Ztraceni v překladu! Regulace nadměrně zatěžuje zprostředkovatele i klienty


			Ztraceni v překladu! Regulace nadměrně zatěžuje zprostředkovatele i klienty

Na portálu německého časopisu Versicherungsmagazin byl zveřejněn článek, který se týká přeregulace. V tomto případě šlo o nadměrné zatížení pojišťovacích zprostředkovatelů a jejich klientů.

Byrokratické požadavky na zprostředkování pojištění rostou. Pojišťovací zprostředkovatelé musí plnit řadu dokumentačních povinností, regulatorních úkolů a musí též naplňovat požadované komplexní procesy. Zvýšená komplexita regulatorních požadavků prý vede k masivnímu přetížení jak pojišťovacích zprostředkovatelů, tak i klientů. Toto zásadní stanovisko zaujal aktuálně Spolkový svaz německých pojišťovacích obchodníků (BVK). Tato reakce úzce souvisí s nedávnou akcí německého Spolkového orgánu pro dohled nad finančními službami (BaFin) v oblasti mystery shoppingu. Tato akce byla koordinována orgánem dohledu EIOPA, a to v 8 členských státech EU. Podle článku se jasně ukázalo, jak poradenství značně trpí pod byrokratickou zátěží.


Mohlo by vás zajímat: Jan Křehlík: Naše vize? Silná ČPP, která bude nablízku klientům i partnerům


Záplava dokumentačních povinností není již dávno podle Michaela H. Heinze, prezidenta BVK, smysluplná. Pojišťovací zprostředkovatelé se musí probojovávat houštinou formulářů, právních úkolů a informačních povinností.  Přitom musí informace pro klienta komprimovat, tedy zhustit tak, aby to vyhovovalo adresátovi a jeho schopnost přijetí či chápání nebyla nadměrně zatížena, aniž by přitom byly vypuštěny nějaké relevantní informace. Často je zcela nemožné najít v tomto směru správnou rovnováhu.

Přetíženi jsou ovšem i spotřebitelé, kteří se musí probrat či vypořádat s mnohastránkovými nesrozumitelnými dokumenty. Místo vnesení jasnosti vyrábí regulace nejistotu, což je podle Heinze opak ochrany spotřebitele. Výsledky BaFin ukazují, že pojišťovací zprostředkovatelé se sice snaží zákonné požadavky naplnit, ale přitom často narážejí na své hranice. Příčina není podle BVK v jejich nedostatečné kvalifikaci, nýbrž v neúměrně rigidní komplexitě právních předpisů. Tento vývoj zásadně omezuje zdroje a kapacitu jak u pojišťovacích zprostředkovatelů, tak i u klientů a ztěžuje mezi jiným i osobní poradenství a péči o klienta.


Mohlo by vás zajímat: Pohled za hranice: Kdo je v čele slovenského žebříčku poradců ve 2Q 2025?


BVK proto vítá vyjádření Petry Hielkema, předsedkyně EIOPA, která se sebekriticky vyjádřila, že narůstající předpisy by mohly vést k nezamýšleným horším výsledkům pro spotřebitele. BVK požaduje zásadní zjednodušení regulatorních povinností. Cílem musí být umožnění takového poradenství, které bude blízké praxi, bude srozumitelné a orientované na klienta, aniž by se zprostředkovatel zadusil byrokratickým chaosem.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články