Německé on-line shopy podceňují existenční rizika


			Německé on-line shopy podceňují existenční rizika
23.8.2021 Zahraničí

Většina on-line obchodníků v Německu příliš nevnímá rizika hrozící v souvislosti s jejich odpovědností nebo z kybernetických útoků. Přitom jde o situace, jež se podstaty tohoto obchodního modelu týkají. To by mohlo ovšem vést až k ohrožení jejich podnikání, upozorňuje ve speciální analýze pojišťovna Hiscox.

V anketě, kterou uskutečnila společnost Hiscox (pojišťovna podnikající hlavně v USA, ve Velké Británii a v Německu, se sídlem na Bermudách), hodnotí 71 % dotázaných běžný škodní scénář, jako je porušení autorských práv, maximálně jako malé riziko. U malých firem s počtem zaměstnanců do 10 osob je dokonce podíl takových „optimistů“ až 78 %. Přitom statistiky Hiscox ukazují něco jiného: bezmála čtvrtina (24 %) všech nákladů vynaložených na škody v rámci pojištění on-line obchodů vzniká právě v souvislosti s porušením volné soutěže a jednáním v rozporu s autorskými právy. Celkem šest případů pojistných událostí z deseti se týká v on-line shopech profesní odpovědnosti; výdaje pojišťovny spojené s těmito situacemi činí asi polovinu všech nákladů. Obzvláště zranitelné jsou malé firmy s obratem do 150 000 EUR ročně.


Mohlo by vás zajímat: Studie Financial Watch žádá přísnější regulaci pojišťování fosilních paliv


Podobný obraz se týká i profesní odpovědnosti: subjektivní vnímání rizika bylo u bezmála poloviny respondentů (47 %) nízké. Naopak jako vážné nebezpečí vnímá tuto oblast jen 22 % oslovených. Škody z tohoto segmentu však podle statistik Hiscoxu mají pětinový podíl a k tomu činí náhrady za ně 27 % z celkových výplat. Současně v žebříčku druhů rizik zaujímají druhé místo. Také riziko v souvislosti s možnými škodami na vlastním zařízení, jako jsou notebooky nebo servery, se ze strany on-line obchodníků podceňují. Jen ze 17 % viděli dotázaní z jejich středu jako vysoké riziko možné přerušení provozu z důvodu poškození hardware.

„Rozdíl mezi uvědoměním si rizik, skutečným škodním průběhem a poptávkou po pojištění ukazuje, že podnikatelská rizika spojená s aktivitami on-line shopů v Německu jsou abstraktním pojmem a do myslí obchodníků se zatím nepropsala,“ konstatoval Peter Pillath, šéf upisovatelů pojištění majetku ve společnosti Hiscox. „A přece i jedna jediná škoda může mít fatální důsledky pro existenci, ať už se jedná o škodu na zdraví způsobenou prodaným produktem nebo přerušení provozu v nejdůležitější předvánoční fázi prodejů. Hlavně malé e-shopy to mají s oceněním rizik obtížné. Zde se hodí erudice pojišťovny nebo zprostředkovatele, aby upozornili na rizika a jejich důsledky, případné mezery v zabezpečení a také při obraně před neoprávněnými nároky spotřebitelů,“ apeloval dále Peter Pillath.


Mohlo by vás zajímat: Podpojištění je znovu na scéně, kvůli dražším stavebním materiálům


Kybernetická rizika: další neznámá

Nejinak vypadá situace v případě kybernetického pojištění. Jen jedna třetina (32 %) on-line obchodníků vnímá tento druh nebezpečí s důsledky, jako jsou přerušení provozu nebo zneužití klientských dat kvůli útoku hackera, opravdu vážně jako vysoké riziko pro vlastní e-shop. A v klidu jsou zase hlavně malé firmy s méně než 10 zaměstnanci: přerušení provozu po útoku hackera vidí jako vysoké riziko jen 19 % respondentů, zneužití údajů o zákaznících jen 22 %. Zabezpečení proti škodám z kybernetických rizik on-line shopu chtějí jen a si dvě třetiny všech oslovených (64 %).

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články