Švýcarsko: On-line obchody loni o něco oslabily


			Švýcarsko: On-line obchody loni o něco oslabily
9.5.2023 Spektrum, Zahraničí

Švýcarský obchodní svaz ve spolupráci s agenturou GfK a se Švýcarskou poštou iniciovaly tržní studii se zaměřením na e-shopy v zemi. Vyplynulo z ní, že internetové obchody loni v této alpské zemi o trochu ochladly: meziročně zaznamenaly minus 2,8 %.

V minulém roce nakoupili Švýcaři jako privátní osoby přes internet zboží za 14 miliardy švýcarských franků. Z celkového objemu připadalo 12 miliard na prodeje u obchodníků přímo ve Švýcarsku, zatímco obrat 2 miliardy franků byl realizován ve prospěch přímých prodejů od obchodníků v zahraničí.


Mohlo by vás zajímat: Letošní Velká pardubická bude opět spojena se Slavia pojišťovnou


On-line prodeje ztrácely meziročně zejména v prvním pololetí. Tento vývoj však následoval po speciální konstelaci roku 2021 ovlivněného silně koronavirovými uzávěrami, a to včetně kamenných obchodů (hlavně v lednu a únoru 2021). Druhé pololetí 2022 opět nastartovalo růst a vylepšilo čísla i proti předchozímu roku 2021.

Podíl on-line nákupů na celém trhu nepotravinového zboží a produktů poprvé klesl a činil loni 17,8 %. Podíl internetových nákupů potravinářského zboží činil ve Švýcarsku loni 3,6 % na celkovém obratu kategorie jídla a potravin.

Hlavní sortiment

Hlavním on-line prodejním artiklem jsou nyní domácí elektronika a přístroje pro domácnost. V této kategorii se uskutečnilo přes internet 52 % celkového obratu. V módě a obuvi to bylo 28 % a v bydlení a vybavení domácího zázemí asi 17 % celkového obratu.

Už v roce 2021 byl zaznamenán pokles obratu z on-line nákupů u zahraničních e-shopů. V roce 2022 došlo na další redukci o 5 %. Nepřetržitý boom realizovaných nabídek z ciziny tažených zejména asijskými obchodníky z let 2015 až 2019 byl tedy definitivně zastaven. I přes velkou cenově výhodnou a stále novou atraktivní nabídku, zejména od asijských obchodníků, získával v uplynulých 4 letech švýcarský on-line obchod důležité tržní podíly zpět.


Mohlo by vás zajímat: Tomáš Reitermann: V Kooperativě jsme modernizovali pojištění majetku


Hybridní nákupy táhnou

Výsledky uskutečněné studie ukázaly, že preference konzumentů ve Švýcarsku jsou rok od roku více nakloněny směrem k on-line nakupování. V porovnání s rokem 2019 nakupují Švýcaři stále častěji „hybridně“. Stacionární nákup v kamenných obchodech je stále pro většinu sortimentu preferovaným kanálem, nicméně postupně ztrácí tak dominantní význam.

Závěrem se ve studii konstatuje, že první postcovidový rok spíše nepřinesl známky návratu ke starým zvyklostem. I když internetové nákupy měly za celý rok 2022 na celkovém realizovaném obchodním obratu o něco nižší podíl, druhé pololetí ukázalo, že potenciál e-shopů je růstový a že objemy stoupaly.


Mohlo by vás zajímat: ČKP ukončuje bezplatné krytí škod za nepojištěné ukrajinské řidiče


Autoři studie vychází z toho, že v letošním roce budeme znovu svědky růstu on-line spotřeby. Nicméně současně dodávají, že přírůstky budou v nejbližších letech v řádu jednociferných hodnot. Konzumní vlny v některých sortimentech na vlně pandemie se budou zplošťovat. Prodejní kanály se nadále stále více prolínají a konzumenti stále více žijí při nákupech heslem „tady a teď – a je jim jedno, zda spotřebu uspokojí stacionárně, nebo on-line.

Zdroj: www.gfk.com

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články