýšleli jsem s čím vším se poradce setká a musí řešit před tím, než je klient přijat do pojištění. A je toho hodně, proto také moderovaný rozhovor ve studiu trvá 2 hodiny. Poradci samozřejmě znají mnoho informací z produktových školení, ale vždy jsou pro ně zajímavé praktické zkušenosti, které mohou vzniknout a které jim někdo zkušený vysvětlí.

Prezentaci máte hotovou, scházíme se v Praze 3 ve studiu u kulatého stolu, který je doplněn obrazovkou, která se nám bude na promítání hodit. Vzpomínám si na minulou zpětnou vazbu paní Kateřiny F. z 22.11.2022, která nám napsala „Kurz je srozumitelný, vyhovuje mi mluvené slovo a zároveň to, že text vidím před sebou.“


Mohlo by vás zajímat: Kdo je pojistný matematik?


Dostávám studiové mikro porty, režisér spouští 3 kamery, rozhovor začíná. Ty 3 kamery jsou důležité, protože v případě, že chceme zdůraznit nějaký graf, tabulku, nebo informaci, jedna z kamer zabírá přímo obsah obrazovky a posluchačům by nemělo nic uniknout. Mohou si nahrávku zastavit a věnovat se obsahu. V tomto případě je to podrobný graf (slide 41) s názvem Počet nově diagnostikovaných závažných onemocnění v ČR za 1 rok, který si paní Brabcová připravila a přidala k němu svůj komentář.

Rozhovor plyne, časomíra běží a zastaví se na stopáži 2 hodin. Loučím se s paní Brabcovou a nahrávka si žádá postprodukci, to je přidání titulků a sestříhání těch výše uvedených 3 kamer. Točíme naživo, rozhovor je přívětivý, autentický a pokud se vyskytnou cizí slova, hned si je vysvětlíme. V závěru programu máme připraveny kontrolní otázky, které souvisí s obsahem. Jsou opravdu kontrolní, jedna otázka, 4 možné odpovědi, ale vždy jen jedna správná.

Obsah kurzu

  1. Legislativa
  2. Pojištění osob
  3. Slovník pojmů související s ŽP
  4. Jednání se zákazníkem
  5. Finanční analýza klienta
  6. Underwriting
  7. Smluvní dokumentace k pojistné smlouvě
  8. Závěr

Poté, co nám studio předá hotovou nahrávku, provádíme kontrolu obsahu, chystáme sylabus, webovou stránku a program posíláme ČNB. Čekáme 30 dnů na schválení a pak se stane každá z nahrávek součástí následného vzdělávání na pojištění.


Mohlo by vás zajímat: Jak v Česku prší?


Knižní čtvrtek je tu…

A když píši o „Trilogii“, evokuje to knihu a my jsme vytvořili video. Milovníci knih vyhlížejí již tradičně čtvrtek, ale Vector toto video představí v lednu 2023. Proč až v lednu a ne jako knihy v předvánočním prodeji. Je to proto, protože následné vzdělávání na pojištění, v souladu se zákonem č. 170/2018 Sb., hovoří o kalendářním roku, proto aktualizujeme obvykle ročně, aby nabídka roku 2023 obsahovala novinky, které jsme si připravili. 

A jaké to jsou?

  1. Tři fáze životního pojištění – 1) Sjednání pojištění
  2. Odborná péče při distribuci pojištění
  3. Pojištění majetku a analýza potřeb
  4. Vliv životního stylu na pojištění

Takže do roku 2023 vstupujeme s nabídkou 30+ hodin videí.

Tím, že máme natočenu první část – smlouva je „sjednána“, uvažujeme s paní Ivanou Brabcovou, co všechno se může stát v proběhu smlouvy a co bude obsahem připravované druhé části. A co se může stát, třeba se změní zdravotní stav, případně vznikne úraz, začne přispívat zaměstnavatel, klient si pořídí dlouhodobý závazek v podobě hypotečního úvěru atd. Z pojištěného se stane rodič a najednou už nebude řešit pouze vlastní smlouvu, ale bude chtít mít pojistnou ochranu rodiny. Jak je vidět i druhý díl (Průběh smlouvy) bude pestrý a pokud ho paní Brabcová opět doplní o své příklady máte se na co těšit.


Mohlo by vás zajímat: Luděk Menčík: Průmyslové pojištění se potýká s redukcí nabídky pojišťoven


A to je hlavním cílem, který jsme si na začátku dali, udělat něco zajímavého, užitečného a přívětivého pro poradce, které čeká 15 hodin následného vzdělávání. Doufáme, že se Trilogie stane naší vlajkovou lodí a poradcům se bude líbit.

Ivana Brabcová
INSIA a.s.

Miroslav Škvára
VECTOR Certifikace s.r.o.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články