Náklady povinného ručení výrazně převyšují vybrané pojistné


			Náklady povinného ručení výrazně převyšují vybrané pojistné
2.11.2016 Produkty

Podrobná analýza České kanceláře pojistitelů jasně ukázala, které segmenty pojištěných vozidel a řidičů mají největší vliv na výslednou roční dvoumiliardovou ztrátu produktu. V oblasti nákladních firemních vozidel a tahačů návěsů vybrané pojistné nepokrývá ani všechny škody, natož pak další náklady spojené s POV, a musí tak být dotované jinými segmenty.

I přes očekávaný nárůst vybraného pojistného o 500 milionů korun v letošním roce, který je daný rostoucím počtem pojištěných vozidel, zůstává letošní bilance POV ve ztrátě 9 %.

Průměrné pojistné za celý trh stagnuje na úrovni 2800 Kč, to však neznamená, že některé segmenty již zdražování nezaznamenaly. Například tahače návěsů za posledních 5 let pocítily zdražení o 15 % (cca 6300 Kč) a velmi rizikový mladí řidiči do 30 let si v posledních dvou letech připlatili průměrně 750 Kč navíc. I tak právě tyto skupiny motoristů nadále generují ztrátu v řádech stovek milionů korun, kdy náklady výrazně převyšují přijaté pojistné. „Co nejpřesnější vyhodnocení rizikovosti řidičů a stanovení adekvátní výše pojistného je pro pojišťovny naprosto zásadním tématem. V ČR se tak začínají objevovat nové pojistné produkty, které rozšiřují standardní segmentační kritéria a v pojistném POV zohledňují například u vozidla i počet najetých kilometrů ročně. Paralelně se zpřesňováním segmentace by však mělo dojít k postupnému vyrovnáním bilance u dlouhodobě ztrátových segmentů,“ říká Jan Matoušek, výkonný ředitel ČAP a ČKP.

Viníci dopravních nehodViníci dopravních nehod za rok 2016 muži vs. ženy

 

Nepojištěné škody stály nepoctivé řidiče za poslední rok 250 milionů korun

Na začátku roku 2015 byla zrušena povinnost nepojištěných motoristů přispívat na nepojištěné škody do garančního fondu ČKP. Co nezaplatí viníci nepojištěných škod, tak za ně uhradí pojišťovny, které tento náklad zohledňují v pojistném POV. Kauza bývalého policisty, který svojí jízdou nepojištěným vozidlem způsobil škodu za 1,6 milionů korun na 29 zaparkovaných automobilech, sice médii silně zarezonovala, ale nebyla zdaleka tou největší, kterou ČKP musela vyřídit. Jen za letošní rok ČKP likvidovala několik nepojištěných škod v řádech jednotek milionů korun, ale stala se i nepojištěná škoda přesahující 20 milionů korun. Nepojištění vinící obvykle zvládají uhradit zpět do garančního fondu cca 30 % z částky, kterou za ně uhradí ČKP. Zbytek zaplatí pojišťovny.

Prumskodyna zdravi

Věk a nehody

 

Odkud jsou viníci škod

  • Regiony s nejvyšší škodní frekvencí (počet škod na 10 tis. registrovaných vozidel): o okresy Ústí nad Labem (420 škod), Jablonec nad Nisou (401 škod), Děčín (400 škod)
  • Regiony s nejnižší škodní frekvencí (počet škod na 10 tis. registrovaných vozidel): o okresy Pelhřimov (213), Jindřichův Hradec (223), Žďár nad Sázavou (224 škod)
  • Ve velkých městech (Praha, Brno, Ostrava) je vzhledem k vyšší intenzitě provozu vysoká i škodní frekvence

 

ČR viníci

 

Jak vysoké škody způsobují viníci z jednotlivých regionů

  • Odkud jsou vozidla, kterými se způsobují nejvyšší škody: o okresy: Litoměřice (76 256 Kč), Mělník (70 908 Kč), Trutnov (67 238 Kč)
  • Odkud jsou vozidla, kterými se způsobují nejnižší škody: o okresy: Svitavy (32 542 Kč), Tábor (33 133 Kč), Prostějov (33 808 Kč)
  • vyse skod CR

Nejproblematičtější segmenty povinného ručení

  • Pojistné u tahačů a nákladních automobilů zdaleka nepokrývá ani známé škody, natož pak další náklady POV.
  • V záporu jsou tahače a leasingové firmy, Nákladní automobily všech kategorií, osobní auta právnických osob i klienti osobních aut s více než 2 škodami.

Tahace

 

 

Zdroj: ČAP

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články