Provize, provize, provize. Jak teď pojišťovny odměňují za IŽP?


			Provize, provize, provize. Jak teď pojišťovny odměňují za IŽP?

První prosinec byl branou k novým provizním systémům v oblasti investičního i rizikového životního pojištění. Celý trh se na změnu v legislativě připravoval a teď nadešel čas vyložit karty. Jak se nové regulaci pojišťovny přizpůsobily?

83 dní. Přesně tolik času měly ty pojišťovny, distributoři a poradci, kteří s nadějí čekaly, že prezident Zeman zákon č. 38/2004 sb., o finančních zprostředkovatelích, nepodepíše. Ten jej však podepsal. Velká pokerová partie pojišťoven však začala již 24. srpna, tedy 98 dní před deadlinem v podobě nabytí účinnosti, kdy zákon schválil Senát.

Zákon přinesl především rozložení provize do pěti let u IŽP i RŽP a rovněž prodloužil ručení zprostředkovatele na 5 let. Zákon nařídil i rozložení nákladů pojišťoven do pěti let s ohledem na to, aby klient dostal co nejvyšší odkupné. 


Mohlo by vás zajímat: 1. prosinec je tu. Co se na pojistném trhu mění?


 

Tyto změny musely pojišťovny vypočítat, implementovat a vykomunikovat s distribučními partnery do 1. prosince. Nyní nadešel čas vyložit karty. Jak si pojišťovny s legislativní změnou poradily?

Allianz situaci vyřešila razantně a to tak, že produkt investičního životního pojištění zkrátka zrušila. Podrobnosti jsme vám přinesli již v dřívějším článku. Další rychlé řešení přinesla i AXA, která svůj produkt Trend MAX dočasně přestala prodávat a nechala si tak na úpravy více času.

Zeptali jsme se pojišťoven, které i nadále vidí v IŽP budoucnost, jaké připravily provizní modely pro své distributorské sítě a jaké modifikace nabízí?

Kooperativa

V současné nabídce máme 3 systémy provizí. U produktu NA PŘÁNÍ jsme se rozhodli dát poradci volbu v jednom produktu hned ze dvou provizních systémů. První uvažuje předplacenou provizi a následně pak pečovatelskou provizi po celou pojistnou dobu, druhý systém je prorata, neboli konstantní provize opět po celou pojistnou dobu. Důraz klademe právě na vyplácení provize po celou dobu trvání smlouvy, neboť vnímáme, že současné změny na pojistném trhu povedou k větší péči o stávající klienty.

Chceme odměnit poradce za dlouhodobou péči o klienta. Proto od druhého roku je, ve všech systémech provizí, pečovatelská provize vždy konstantní a vyplácena po celou dobu trvání smlouvy. Už ve střednědobém období prorata provize převyšuje předplacenou,“ uvedl Ondřej Poul, ředitel Úseku pojištění osob. 

Česká pojišťovna

„Nabízíme 2 provizní modely. Tím prvním a stěžejním je model dopředné výplaty získatelské provize za sjednání nového obchodu a výplata průběžných provizí v každém roce trvání pojistné smlouvy.

Tím druhým (který aktuálně pochází změnovým řízením) je výplata průběžných provizí v každém roce trvání pojistné smlouvy, a to dle frekvence placení pojistného. Tyto provize nepodléhají stornu, ale jsou oproti zálohovému systému výrazně nižší.

Pro první uvedený model platí, že velká část získatelské provize je vyplacena v prvním roce, avšak podléhá výše uvedenému 5 letému stornu. V následných letech vyplácíme menší část za správu smlouvy a péči o klienta. Pro druhý uvedený případ platí, že provize je rovnoměrně rozložena do let trvání pojistné smlouvy,“ komentoval Tomáš Maršálek, manažer útvaru provizí.

UNIQA

„Provizních schémat máme velký počet, ale základní schémata jsou tři. S odměnou koncentrovanou do prvního roku. Průběžnou výplatu, která je v podstatě shodná po celou dobu trvání smlouvy a smíšený systém, kdy je na počátku vyplaceno 40-60 % celkové provize,“ vysvětlila Eva Svobodová, Head of Marketing & PR Department UNIQA group.


Čtěte také: UNIQA rozdělila své životní pojištění na rizikové a investiční


MAXIMA pojišťovna

„Budeme nabízet průběžný i předplacený model. Našim cílem je, aby pojištění bylo zajímavé jak pro klienta, distribuční sítě i pro pojišťovnu. Máme produkty, kde již nyní nabízíme sítím průběžnou provizi, která je stejná po celou dobu trvání smlouvy a není ani ohraničena lhůtou pěti let. V jiných případech budeme provizi rozkládat v pěti letech tak, aby to vyhovovalo distribuci,“ představil model Roman Jandík, Manažer online distribuce a marketingu Maxima pojišťovny.

Od dalších pojišťoven se nám bohužel do vydání článku nepodařilo podrobnější informaci o provizních modelech získat. ČSOB Pojišťovna uvedla, že vše podléhá obchodnímu tajemství a ostatní oslovené pojišťovny se buď nevyjádřily, nebo uvedly pouze velmi zběžné informace. Téma je to jistě choulostivé. Přesto, že by měly být karty již vyloženy, někteří hráči stále hledí na svá čísla a podat bližší informace nehodlají. Více snad ukáže čas.

 

Zdroj: oPojištění.cz

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články