PwC: Změní se pravidla zasílání obchodních sdělení?


			PwC: Změní se pravidla zasílání obchodních sdělení?

Pravidla šíření obchodních sdělení by se mohla v blízké budoucnosti výrazně změnit. Tento vývoj plyne z navrhovaného zákona o digitální ekonomice, který mimo jiné obsahuje úpravy týkající se obchodních sdělení. Navrhovaná legislativa zejména transponuje směrnici EU o elektronickém obchodu, která zavádí právní rámec pro volný pohyb služeb informační společnosti napříč vnitřním trhem EU. Reflektuje ale i další použitelné předpisy EU, např. akt o správě dat. V oblasti obchodních sdělení jde především o promítnutí principů GDPR do české úpravy. Oproti současnému stavu by mohlo dojít jak k drobným, tak i poměrně významným změnám. Například v oblasti zasílání obchodních sdělení by mělo dojít ke zpřísnění a zvýšení horní hranice pokut.

Změna zákaznické výjimky

Jednou z novinek navrhovaného zákona o digitální ekonomice by mohlo být omezení využití tzv. zákaznické výjimky. V současné době mohou obchodníci odesílat svým zákazníkům obchodní sdělení, pokud zákazníci neodmítnou toto zasílání při poskytnutí svého kontaktu (např. zadáním e-mailové adresy při nákupu v e-shopu) nebo v následných obchodních sděleních (např. v každém obdrženém newsletteru mohou odmítnout další zasílání).


Mohlo by vás zajímat: České „peněžní“ ukazatele: od Hypoindexu ke Sporoindexu


Nově by využití takového kontaktu zákazníka bylo možné jen po omezenou dobu. Od zaslání posledního obchodního sdělení by nesměly uplynout více než dva roky. Po této době by obchodní sdělení na základě zákaznické výjimky již nesmělo být odesíláno. Tato prekluzivní lhůta dvou let byla zvolena s ohledem na to, že se údajně jedná o období, po které si většina zákazníků obchodní styk (respektive kontakt s dotyčným podnikatelem) zpravidla stále pamatuje. Později by mohlo být zaslané obchodní sdělení považováno za sdělení od někoho, s kým osoba nikdy nebyla v kontaktu (tedy nikdy u něj nenakoupila nebo neobjednala služby). V současné době žádné takové časové omezení neexistuje.

Pro provozovatele e-shopů a všechny odesílatele obchodních sdělení by to znamenalo nutnost pečlivě sledovat, kdy zákazníkovi odeslali poslední obchodní sdělení a po uplynutí dvou let od tohoto data přestat tento kontakt využívat. To může vyžadovat úpravy v interních systémech pro správu kontaktů a marketingovou komunikaci.

Zároveň se navrhuje změnit pojetí odmítnutí souhlasu. Nově by mělo jít o “vznesení námitky”. To bude muset být vždy možné provést jednoduchým a srozumitelným způsobem a zdarma.

Souhlas v souladu s GDPR 

Z důvodové zprávy k zákonu vyplývá, že se navrhuje upřesnit, že v případě, kdy se odesílatel obchodního sdělení nemůže spoléhat na zákaznickou výjimku, může obchodní sdělení šířit jen na základě souhlasu uživatele, který musí splňovat náležitosti GDPR, tedy na základě zásady opt-in. Udělený souhlas má být svobodný, konkrétní, informovaný a jednoznačný. Toto upřesnění je však spíše drobným technickým detailem, protože tyto požadavky na souhlas jsou prakticky kladené už v současnosti.


Mohlo by vás zajímat: TOP 30 pojišťovacích makléřů za rok 2023 na Slovensku dle oPoisteni.sk


Vysoké pokuty 

Asi nejvýznamnější změnou v oblasti šíření obchodních sdělení by mohlo být zvýšení pokut. Z dosavadní maximální výše 10 milionů Kč by mělo dojít v případě podniků ke zvýšení na částku odpovídající 20 000 000 EUR nebo výši 4 % z čistého celosvětového obratu dosaženého za poslední ukončené účetní období, podle toho, která hodnota je vyšší. Tato konstrukce pokut a jejich výše má reflektovat způsob ukládání pokut dle GDPR. Takové navýšení by bylo opravdu enormní – jednalo by se téměř o padesátinásobek.

Pokuta by mohla být udělena například za šíření obchodního sdělení bez zákonného důvodu, chybějící jasné a zřetelné označení, že jde o obchodní sdělení, neumožnění vznést námitku proti zasílání sdělení nebo za spoléhání se na zákaznickou výjimku po dvou letech od odeslání posledního obchodního sdělení zákazníkovi.

Zákon o digitální ekonomice vymezuje také přestupky fyzických osob. Cílem je odradit fyzické osoby od toho, aby jako tzv. „bílé koně“ samy šířily obchodní sdělení ve snaze ochránit podnikatele, v jehož prospěch je obchodní sdělení šířeno, před odpovědností za takové jednání. Fyzickým osobám by mohla být uložena pokuta ve výši maximálně 100 000 Kč. Očekává se, že i tato, oproti ostatním, nižší pokuta bude ve většině případů významným zásahem do majetkové sféry fyzické osoby.


Mohlo by vás zajímat: Třicetileté výročí AČPM: Slavnostní setkání makléřů v srdci Prahy


Závěr a doporučení pro podniky

Zákon o digitální ekonomice přinese (mimo jiné) změny v zasílání obchodních sdělení. Tou největší, pokud bude schválena, bude vysoké navýšení pokut. Podnikům by mohly být za porušení zákona o digitální ekonomice uloženy pokuty až ve výši 20 000 000 EUR, nebo 4 % z čistého celosvětového obratu pachatele za poslední ukončené účetní období. 

Zákon však ještě čeká projednání (zatím prošel prvním čtením v Poslanecké sněmovně a byl přikázán k projednání výborům) a není vyloučené, že se jeho podoba ještě změní. Lze však výrazně doporučit, aby podniky vývoj zákona sledovaly, a pokud bude v tomto znění přijat, prověřily, že jej neporušují. Může být také vhodné aktualizovat interní systémy pro správu kontaktů a marketingovou komunikaci tak, aby mohly automaticky zastavit zasílání po uplynutí dvou let od posledního obchodního sdělení. Jak bylo nastíněno, pokuty za porušení zákona budou totiž zřejmě velmi vysoké a a mohou představovat značné finanční riziko, které by mohlo mít významné dopady na podnikání.

Veronika Lokajová
PwC Legal

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články