Sedm klíčových vlastností
Z (ne)dostupných informací plyne, že generace v pojištění majetku zatím ještě na našem trhu nikdo nehledal a neanalyzoval. Proto je obtížné říci, co by byla generace 1, generace 2 atd. Z analýzy dostatečného množství pojistných podmínek je ale možné určit, čím se liší současná generace produktů od svých předchůdců. A pro jednoduchost jí můžeme říkat generace 22. Jaké hlavní znaky tato generace produktů má?
- Přizpůsobivost – zákazník není nucený do balíčků, se kterými nejde nic dělat, naopak, má šanci si své krytí přizpůsobit na míru, jak se mu to hodí a líbí. Balíčky jsou vytvářené a nabízené nejvýše pro usnadnění prodeje.
- Rozsah krytí – pojištění majetku obsahuje všechna rizika, která jsou na trhu standardem, a na nic zbytečně nezapomíná (např. strojní pojištění, věci mimo místo pojištění, vnitřní zateplení). Ve valné většině neobsahuje nestandardní a překvapivé výluky nesmyslně omezující krytí.
- Bezlimitnost – pojištění neobsahuje zbytečné (sub)limity a ty zbývající jsou dostatečně vysoké, aby běžné klienty neobtěžovaly, ale pomáhaly pojišťovně s podvodníky.
- Jednoduchost – snaha nemít podmínky jen pro právníky, ale zjednodušit je, aby je měl šanci pochopit i běžný Středoevropan. Stejná pozornost se zaměřuje na samotnou pojistnou smlouvu, která je přehledná a co nejkratší.
- Přiměřenost zabezpečení – doby, kdy byly třeba na oknech mříže, jinak pojišťovna neplnila, jsou naštěstí pryč. Dnešní požadavky pro krytí vloupání jsou mnohem přiměřenější.
- Použitelné asistence – pomoc v nouzi, kdy bude třeba (tedy bez omezení počtu zásahů) a s dostatečným limitem.
- Široká odpovědnost – pojištění odpovědnosti lze zřídit na limit aspoň 10 mil. Kč pro škody na věcech i újmy na zdraví, dovede krýt maximum situací, vč. škod na drobné elektronice, regresů zdravotních pojišťoven a aspoň částečně i škod na zapůjčených věcech (na více než 20 tis. Kč).
Mohlo by vás zajímat: Platby Ruska v rublech: Jaké jsou dopady na zahraniční pojistitele
Deset produktů
Jak aktuálně nabízené produkty splňují jednotlivé znaky generace 22? Vzali jsme 10 nejznámějších a porovnali je. Pro každý produkt jsme určili míru, s jakou naplňuje každé z kritérií – ano, pokud splňuje (téměř) dokonale, ne, když kritérium většinově nenaplňuje a ½, když je to tak nějak mezi. Celkový výsledek pak odráží jednotlivá kritéria na hvězdičkové škále.
Jedna, dvě nebo tři hvězdy?
Jak nám to dopadlo? V tabulce můžeme vidět, že produkty lze podle klíčových vlastností rozdělit přibližně na tři skupiny. První z nich tvoří pojištění, která můžete většinou koupit už nějaký ten pátek a je to na nich znát. Sice některé vlastnosti současné generace mají, jsou to ale spíše výjimky. V tabulce mají jednu hvězdičku, protože ve 3 nebo více parametrech mají zatím „Ne“.
Mohlo by vás zajímat: Insurance Europe zveřejnila finální výsledky evropských pojišťoven za rok 2020
Prostřední skupinou jsou produkty se dvěma hvězdičkami, mají „Ne“ v jednom nebo dvou parametrech. I když se snaží zapadnout do generace 22, sráží je dílčí potíže. Mezi ty patří třeba pojistné podmínky, které jsou sice nové, ale plné právních obratů nepochopitelných pro průměrného spotřebitele. U jiného produktu jsou to například pouhé dva balíčky s minimální přizpůsobivostí nebo asistence, které se už roky nezměnily.
Produkty generace 22, tedy ty nejmodernější bez „Ne“, nabízí dnes z pohledu uvedené metodiky již tři pojišťovny. Byť v detailu lze najít i v těchto pojištěních výrazné rozdíly a někdy i nedostatky, ve všech výše uvedených vlastnostech se výrazně přibližují ideálnímu stavu a do generace 22 rozhodně patří. Svým klientům a jejich poradcům nabízí to nejlepší na současném trhu.
Komentáře
Přidat komentář