Německý spolkový statistický úřad Destatis využil mobilní data a provedl mimořádnou analýzu po celé spolkové republice. Zatímco červnová čísla byla ve srovnání s posledním předcovidovým červnem 2019 o 42 % vyšší, květnová doprava 2022 překonala květnová čísla 2019 jen o 3 %. Data byla shrnuta pro přesuny po železnici v délce od 30 kilometrů výše. Aktivita na silnicích byla z prvních 5 měsíců roku 2022 většinou mírně nad stavem v předkrizové době 2019. Od okamžiku zavedení devítieurové jízdenky byl zaznamenán pokles i v provozu aut. Jednotná jízdenka za 9 EUR byla zavedena pro všechny v Německu od 1. června 2022 a předběžně má platit do konce srpna. O jejím prodloužení se aktuálně jedná.
Mohlo by vás zajímat: Jaroslav Besperát: Mám v genech nebojácný přístup k řešení krizí všeho druhu
Už první červnový týden se pohyboval počet cest po železnici v délce mezi 30 a 300 kilometry v průměru o 56 % výš než ve stejném období posledního předcovidového roku (červen 2019). V průběhu dalších červnových týdnů došlo k určitému poklesu. Statistici se domnívají, že tomu tak mohlo být kvůli přechodně přetíženým spojům na určitých trasách a mediálním zprávám o „tlačenicích na železnici“. Zohledněny byly i německé svátky v první půli června a porovnány se stejnými svátečními dny roku 2019. Vnitrostátní letecká doprava osob v tomto roce znovu posílila, ale začátkem června 2022 byla stále o necelou třetinu slabší než ve stejném období roku 2019.
Přibyli cestující na kratší a střední vzdálenosti
Ukazuje se současně, že od zavedení výhodné jízdenky vzrostl počet cest vlakem na vzdálenosti do 300 km. Začneme-li vzdálenosti ještě podrobněji analyzovat, cesty na distanci 30 až 100 km vzrostly oproti 2019 v prvním červnovém týdnu o 58 %. Střední vzdálenosti 100 až 300 km vykázaly 64% zvýšení, zatímco už v květnu 2022 dosáhly oproti květnu 2019 náskoku o 18 %.
Mohlo by vás zajímat: Je sex v autě obvyklým provozem vozidla?
Zvláště markantní bylo vyšší vytížení dráhy v Německu o víkendech. Na cestách nad 30 km bylo využití železnice ještě v dubnu a květnu 2022 nižší než v předkrizovém roce 2019. Od června už ovšem překonalo rok 2019 o celých 36 %. Nejvýraznější bylo posílení poptávky o víkendech (soboty), kdy z porovnání vyšel letošní měsíc vítězně o celých 83 %! O nedělích nebyl nárůst tak extrémní, ale i tak dosahoval úctyhodné plus 61 % oproti nedělím v červnu 2019.
Delších cest po silnici ubylo
V silničním provozu byl v květnu a v červnu zaznamenán v Německu lehký pokles, zejména u cest nad 100 km. Zatímco u cest na vzdálenost mezi 100 a 300 km byl provoz na silnicích poslední květnový týden ještě o 13 % rušnější než v květnu 2019, poslední týden v červnu vyšel z odpovídajícího srovnání o 6 % slabší. Jízdy autem nad 300 km byly v dosavadním průběhu roku 2022 převážně pod hodnotami roku 2019: koncem května o 1 %, ale koncem června o 11 %. O něco klesly i cesty po silnici na vzdálenost 30 až 100 km, ale ty byly i v červnu nad úrovní roku 2019: koncem května o 11 %, koncem června o 6 %.
Mohlo by vás zajímat: ČAP Insurance talk: U mikrofonu Libor Dvořák
Během pracovního týdne vykázaly statistiky údaje svědčící o tom, že pendleři a dojíždějící pracující změnili dopravní prostředek na vlak. Přitom u silniční dopravy nerozlišují statistici mezi autobusem nebo autem čili nelze jednoznačně usuzovat, že se všichni přesunuli na dráhu. Zdražující benzín mohl motivovat dojíždějící osoby přesednout i na autobus, jenž mohl posílit. Nicméně nejvíce markantní tak zůstává využití zvýhodněné nabídky během víkendů a svátků.
Komentáře
Přidat komentář