Martin Růžička: „Životáři” si budou muset upravit svůj rezervní fond


			Martin Růžička: „Životáři” si budou muset upravit svůj rezervní fond

Už jen 15 dní platí podmínky pro sjednání životního pojištění podle starého zákona. Od 1. prosince dojde ke změnám a přizpůsobit se musí pojišťovny, poradci i servisní společnosti. Jak správně upravit svůj stornofond a kdo vyjde ze změny legislativy jako vítěz, prozradí Martin Růžička, manažer rozvoje sítě INSIA.

Po dlouhém kolotoči diskuzí, předkládání návrhů, jejich škrtání a opětovného schvalování vstupuje v účinnost regulace provizí v životním pojištění. Mohl byste novou legislativu ve zkratce shrnout?

Pokud bych si novelu otevřel, část týkající se regulace provizí je v uvozovkách jedna věta ve smyslu zavedení pětiletého rovnoměrného storna, nebude však stanovena výše stropu provize. Stát tak na jednu stranu bude dvěma subjektům nařizovat, jak si mají za svůj obchod ručit, naopak jim nechá volnost ve výši odměny a způsobu její výplaty. Tato volnost vytváří obrovský prostor pro diskuze a poskytovatelům pojištění, jeho zprostředkovatelům ani koncovým finančním poradcům nedává spát. Ve stínu regulace provizí leží druhá část novely, která zavádí rozloženích počátečních nákladů také na období pěti let. Tato úprava klientům zajistí nenulové odkupné v prvních letech trvání smlouvy.

Co bude pro poradce a pro zprostředkovatelské firmy znamenat pětileté storno? Co to udělá s jejich stornofondovou politikou?

U firem půjde zejména o budování vyšších rezerv, což je téma i u nás v INSIA. Trh bude klást i vyšší nároky na kvalitu produkce a péči o klienta a vlastní kmen. Další ránou může být i výše provize. Menší firmy mohou narazit na neochotu pojišťoven nabízet jim vyšší provize, a nebo jim pojišťovna nabídne pouze průběžně vyplácenou provizi. Předpokládám, že tento stav silně ovlivní finanční stabilitu těchto menších firem a mnoho z nich ukončí svoji činnost nebo budou hledat záchranu pod hlavičkou jiného silného partnera. Zároveň od některých poradců „životářů” slýchávám, že v rámci příprav na pětileté storno přemýšlí o budování vlastního rezervního fondu nebo o rozšíření svého portfolia o neživotní pojištění případně hypotéky, investice.

Říkáte, že menší firmy mohou narazit na neochotu pojišťoven nabízet jim vyšší provize. Znamená to, že velké společnosti dostanou větší provize? Jak to bude přesně fungovat?

U menších firem, které nesou větší riziko setrvání na trhu, pojišťovnám hrozí, potenciální nárůst objemu těžko vymahatelných pohledávek v případě jejich krachu. Ochota vyplácet vysokou zálohovou provizi s ručením na pět let tak může být výrazně nižší. Firma se bude muset spokojit s menší zálohovou provizí nebo si naopak vybrat průběžně vyplácenou variantu, kde se může dostat na provize obvyklé na trhu. Kromě kvality produktů, likvidace, servisu začne hrát ve vztahu pojišťovna vs. zprostředkovatel větší roli i výše provize a model jejího vyplácení. Minimálně na začátku platnosti novely, než si trh najde svoji zlatou střední cestu.

Poradil byste zmíněným životářům, jak by měli upravit svůj rezervní fond?

Univerzální vzorec dát nejde. Každý poradce musí vzít v potaz velikost svoji produkce, jakou má stornovost, jaká je výše vratky v každém roce ručení za storno. Osobně si myslím, že rozumné číslo je mezi 10 - 20 % z obdržené provize za smlouvu.

Kdo z celé této regulační změny vyjde jako vítěz a kdo jako poražený?

Než sázku na vítěze bych měl přání. Aby regulace pomohla celému trhu pojištění, který nebývá vnímán veřejností pozitivně. Novela zákona na jednu stranu zavádí jistou regulaci, na druhou trhu nechává pořád dost volné ruce, aby šel cestou vlastní samoregulace. Věřím tak, že i když nebyl dán strop provizí, není to automatický signál k jejich dalšímu překotnému růstu. Ve výsledku novela přidělává vrásky všem zúčastněným stranám, všem ale může přinést i mnoho pozitiv.

Jaké konkrétní kroky připravuje INSIA, kde působíte, s ohledem na regulaci provizí?

Mimo výše zmíněné úpravy kaučního konta budeme chtít našim poradcům nabídnout od každé pojišťovny dva provizní modely. Jeden zálohový, kde poradce dostane celou provizi najednou a za storno bude ručit pět let. Druhý model s rozloženou provizí, kde poradce ručí jen za tu část provize, kterou v daném období obdržel. Jak tyto modely budou vypadat, ale zatím nedokážu říct. Pojišťovny v jejich zveřejnění hrají pokerovou hru a nikdo nechce ukázat karty jako první. Každopádně naše myšlenka je zřejmá. Dát každému našemu poradci na výběr, ať si provizní model vybere sám, ať už z pohledu sjednané smlouvy nebo z poradcova pohledu na vlastní podnikaní. Samozřejmě budeme rádi, když si své portfolio začnou ředit rozkládanými provizemi, které budou do budoucna tvořit podstatnou část jejich příjmů ze sjednávaného životního pojištění. Ostatně někteří naší poradci už tak fungují dnes na základě aktuální produktové nabídky.

Pojišťovna Allianz minulý týden ohlásila, že s IŽP končí. Jak vnímáte toto rozhodnutí z pohledu trhu?

Myslím, že jako pro jiné věci i u IŽP platí, že chvíli jsou IN a poté jsou odsunuty do ústraní. Vzhledem k možnosti využít daňové odpočty u IŽP jeho úplný odchod ze scény neočekávám. Navíc lze u většiny dnes nabízených IŽP investiční složku výrazně potlačit a pojištění nastavit primárně na krytí rizik.  S před chvílí zmíněnou daňovou úlevou je tak IŽP pořád zajímavý produkt, který budou pojišťovny i do budoucna nabízet vedle aktuálně trendy rizikovek. Právě ty se v posledních letech začínají drát na výsluní o čemž svědčí i rozšiřující se nabídka pojišťoven a četné články a diskuze v médiích. Allianz se tak marketingově trefuje do aktuálního trendu a podtrhuje své předchozí kroky, kdy jako jedna z prvních začala prosazovat RŽP a rozkládané provize. Osobně příchod rizikovek vítám, protože klientovi nabízí jednoduchý přehledný produkt, který primárně dělá to, co mají pojišťovny umět, pojišťovat. Poradcům umožní pružně reagovat na aktuální potřeby klienta, jeho servis a v případě rozložených provizí mít i za tuto službu zaplaceno. RŽP tak vnímám jako produkt příštích let, než nám čas po KŽP, IŽP, RŽP přinese jiné ŽP.

Zdroj: oPojištění.cz

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Pokrová hra pojišťoven

Michal Vránek,  15. 11. 2016

Dobrý den,

z článku pana Růžičky vyznívá, že poradci INSIA nedělají poradenství klientovi na základě výběru nejvhodnějšího produktu, ale dle výše vyplacené provize poradci, kterou daná pojišťovna nabízí. Toto se však neslučuje s profesionálním a proklientským finančním poradenstvím, které není závislé na tom jaké karty pojišťovny odkryjí.

S pozdravem

Michal Vránek

Reakce na pana Vránka

Artur Petržilka,  15. 11. 2016

Dobrý den, pane Vránku,

omlouvám se, ale z článku jsem toto nepochopil. V článku se neřešily produkty a jejich výhodnost pro klienta, nýbrž provize, které postihnou všechny zprostředkovatelské společnosti na trhu ... bez ohledu na výběr pojišťovny...

Samozřejmě, že to mohlo být napsáno jakkoliv jinak, aby z článku člověk nenabyl dojmu, kterého jste nabyl Vy..

Pro nás - společnosti VALfin, která je členem sítě INSIA patří analýza produktů na první místo (výluk, omezeních v PS, čekací doby, atd atd.) + nastavení SPRÁVNÝCH/IDEÁLNÍCH pojistných částek na jednotlivá rizika, pokud volíme produkt pro klienta.

Na místě druhém je to pojistné (resp. cena, kterou klient zaplatí) a až na třetím místě řešíme, jakou provizi dostaneme...

Ostatně znám více členů sítě INSIA, kteří postupují stejně... Technicky: pokud člověk chce dělat tuto práci dlouhodobě, tak je to jediná správná cesta. Já osobně se jí věnuji již 9. rokem a hodlám se jí věnovat dokud budu zdravý.

Přeji hezký večer.

Ale tak to úplně nebude

Jindřich Váně,  2. 12. 2016

Dobrý den,

já se věnuji pojišťování 22 let a klienti byli vedení k tomu, aby produkt měli dlouhodobý - tedy i se spořením tedy daňově zvýhodněný. Ovšem...dokud se trh nezhroutil díky statisícům příživníků (nyní je registrováno cca 160 tis zprostředkovatelů + zaměstnanci bank.....) Ti samozřejmě vykládají úplný opak - tedy nedávejte si to do daní atd..... Mnoho pokut bylo i za to jak je to výhodná investice. Předělávají se pojistky křížem krážem, poradci přestupují s interní sítě do exteru, přecházejí mezi makléři a jediné co řeší je provize. Nenechte se vysmát že vy radíte. Možná myšlenka vedení to třeba je, ale poradce pěšák vždy kouká na svoji kapsu. Je mu úplně jedno, že u klientů startuje novou čekací dobu na plnění z různých připojištění - invalidita, psychická onemocnění, záda, vážné choroby.... Každému výřečnému pojiš´továkovi stačí když bude znát svůj produkt a stačí mu od jedné společnosti a přesvědčí klienta, že mu ve smlouvě chybí to či ono a je to to nejdůležitější.

Související články